Vaniljsås i kopplingen?

Xanders

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Hoj
Harley Davidson Nightster 2010
Höll på att förlänga kopplingsvajern på min nyinköpta Harley när jag möttes av något som liknade rinnande vaniljsås när jag öppnade kåpan. Någon som vet vad det kan bero på? Det är en relativt ny hoj (2010) som gått 800mil och blivit servad som den ska.
Ska byta alla oljor nu i helgen så det kanske hjälper men undrar ändå vad det kan bero på? Någon som vet om den delar olja med transmissionen eller motorn?
image.jpg
image.jpg

Det ser typiskt ut som vatten. Men eftersom den inte har vattenkylning så får du kolla om det regnat in någonstans!

Smaka på det och kolla om det är burbon vanilj eller kemisk fulvanilj....

Nu är jag ingen expert på harley sportster spisar men den där ser ut att ha separat olja i primärtransen och där brukar man inte hälla i vaniljsås. Skulle gissa på inträngning av vatten...

Kondens som bildats i kopplingen för att den inte körs tillräckligt mycket kanske :rodnar

Förmodligen kondensvatten. Försvinner av sig själv då motorn gått varm ett tag. Inte ovanligt. Har haft det på min egen moppe och även på utombordare.

Hojen är ju ny så det borde ju inte vara fel på den.

Höll på att förlänga kopplingsvajern på min nyinköpta Harley när jag möttes av något som liknade rinnande vaniljsås när jag öppnade kåpan. Någon som vet vad det kan bero på? Det är en relativt ny hoj (2010) som gått 800mil och blivit servad som den ska.
Ska byta alla oljor nu i helgen så det kanske hjälper men undrar ändå vad det kan bero på? Någon som vet om den delar olja med transmissionen eller motorn?
View attachment 429773
View attachment 429774

Såg ut så på min night train när jag köpte den, den tidigare ägaren hade högtryckstvättat hojen och spolat vatten i bakkant på motorn/växellådan där luftningen sitter till växellådan. Det hade trängt in vatten den vägen och fått oljan att se ut som din.
Frågade en HD mekaniker om det var vanligt att det blev på det viset och han hade bara varit med om det när folk tvättade med högtryckstvätt lite för seriöst.
Kanske är något liknande din hoj har blivit utsatt för.
I vilket fall som helst så är det bara att byta olja och köra vidare ;)

Om det ser ut som vaniljsås, luktar som vaniljsås, och beter sig som vaniljsås så är det nog vaniljsås!

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar