Vankelmotor på hoj, skulle det funka???

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Såg på prestand där de testade nya Mazda rx-8. Den har en vankelmotor på 1300cc som ger nästan 240hk vid 8200 rpm utan överladdning å sånt eller :confused: .

Vankelmotorn är ju en väldigt kompakt konstruktion, skulle det funka på en hoj, har det funnits nån modell med vankel?? Den ger ju rätt bra litereffekt om man säger så, drar ju en del sopp förstås.

//fogerty

fogerty skrev:
Såg på prestand där de testade nya Mazda rx-8. Den har en vankelmotor på 1300cc som ger nästan 240hk vid 8200 rpm utan överladdning å sånt eller :confused: .

Vankelmotorn är ju en väldigt kompakt konstruktion, skulle det funka på en hoj, har det funnits nån modell med vankel?? Den ger ju rätt bra litereffekt om man säger så, drar ju en del sopp förstås.

//fogerty

Surfa lite på Suzuki RE5 så ska du se att du hittar. :)

Även (här skrev jag fel)Norton har byggt en Wankel dock med mycket bättre resultat än Suzze. Trevor Nation körde den lite i Brittiska superbike och inte helt utan framgång.

Edit: Hjärnsläpp! Det var själklart Norton som Trevor Nation körde. Jobbat för länge idag.

Last edited:
Beste hoj med Vankel motor er nederlanske Van Veen med en 1000/2000 kubik motor med 130 hk. Det finnes 2 stykker i Norge, den ene med fuel injection.
Syklene er bygget i ca 50 eksemplarer ( bare en med injection ) og ble bygget rundt 1978-1980 !!!!!!!!!!!!

Ellers lagde vel NSU en egen "moped" med Vankel motor og tror det var en type til... må finne det ut....

Egentligen var det bara Mazda som lyckades göra den här motorn fungerande på allvar, de är åxå de ända som har den i produktion fortfarande vad jag vet.
Re5 har jag sett och lyssnat på, en rätt skum hoj, och totalt osäljbar på sin tid.
Jag tror inte det är nåt för mc faktiskt, visst är de lätta och starka men det är mycket annat som är svårt att få fason med dem, sen drar de soppa som v8or med.

DumDum skrev:
Surfa lite på Suzuki RE5 så ska du se att du hittar. :)

Även (här skrev jag fel)Norton har byggt en Wankel dock med mycket bättre resultat än Suzze. Trevor Nation körde den lite i Brittiska superbike och inte helt utan framgång.

Edit: Hjärnsläpp! Det var själklart Norton som Trevor Nation körde. Jobbat för länge idag.

Åkte även lite i Superbike VM.

Anders Andersson sa efter att ha blivit omkörd av förmodligen ovannämnda på sista rakan att han höll på att skita ner sig av ljud och av eldflammorna:skrämd

Snabbe_jag skrev:
Åkte även lite i Superbike VM.

Anders Andersson sa efter att ha blivit omkörd av förmodligen ovannämnda på sista rakan att han höll på att skita ner sig av ljud och av eldflammorna:skrämd

Hahaha, coolt :yoparty Det borde ju gå att få en vankel på hoj hyfsat snål, en hoj väger ju väldigt lite jämfört med en bil, fan vilka ställ de gjorde med rx8:an, skulle kunna tänka mig den som vinterbil :tummenupp

// f

Vafan.... Realplayer... här satt jag alldeles upphetsad och skulle lyssna på välljud och så visar det sig vara i sämsta möjliga skitformat. Installerar man skiten krashar datorn eller så funkar spelaren inte alls. Ingen som vet något annat sätt att komma runt det?

Gilgo skrev:
Vafan.... Realplayer... här satt jag alldeles upphetsad och skulle lyssna på välljud och så visar det sig vara i sämsta möjliga skitformat. Installerar man skiten krashar datorn eller så funkar spelaren inte alls. Ingen som vet något annat sätt att komma runt det?

1.... RealPlayer.. aldrig mera i min dator! Sista ggn jag installerade skiten kostade det en total ominstallation/omformatering !!..:finger

2. Kolla in denna snygga Herculesmaskin! Med Wankelmotor
http://members.aol.com/_ht_a/herculesig/hercules.html

Silwer skrev:
Re5 har jag sett och lyssnat på, en rätt skum hoj, och totalt osäljbar på sin tid.
Inte totalt. En polare hade en sån. Jag körde den en del och skulle gärna ägt en idag. Mycket speciell båge.

En anekdot till wankel-snacket.

Jag jobbade i Moskva förra året.
Lite utanför stan finns det ett gammalt flygfält där experimentplan m.m. bara har landat och ställts ut. Allt var slitet och förfallet, bla annat läckte taken på hangarerna, på ryskt maner. :dummer http://www.moninoaviation.com/

Under guidningen visade de upp en motor som såg bekant ut.
Det var en prototyp till en flygplansmotor som de aldrig riktigt fick ordning på.
Det visade sig var en roterande motor, typ wankel, och den var utvecklad långt tidigare.

Det som var kul att se på museet var att ryssarna faktiskt varit före jänkarna med en hel del som USA först på senare år fått till i sina plan, bl.a. hjälmsikte via piloterna syn.

Finns även snöskotrar med wankel-motor.
Arctic-cat hade under slutet av 70-talet några modeller som kunde fås med just wankel-motor.
Blev väl ingen större försäljningssuccé men ändå...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti