Var är mina poäng?

ERF 1: Hur många poäng ska Team Firebike få?


  • Antal röstningar
    0

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
Team Firebike # 70 klarade inte av att få målflagg på ERF 1 Falkenberg 23/4. Däremot klarade vi av att kvalifisera oss till denna tävling och vid start från grid erhåller man kvalifiseringspoäng. Det står i regelverket! :fakta

Efter diverse samtaler med tävlingsdommare och ERF MC kontaktpersoner får jag ingen förklaring på varför Team Firebike # 70 inte ska få KVALIFISERINGSPOÄNG. Att vi sedan under loppet inte lyckades ta motorcykeln i mål har ingenting med saken att göra. :huvet

ERF ledelsen menar nu i efterkant, att vi pga regelbrott som vi informerat om och fått "godkännelse" till, inte erhåller några poäng - inte heller de poäng vi skulle fått efter kvalifiseringen. Det har aldrigt blivit sagt under de diskussioner vi hade tidigare. :va

Är det någon som kan hjälpa mig här eller måste denna sak överklagas och i så fall till vem? SVEMO? :confused:

Taksam för andra Team's synpunkter. :Bugar
 
Nr:18 skrev:
Vad är ni diskade för? Vilket regelbrott?

Vi är inte diskade!

Men vi har fått tillåtelse att bryta mot punkt 1.11.9 beträffande motorblock och ram under tävlingen. Fick fick dispens för att köra en annan motorcykel utom tävlan.

Varför ERF nu i efter tävlingen får för sig att inte ge oss kvalpoäng kan jag inte begripa. Jag har heller inte fått någon begrundelse utom att "Ni bytte cykel och därför får ni inga poäng."

I regelverket står heller ingenting om vad slags bestraffning man får för att bryta mot denna punkt. Dessutom har vi tydligt talat om för tävlingsledelsen att vår intension var att fullföra racet med den motorcykel vi startade med.

Och om inte tävlingsledelsen var informert om detta - varför skulle dom då ge oss tillåtelse att ge oss ut på de sista varven för att få målflagg? :va

Vad är då skillnaden på våran plassering och Borg Endurace Teams plassering? Båda är en sk DNF och ska då ha samma poängsumma även om Borg resultatmässigt var långt före oss så tvingades Borg också att bryta tävlingen innan målgång.
 
Kristian Salö skrev:
Vi är inte diskade!

Men vi har fått tillåtelse att bryta mot punkt 1.11.9 beträffande motorblock och ram under tävlingen. Fick fick dispens för att köra en annan motorcykel utom tävlan.

Varför ERF nu i efter tävlingen får för sig att inte ge oss kvalpoäng kan jag inte begripa. Jag har heller inte fått någon begrundelse utom att "Ni bytte cykel och därför får ni inga poäng."

I regelverket står heller ingenting om vad slags bestraffning man får för att bryta mot denna punkt. Dessutom har vi tydligt talat om för tävlingsledelsen att vår intension var att fullföra racet med den motorcykel vi startade med.

Och om inte tävlingsledelsen var informert om detta - varför skulle dom då ge oss tillåtelse att ge oss ut på de sista varven för att få målflagg? :va

Vad är då skillnaden på våran plassering och Borg Endurace Teams plassering? Båda är en sk DNF och ska då ha samma poängsumma även om Borg resultatmässigt var långt före oss så tvingades Borg också att bryta tävlingen innan målgång.
Har svårt att tänka mej att ni fått tillåtelse att byta hoj under racet. Från kvalets start till målgång skall samma motorblock och ram användas. Det står i internationella endurancereglementet som det svenska baseras på. Är väl inget konstigt med det, att ni fick köra ändå är väl för att dom ville vara snälla och låta er fortsätta för att få köra.
 
Kristian Salö skrev:
Är det någon som kan hjälpa mig här eller måste denna sak överklagas och i så fall till vem? SVEMO? :confused:

Vart tog "For fun" vägen? Poängjakt och besvikelse låter inte roligt alls.
Självklart ska rätt vara rätt men det är väl inte strid på kniven för alla team?
 
Nr:18 skrev:
Har svårt att tänka mej att ni fått tillåtelse att byta hoj under racet. Från kvalets start till målgång skall samma motorblock och ram användas. Det står i internationella endurancereglementet som det svenska baseras på. Är väl inget konstigt med det, att ni fick köra ändå är väl för att dom ville vara snälla och låta er fortsätta för att få köra.

Om man nu genomför ett kval så ska man väl fortfarande krediteras för detta, eller hur?

Dessutom står det under §1.16.2 att under vissa omständigheter kan motorcykel bytas (gäller rödflagg-omstart). Så då faller liksom argumentationen om godkänt kval inte ska kvalifisera till poäng även om man senare i tävlingen skulle byta motorblock och ram, specielt när man får lov att göra det.

Vi i Team Firebike # 70 var senare under tävlingen, uppe i tornet och pratade med tävlingsledelsen. Först frågade vi om vi kunde köra en annan motorcykel utan transponder, men det fick vi inte. Vi fick däremot lov att köra under förutsättning att vi gav besked när vi bytte tillbaka så att tävlingsledelsen kunde stryka de varv vi körde med 97an från sammandraget.

Var står i reglementet, den bestraffning man ska utsättas för om man byter motorblock eller ram? Var står den bestraffning man ska utsättas för om man bryter mot en annan reg, 95dB?

OK - vi åtgärdade felet. Vi monterade tillbaka till det gamla motorblocket och ramen. Vi rättade också till 95dB regeln och tilläts vidare deltagelse utan att mista våra kvalpoäng. Var står detta i reglementet?

Jag accepterar att vi inte får poäng i tävlingen, men vi har trots allt tillåtits start och då ska vi ha 4 kvalifiseringspoäng och start från grid.
 
Kristian Salö skrev:
Om man nu genomför ett kval så ska man väl fortfarande krediteras för detta, eller hur?

Dessutom står det under §1.16.2 att under vissa omständigheter kan motorcykel bytas (gäller rödflagg-omstart). Så då faller liksom argumentationen om godkänt kval inte ska kvalifisera till poäng även om man senare i tävlingen skulle byta motorblock och ram, specielt när man får lov att göra det.

Vi i Team Firebike # 70 var senare under tävlingen, uppe i tornet och pratade med tävlingsledelsen. Först frågade vi om vi kunde köra en annan motorcykel utan transponder, men det fick vi inte. Vi fick däremot lov att köra under förutsättning att vi gav besked när vi bytte tillbaka så att tävlingsledelsen kunde stryka de varv vi körde med 97an från sammandraget.

Var står i reglementet, den bestraffning man ska utsättas för om man byter motorblock eller ram? Var står den bestraffning man ska utsättas för om man bryter mot en annan reg, 95dB?

OK - vi åtgärdade felet. Vi monterade tillbaka till det gamla motorblocket och ramen. Vi rättade också till 95dB regeln och tilläts vidare deltagelse utan att mista våra kvalpoäng. Var står detta i reglementet?

Jag accepterar att vi inte får poäng i tävlingen, men vi har trots allt tillåtits start och då ska vi ha 4 kvalifiseringspoäng och start från grid.

Att man inte får byta ram och motorblock står i §1.11.9
Straffet dömer domaren i tävlingen ut. Diskvalifikation är inget orimligt straff för att ha bytt hoj under racet. Angående att det under vissa möjligheter är tillåtet att byta hoj gäller bara om det blir omstart innan racet gått 3 varv.(§1.16.2)
§1.5.4 reglerar ljudnivån. Om man inte uppfyller denna del får man svartflagg och möjlighet att åtgärda felet utan bestraffning. Du får alltså inget straff mer än att fixa din hoj.

Som jämförelse kan jag berätta om premiärtävlingen förra året. I reglementet stod det att ljuddämparen skulle vara av originaltyp. Vi fick tillåtelse av tävlingsledningen att starta med ett akrarör. Efter 3,5 timmar kommer de och berättar att vi inte får poäng för vare sej rejs eller träning eftersom vi inte uppfyllt reeglementet. Inget att säga, dom hade ju rätt!

Är du inte nöjd med tävlingsledningen skulle jag gissa att du får klaga hos svemo, men jag vet inte om dom skulle ta upp en sån här sak. Maila erf-ledningen och fråga.
 
Last edited:
Nr:18 skrev:
Att man inte får byta ram och motorblock står i §1.11.9
Straffet dömer domaren i tävlingen ut.

Är du inte nöjd med tävlingsledningen skulle jag gissa att du får klaga hos svemo, men jag vet inte om dom skulle ta upp en sån här sak. Maila erf-ledningen och fråga.

Tävlingsdommaren, Eva Gödke, har varit välinformerad, och gett oss dispans att köra en annan hoj utanom tävlan. Hon blev också informerad och "hjälpte" oss med strategi för att få målflaggan med den hoj vi startade tävlingen med.

Efter målflagg, som vi inte fick, informerade hon oss om att vi inte får målflagg och därmed inte målpoäng pga att fyra minuters regeln inte uppfylts. ALDRIG nämnt någonting annat.

E-mail till Brånalt är skickat, men han står fast. Gödke som var tävlingsdommare har aldrig informerat oss om någon diskvalifisering och därmed måste det vara riktigt att vi får behålla våra 4 poäng efter ett godkänt kval.
 
Strider skrev:
Stå på dig, klar att du skall ha dina poäng.

Men vad förväntar du av Cirkus Brånalt?

Endurance Racing for Fun

:banana

Som jag och Humlan säger så finns det ett regelverk. Detta regelverk känner jag till och läser flitigt. Men detta är inte specielt detaljerat och lämnar möjlighet för egna tolkningar.
 
Back
Top