Val av packningsmaterial mellan tank och bensinkran

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänker byta tank på mitt cafe bygge då den som sitter på läcker och fick då tag på en GS450 tank som jag tänkte testa men den är dock utan kran. Verkar inte gå att hitta nån manuell bensinkran som passar direkt i tanken utan att man skall ha adaptrar och då tänkte jag att man kan väl lika gärna göra en adapter själv så att original Honda kranen passar till Suzuki tanken, tog en bit plattjärn och en hydraulkoppling som svarvades till och sen löddes ihop med plattjärnet.

Nu till själva frågan, vad är bäst att ha som packning mellan tanken och adapterplattan? Har 2 mm och 3 mm tjockt packningstaterial i gummi och sen har jag också 1 mm packningspapper hemma, vad tror ni är lämpligast?

En bild på kranen och adaptern, hålet skall dock borras ur så bränslefiltret får plast genom adaptern.
 
Prova med gummi.En del gummi är ju inte härdigt mot etanol i BF95 men det får man ju veta på sikt.

På dyliga lösningar brukar man fräsa in ett spår för en oring. Dels så är det lättare att få fram en som håller för bensin och sen är det lättare att få tillräckligt stor klämkraft i skruvförbandet för att ge lagom deformation av oringen så att det tätar.
 
Last edited:
Hade helst velat som du säger fräsa spår för en o-ring men det har jag inte grejer till. Sen är hålet i tanken avlångt så i sånt fall måste man nog fräsa runt hela plattan och sen använda o-ringssnöre.

Vad tror ni om att limma för extra tätning? Vad ska man i sånt fall använda?
 
Last edited:
Nitril (NBR) funkar. Min B12-tank med Pingel-kran fick den tätningen år 2000 och den håller fortfarande tätt. Dra inte åt för hårt.
 
Har ingen aning om vad det är för gummi som jag har hemma mer än att det skall vara olje och bensinbeständigt.

Nån som har tips på var man kan köpa nitrilgummiark i måttlig storlek och till måttliga pengar? Kan ju vara värt det för att slippa läck i framtiden.

Jag har koll på att man kan köpa kranar till GS450 på eBay, tänkte först göra det men alla är tyvärr vakuumstyrda. Vill ha en "manuell" kran även om jag vet att man kan använda vakuumkranen i pri-läget.

Hittar nån en manuell kran med 44 mm c-c mellan fästskruvarna är jag väldigt intresserad.
 
Dubbelkolla att silikonet/tätningsmedlet tål bensin/e85 (etanol), jobbigt att rengöra förgasare och byte bensinfilter etc.
Kompisen som är rörmokare tätade soppatanken i racebåten med silikon efter ett misslyckat montage av brandsläckaren, det är jobbigt att paddla en Mirage21'a två distans............

Casco marin & teknik tål bensin utmärkt, har använt det i 10 år med gott resultat !!
 
Klipp ut en packning av en gammal 4 mm slang....
( Om du inte kör med mousse)
 
Biltemas gummikork har funkat på kranen till min gammeltraktor i runt 6år så den funkar bra den oxå..
 
Biltemas gummikork har funkat på kranen till min gammeltraktor i runt 6år så den funkar bra den oxå..

Bensin/fotogen eller diesel? Blir kanske biltema i morgon så då kan jag ju passa på att köpa gummikork hos dom.

Sen kan jag gå till Classe och köpa Casco Marin Teknik, då har jag ju lite olika material och metoder att välja mellan men tänkte testa gummipackningen som jag har hemma först.
 
Ursäkta sent svar men är en bensin/fotogen. Den har dock bara gått på bensin när jag har haft den.
 
Ok, alltså en kulttraktor :)

Minnet var inte med sist jag var till Luleå, glömde både gummikork och Marin Teknik lim. Får ta det nästa sväng.
 
Vet inte riktigt hur en tredobricka ska funka, ytan som det ska tätas i mellan är ju en ganska stor avlång yta.
 
Tänker byta tank på mitt cafe bygge då den som sitter på läcker och fick då tag på en GS450 tank som jag tänkte testa men den är dock utan kran. Verkar inte gå att hitta nån manuell bensinkran som passar direkt i tanken utan att man skall ha adaptrar och då tänkte jag att man kan väl lika gärna göra en adapter själv så att original Honda kranen passar till Suzuki tanken, tog en bit plattjärn och en hydraulkoppling som svarvades till och sen löddes ihop med plattjärnet.

Nu till själva frågan, vad är bäst att ha som packning mellan tanken och adapterplattan? Har 2 mm och 3 mm tjockt packningstaterial i gummi och sen har jag också 1 mm packningspapper hemma, vad tror ni är lämpligast?

En bild på kranen och adaptern, hålet skall dock borras ur så bränslefiltret får plast genom adaptern.
Vanlig hederlig flytande packning på tub. Finns i olika sorter som antingen tål hög temp eller olika kemikalier

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top