Val av tillsatstråd TIG-svets

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Behöver riktigt tunt tillsatsmaterial för att svetsa lite olika sorters rostfritt med TIG. Materialen jag ska svetsa är vanlig 304 samt 316. Fungerar det med 0.8mm MIG-tråd i 316-material som tillsats för bägge dessa material? Det handlar om avgasdelar som kommer att bli varma och vibrera en del, så alltför orena resultat är icke önskvärt.

Funkar säkert alldeles ypperligt.

(fel forumdel förresten för frågan, Teknikforumet skulle passat bättre)

Visst funkar det, det största problemet är att mig-tråden är förbockad på bobinen så det kan bli lite vanskligt att mata tråden med vänsternäven(om man är högerhänt vill säga), men tar man korta bitar så funkar det. Men ta ingen rörråd utan se till att du har homogentråd.:tummenupp

Jag kan ännu en gång rekommendera dig att läsa på Burn's Stainless hemsida., Ypperlig genomgång av både tillsatsmaterial och dos and dont's vid avgassystemsbygge olika kvalitéer av rostfritt. Jag har följt deras rekommendationer vad gäller det mesta och handlade även fluss och tråd därifrån när jag ändå beställde rördelarna till mitt senaste bygge som även var det fösrat jag byggde med TIG. Handlade även (efter att ha läst Burn's) en tallriksslip från Jula, mycket värdefullt för att få till snygga skarvar.

Välj artiklar under fliken Technology.

www.burnsstainless.com

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...