Var hittar jag en 6-polig strömbrytare?

Dirtyjove

Firefighter
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
Firefighterblade 919RR -97
Hej allasammans, Nu är jag på jakt efter en 6-polig vippbrytare till mitt sadelbygge ala R6 på CBR:en, jag ska ha en c-låsmotor som jsg ska köra in resp. ut med hjälp av ovan nämnd brytare så jag kan få loss sadeln resp. låsa den. och då behöver jag ju just en sån för att inte bränna motorn, och helst ska den ju vara återfjädrande till 0 läge.

har kollat med ELFA, Mekonomen, "Hemtema". nån som vet eller har förslag på var jag kna hitta denna?

Tacksam för svar.

/Linus. :Bugar

Jag har nog aldrig hört talas om en 6-polig vippströmbrytare.
Vridströmställare med 6 poler finns isf.

Ett alternativ är en enpolig brytare + X antal relän.

Ofta när strömbrytare säljs finns de t.ex. (ON)-OFF-(ON) och ON-OFF-ON av samma brytare. Den med parentes fjädras tillbaka, medan den utan lämnar i läget.

MarcusG skrev:
Ett alternativ är en enpolig brytare + X antal relän.

Ofta när strömbrytare säljs finns de t.ex. (ON)-OFF-(ON) och ON-OFF-ON av samma brytare. Den med parentes fjädras tillbaka, medan den utan lämnar i läget.

jo jag vet att finns såna, men de jag har sett är inte 6 poliga, dvs du fasvänder inte motorn i de olika lägena vilket är kravet i detta läge, jag vet att det finns såna, har sett på bilder på google, men vet ingen som säljer dessa, givitvis skulle det fungera med en vridströmställare med, vart finner jag dessa?

MVH.

Med X-antal relän motsvarande en 6-polig brytare behöver man nog montera det på en flakmoped. Varför inte en redig PLC-styrning?
Isf bättre att leta upp en lämplig IC för ändamålet.

Inte för att racka ner på någon men frågar men efter en 6-p vippa så tror jag det är lite överkurs.

Dirtyjove skrev:
vridströmställare med, vart finner jag dessa?

MVH.
Tex Elfas 042370

majtii skrev:
Med X-antal relän motsvarande en 6-polig brytare behöver man nog montera det på en flakmoped. Varför inte en redig PLC-styrning?
Isf bättre att leta upp en lämplig IC för ändamålet.

Inte för att racka ner på någon men frågar men efter en 6-p vippa så tror jag det är lite överkurs.

Tex Elfas 042370

Då jag verkar vara den ända som sett en sådan lägger jag ut en bild för att visa,

jag är ingen elekriker och har inte några vida kunskaper inom området men jag förstår iaf att om man vill fasvända en motor på enklast möjliga sett så är detta de enklaste sättet, men det verkar ju vara omöjligt enligt vissa?

Bifogat

• schalter1.jpg
    schalter1.jpg
    23.4 KB · Visningar: 2,143
Dirtyjove skrev:
Då jag verkar vara den ända som sett en sådan lägger jag ut en bild för att visa,

jag är ingen elekriker och har inte några vida kunskaper inom området men jag förstår iaf att om man vill fasvända en motor på enklast möjliga sett så är detta de enklaste sättet, men det verkar ju vara omöjligt enligt vissa?

Det där är en 2-polig till/till...
Visst ska du bara fasvända så ok men motorn kommer att ligga och dra hela tiden tills den bränner.

majtii skrev:
Det där är en 2-polig till/till...
Visst ska du bara fasvända så ok men motorn kommer att ligga och dra hela tiden tills den bränner.

det står att denna är 6-polig på sidan och kompisen som är bilelektriker sa att det är just en sån jag ska ha, han visste bara att det kunde bli svårt att hitta, tanken är inte att den ska stå i det läget som jag skrev, utan den ska fjädra tillbaka till 0 läge och motorn ska vara obelastad. strömmen bryter ju vid 0 läge och motorn stannar i det läge den senast hade ström,. det har jag provat manuellt.

Nån annan som sett en sådan?

Elfa 35-306-49, 2-polig
(till)-från-(till). I parantes anges fjädrande, i nolläge ingen koppling.

Att denna råkar ha 6 lödben har inte med saken att göra.
Med 2-polig menas hur många kopplingspunkter eller "kanaler".
I ditt fall behöver du en sk till/till, då krävs 3 ben. En 2-polig får då alltså 6 ben (3+3).

majtii skrev:
Elfa 35-306-49, 2-polig
(till)-från-(till). I parantes anges fjädrande, i nolläge ingen koppling.

Att denna råkar ha 6 lödben har inte med saken att göra.
Med 2-polig menas hur många kopplingspunkter eller "kanaler".
I ditt fall behöver du en sk till/till, då krävs 3 ben. En 2-polig får då alltså 6 ben (3+3).

Jo jag vet att denna på elfa har de egenskaperna, har gått igenom samtliga vippor där, ingen som lämpar sig till detta, precis som jag skrivit, den ska dock vara enligt den jag har på bilden, och kopplad så, då ska den göra så som jag vill. det går aldrig med en 2 polig med hur många lödben du vill, den är ändå bara mellan på/ av i en fas, oavsett hur du kopplar, den måste fasvända, det som är idén annars kvittar det.

Sista inlägget, sen ger jag upp.

35-306-49 är en DP-4. Se bilder.

Bifogat

• vippa2.jpg
    vippa2.jpg
    40.1 KB · Visningar: 597
  • vippa.jpg
    vippa.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,274
majtii skrev:
Sista inlägget, sen ger jag upp.

35-306-49 är en DP-4. Se bilder.

okeyy, göttt, då går ja med på det, då går det alltså att köra den så? oh fan, snyggt, men kunde du inte ha lagt in den med det samma? :)

Jag känner mig besegrad. hehe, tack för hjälpen!

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back