Vapenbutik Stockholm city

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag skriver en bok där en yrkesmördare bär en nyckelroll.
Givetvis är vapnet denne bär av vikt, och det bör väljas med omsorg.
Sitter ner och googlar vapen, men det känns inte helt 100 att se saker på bild. Jag har fastnat lite för Smith & Wesson SW1911 och samma tillverkare modell 39-2.

Vad jag skulle vilja göra är att åka och se diverse handeldsvapen med egna ögon. Googlar efter butiker, men den bästa jag hittar är mer nån slags jaktbutik inriktad på gevär.
Vill minnas att jag passerat en vapenbutik någonstans på Söder när jag varit ute och vandrat.

Förslag?

Fett, är jag med i boken?

Körs det mycket hoj i den?

En före detta jobbarkompis till mig (Jonas Sjöstedt) har skrivit een deckare, tyvärr har jag inte läst den så jag vet inte om jag är med i den!

Han kanske har med mig som den perverterade puckelryggige portvakten eller nåt...

Skulle jag vara proffskiller så skulle jag satsa på ett så vanligt vapen som möjligt, för att försvåra spårbarheten. Gärna kombinerat med dito ammo. Handladdat och sånt man ser på film, leder bara till ökad spårbarhet - i alla fall de legala vägarna. Eller något ryskt importerat som är omöjligt att leta efter i register. Ljuddämpat när det ska vara diskret och utan när det ska sättas skräck i omgivningen (ibland är det en fördel att låta mycket - jmfr hårda knuttar på HD :) ).

Hör med någon skytteklubb - det finns många medlemmar som har kul samlingar av pistoler och revolvrar. Eller för all del en vapensmed.

Och behöver du göra lite efterforskning på området så finns bl.a.: http://www.amazon.com/Hidden-Plain-Sight-Trey-Bloodworth/dp/0873649907 och
http://www.amazon.com/Secrets-Gunfighting-Israeli-Eugene-Sockut/dp/B00009KH2U (finns en video också)

( Hur vet jag sånt här då, kan man undra - don't ask :D )

En yrkesmördare verkar trovärdigare med ett "verktyg" i stället för en spetziaalpuffra svarvad i ett stycke kryptonit. 1911an känns rätt.

Jag tänker mig typ en mega man-arm eller kanske såna där knämissiler som han i Cyborg 009 hade. Kan det vara nånting?

Han kan ju packa flera vapen, gamla ryssvapen insmugglade från Jugoslavien som "one hit wonders" samt något med mera kvalitet som försvarsvapen.

Det har ju onekligen sin fördel att kunna dumpa ett vapen som är använt i havet istället för att bära det på sig om man blir stoppad.
Blir man stoppad med ett oanvändt vapen så har dom ju ingen kula att matcha mot och man åker som mest för brott mot vapenlagen istället för att åka dit på mord.

En yrkesmördare med stolthet bör ju ha en rejäl arsenal och inte bara en pickadoll :stieglarsson

Om du nu vill ha lite mer kött på benen så skulle jag föreslå en sväng till t.ex. The Target eller liknande och inte bara se på vapnena utan även skjuta ett par skott för att känna rekyl och sånt.

Näe, det stämmer inte, och vore jag honom skulle jag inte ha kvar den en sekund.

Jag känner att jag måste förtydliga lite, när dom matchat kula med vapen kollar dom en jäkla massa repor och jämför mot räfflingen.

EDIT
Hittar dom en kula som matchar i övrigt förutom en repa extra så förutsätter dom att det är samma vapen som använts mer och fått en repa till i loppet, alternativt att någon förortsmupp har gått på myten att gör man en repa till blir vapnet omöjligt att känna igen.

Det enda man kan göra är att byta pipan och slagstiftet, då även slagstiftet lämmnar distinkta märken på tändhatten som kan identifieras om dom har hylsor från ett tidigare tillfälle.

Lämmna in den till polisen när dom har vapeninsamling!
Grundräfflingen torde ju vara samma för varje picka av samma modell?
Sedan jämförs kulorna utifrån de unika räfflor som uppstår i pipan. Det är dessa som borde gå att ändra tycker han...
Och slagstiftet borde ju kunna filas på lite det också.

Inte illa, det där med The Target. Kommer åka dit och testa när tillfälle finns.

Såg förresten filmen Hitman igår, bara för att. Jag såg att snubben använde SW1911 och de var i största laget mot vad jag tänkte att min karaktär skulle ha. Och inte helt klockrena på andra sätt heller.
Värdelös film för övrigt. Jag stängde av eländet strax efter en timme in i den.

Inte illa, det där med The Target. Kommer åka dit och testa när tillfälle finns.

Såg förresten filmen Hitman igår, bara för att. Jag såg att snubben använde SW1911 och de var i största laget mot vad jag tänkte att min karaktär skulle ha. Och inte helt klockrena på andra sätt heller.
Värdelös film för övrigt. Jag stängde av eländet strax efter en timme in i den.

Glock plastpuffra då?
Glock_17.JPG

Grundräfflingen torde ju vara samma för varje picka av samma modell?
Sedan jämförs kulorna utifrån de unika räfflor som uppstår i pipan. Det är dessa som borde gå att ändra tycker han...
Och slagstiftet borde ju kunna filas på lite det också.

Jag har länge undrat om det där med räffelmatchning verkligen funkar. Med tanke på hur en kula ser ut efter uträttat arbete, så har jag svårt för att tro på det. Men då använder jag inga helmantlade, långsamma pistolkulor.

Last edited:
Ooooh, ingen plast.
Jag upptäckte dock precis att 1911 tillverkas i flera storlekar, minst fyra olika.
Var inne på nåt i stil med Colt Defender eller Walther PPK. De är dock för små. Bara rent och plant för små.

Varför inte en hederlig .22'a? typ en sådan Tom Cruise har i Collateral?
Kan det vara en Ruger? En MK II?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...