Val av VINTERhoj, valet och kvalet...

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
2002 års Buell
Har fått en fixidé att ge upp bilkörandet helt. För jag bara hatar bilar och allt strul som innebär att äga och laga. Så har nu börjat leta en vettig hoj att köra på vintern. Har tänkt :

- Måste vara ganska lätt.

-Måste tåla JÄVLIGT mycket stryk maskinellt och elektriskt för is och snö.(Kommer antagligen köra alla dagar som går, och i Stockholm är det många under vintern. Kommer därför antagligen stå ute osv.)

- En hoj med lagom mycket kraft.

- Lättservad.

Eftersom detta är en en genré som är helt ny för mig inom hojvärlden så chansar jag mig fram och har hittat: Yamaha XT660R (alla modeller efter -00) som efter ett par recensioner är övertygande.

Men eftersom vinteråkning och offroadåkning är något som är ovant för mig undrar jag vad era funderingar på Sporthoj.com är. Någon som har prövat något liknande? Ge gärna förslag på hoj! :yoparty

/Tunnan.

en drz400s kanske kan vara något... 600mil service intervall på oljan.

Är det värt det? Med tanke på hur ofta sjuk man kommer bli, nackspärr osv. Knäna tar också stryk i kylan.

Är det värt det? Med tanke på hur ofta sjuk man kommer bli, nackspärr osv. Knäna tar också stryk i kylan.

har själv kört 2 vintrar = 0 sjukdagar :arsele

Knäna är ett gissel men går att lösa.

Bor iof i norrköping och inte i stockholmo, där är det ju säkert jetekallt :D

Jag körde atv förra vintern, jävligt kul och billigt. Relativt säkert med tanke på att det är 4 hjul endå:) Parkering går alltid hitta på dom tomma mc-platserna eller nån snödriva där bilarna inte kommer upp;)

Det jobbiga är när batteriet tappar kraft och det ska rullas igång på blank is.. Eller som det står, kylan. Och vajrar som fryser ihop..

Men med breställ på rakorna var det då värt det:D

Bifogat

• DSCN1621.jpg
    DSCN1621.jpg
    236.9 KB · Visningar: 261
  • IMAGE_205.jpg
    IMAGE_205.jpg
    225 KB · Visningar: 309
Last edited:
Går det att köra snöskoter över fjället i -30 grader med halv snöstorm så ska det väl inte vara några problem att köra mc i Stockholm på vintern?

Drabbas man av de problem du räknat upp så har man varit felklädd. Och med alla de bra kläder och tillbehör som finns i dagsläget så finns det ingen anledning till att vara ute och jönsa i fel kläder.

Angående personlig utrustning:
* Vind- och vattentätt är en grundförutsättning. Alltså är det ett bra ställ med Gore-Tex från någon större tillverkare som gäller. Det perforerade rejsstället i skinn är det bara att lämna hemma. Hösten kan vara en bra tid att inhandla sig en nytt ställ eftersom många butiker kan ha bra rea då på grejer de vill bli av med innan nästa säsong.
* Varma och torra händer. Det är A och O. Blir händerna kalla så klarar man inte av att hantera reglagen på motorcykeln ordentligt längre. Detta kan man lösa med handtagsvärmare. Eventuellt i kombination med muffar. Kör man med både muffar och handtagsvärmare så behöver man inte alls särskilt tjocka handskar.
* Flera lager. Det är bra om man vill hålla sig varm. Det spelar ingen roll hur fint mc-ställ man har om man bara drar på sig jeans och t-shirt under. Ett underställ i t.ex. ullfrotté/Woolpower är en bra början.
* Varm om halsen. T.ex. en hjälmluva eller halskrage med windstoppermaterial är fina grejer när det är kyligt ute.
* Skydd. Kör man på vintern så är risken ganska stor att man förr eller senare åker i backen. Antingen för att man själv gör en felbedömning av väglaget eller att någon sömnig bilist tycker att vinterdäck är slöseri med pengar.

Angående hojen:
* Någon encylindrig offroad på sisådär 40-50hk är fullt tillräckligt för en nybörjare på vintern. DR650SE, XR650, XT660R/XT600E/TTR600 och liknande är ganska lätta, lättmanövrerade och lättmekade hojar.
* Hojar är i allmänhet inte byggda för att köras i nordiskt vinterklimat. Framförallt så har de inte riktigt det rostskydd som en modern bil har. De har knappt ens det rostskydd som en Alfa Romeo från 70-talet har. Att ha hojen ståendes utomhus dränkt i saltslask utan tvätt på hela vintern är alltså kanske inte helt optimalt.
* Dubbdäck. Så självklart att det knappt ens behöver skrivas. Kör man med sommardäck kan man knappt ens hitta fäste med en strypt 125a på vintern. Tro mig, jag har provat :gnissla
* Är hojen vattenkyld så tänk på att kolla frystemperaturen på kylarvätskan.
* Batteriet ska vara i god kondition. Framförallt om hojen saknar kick. Annars kan det bli lite trögt att få igång hojen när det börjar bli några minusgrader. Att försöka rullstarta en stor encylindrig offroad kan vara tillräckligt svårt även på torr asfalt när det är +20 grader.

Med mera. Man kommer långt med lite sunt förnuft. Och man får ju som alltid lära sig av sina erfarenheter.

Förutom vad hojen kostar i inköp så kanske du måste räkna med ca 15-20000kr för att vinterutrusta dig själv och hojen.

Går det att köra snöskoter över fjället i -30 grader med halv snöstorm så ska det väl inte vara några problem att köra mc i Stockholm på vintern?

visst men -10 i sthlm är inte samma som -10 norröver, -10 är mycket skönare norröver

hojen/aluminium blir väl rätt skabbig av salt på vägarna, läste någonstans att man ska spola av hojen med kall vatten.

KTM 690 har jag funderat på, annars så är väl Yamaha pålitliga.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...