var finns vevet på arlanda?

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
som sagt... kommer nu bli sittandes på denna knutpunkt ett gäng timmar idag. Till tre hugget närmare bestämt, så... va i helvete ska ja hitta på!? Datorerna ha ja redan hittat o leken "gömma bomben" va inte så poppis (fan va dom kan dedär me o svinga batong, securitas e allt ena skämtsamma stycken) Så, kom på nått skoj åt mig nu:tummenupp

Du kan ju försöka utröna vad som exakt klassas som vätska och inte i säkerhetskontrollen genom ett trial-and-error förfarande.

Det är säkert poppis i några timmar.

Eller så kan du försöka ta reda på hur de kollar att de vätskor som säljs inne på terminalierna faktiskt inte är bomber eftersom man får köpa hur många liter som helst därinne men inte ta med sig en tandkräm genom säkerhetskontrollen om den innehåller mer än 100ml.

Eller så kan du skriva en stor lapp med texten "unattended luggage" på ditt bagage, ställa det på en öppen yta och sedan se hur lång tid det tar innan det omhändertas.

Ett alternativ på den varianten är en stor lapp med texten "not my luggage" på och sedan bära omkring på väskan och se hur lång det tar innan någon reagerar.

Eller så kan du köpa en påse mjöl, förpacka mjölet i plastpåsar och sedan gå igenom säkerhetskontrollen med den och se hur lång tid det tar att ta sig igenom.

Last edited:
ta flygbussen till antingen uppsala eller sthlm och fördriv tiden där.

(UT:s förslag var jävligt bra annars, men jag tror inte du törs.)

Du kan även försöka smuggla in dig på hotellet - antingen det i sky city, eller det strax utanför. De har relaxavdelning m.m.. Det är ofta konferenser där varför du kan lätt snika till dig gott fika etc.

eppe skrev:
2637760(fan va dom kan dedär me o svinga batong, securitas e allt ena skämtsamma stycken)
Är du på rätt flygplats till att börja med?
Det är ju nämligen G4S som sköter bevakningen på Arlanda (åtminstånde 2 månader till)
Securitas sköter Bromma.

Så iväg till informationen och ta reda på vart du är först.
Är svaret Bromma så är det kört. Finns inget att göra där.

Är svaret Arlanda så finns det lite mer att göra.
Är du på landside (innan säkerhetskontrollen) så ta en tur till SkyCity och förundras över dessa dyra priser i butikerna.
Ta en tur förbi pressbyrån i SkyCity och köp dig ett ex av BomberMagazine. Då slipper du dom där 3 timmarna snabbt.

Är du på airside (efter säkerhetskontrolen) så gäller det först att klura ut vart du är. T5, T4, T3 eller T2.
T5 - ta en lång gångtur till gate F69 längst ut på PirF och förvånas över att hela PirF är nästan tom på folk. Passa även på att "låna" en sparkcykel och träna wheelies med den där.
T4 - Barnens lekrum ligger bra till och är hyffsat diskret placerad för lite lekstunder.
T3 - Finns inget förutom en kiosk här, tyvär.
T2 - Ragga på flickorna i Nuace butiken eller i passkurerna. Finns även en restaurang som kan göra slut på dina pengar riktigt snabbt 1 våning upp. Du kan även försöka smita in i Vip-loungen.

UrbanTiger skrev:
2637811 Du kan ju alltid gå runt bland personalen och fråga om dom har sett till din katt. Notera deras svar ordagrannt i ett anteckningsblock. Sen går du ett varv till och frågar efter hästen, notera svaren. Tredje varvet så frågar du dom om dom tror att du är dum på riktigt, notera svaren.

Eller så kan du fråga tullpersonalen om de sett din orm, visa upp en ICA-kasse med ett hål i och säga att den smet medans du väntade på bagaget.

Wiseguy skrev:
2637832
T5 - ta en lång gångtur till gate F69 längst ut på PirF och förvånas över att hela PirF är nästan tom på folk. Passa även på att "låna" en sparkcykel och träna wheelies med den där.

Måste man inte visa pass för att komma till de gaterna? Jag har för mig att det är de gaterna jag brukar flyga ifrån.

Last edited:
Ni e allt bra roliga! har precis kommit på att även att man sitter me mp3 i öronen så hör tydligen (o tittar väldigt konstigt) omgivningen en när man skrattar mjälten ur sig... konstigt dedär:va
A ja, ska nog köra en kombo på "fråga efter katten/ställa ifrån mig väskan-tricken" när mitt lösen på nätet går ut om sisodär en tio minuter:notme

Ta reda på vad Terminal1 är, var den ligger och varför.
Jag tycker den verkar vara lite Black Lodge så att säga. :5sure

DR-Zätare skrev:
2637833 Måste man inte visa pass för att komma till de gaterna? Jag har för mig att det är de gaterna jag brukar flyga ifrån.
Till Plan3 krävs det pass men till Plan2 på PirF är det bara ett vanligt avspärrningsband. Sen tror jag iofs att han har pass med sig ifall han flyger utrikes.

Markus skrev:
2637860 Ta reda på vad Terminal1 är, var den ligger och varför.
Terminal1 är ej i bruk och där ligger numera kontor och en restaurang. Den ligger inklämd mellan SAS-hangaren och ena sidan av PirF. Man kan dock inte ta sig dit på något vettigt sätt. Det är gamla utrikes terminalen som användes på 60-talet.

de börjar ju låta alldeles tokigt spännande.. får nog ta o kolla läget i "terminal 1"

Wiseguy skrev:
2637954 Jag jobbade 7 år i säkerhetskontrollen.
Har dock bytt senaste året och sysslar med helt andra saker på annat håll.

Huuur pallar du säkerhetskontrollen så länge? Varje gång jag går igenom ser folket som sitter där ut att tappat livslusten för längesen. "töm fickorna, ta av dig skorna, ta av dig bältet" måste va enformigt jobb som helvete?

Hagster skrev:
2637957 Huuur pallar du säkerhetskontrollen så länge? Varje gång jag går igenom ser folket som sitter där ut att tappat livslusten för längesen. "töm fickorna, ta av dig skorna, ta av dig bältet" måste va enformigt jobb som helvete?

Det kanske blir så mycket roligare när de vita plasthandskarna kommer fram :tungan

Hagster skrev:
2637957 Huuur pallar du säkerhetskontrollen så länge? Varje gång jag går igenom ser folket som sitter där ut att tappat livslusten för längesen. "töm fickorna, ta av dig skorna, ta av dig bältet" måste va enformigt jobb som helvete?

Nu har de ju fått lite variation när man inte får ta med sig vätskor ombord. Eller, man får ta med sig vätskor men i löjligt små förpackningar (max 100ml) och de måste förpackas i en plastpåse.

Så fort resenärerna har vant sig vid en viss nivå av kontroll och accepterat den så höjs ribban och nya, konstiga regler införs.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back