Val av offroad däck till KTM 690 E ?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Lite kluven över vad jag ska välja för däck till KTM 690 Enduro.

De skånska grusvägarna nere i södern är oftast ganska hårdpackade med mittsträng av lös grus/sten.

En och annan traktorstig , kanske nån skogsstigar om man finner några sådana inbjudande.

Men mestadels grusvägar,blir lite asfaltåka också för till och från grusvägarna.

Vad tror ni om dessa? Om de nu finns i mått till KTM 690 E fälgar.
Dunlop D 739
För mellanhårda till hårda underlag. Bakdäckets mönsterutformning är designat inte bara för bästa drivning utan även för att ge mycket goda bromsegenskaper i alla hastigheter på hårdare underlag.

Hur uppför sig Michelin T 63 på grus,stigar och transport på asfalt?
Även MT 21 på mina vägunderlag?

Nån fler tips?

SOE är en guldgruva för gruskörning.

Jag har en KTM 950 SuperEnduro sen knappt ett år, den gör tjänst som pendlarhoj i veckorna (70% asfalt, 30%grus) samt som grusraket på helgern med polarna (30% stig/traktorväg, 60%grus, 10% asfalt)

Den är skodd med MT21, bästa däcket för mig som vill ha någon form av livslängd på däcken samt bra grepp på helgerna.
T63 funkar också men jag föredrar MT21, fram för napphöjden och bak för sidostabiliteten. T63 har dock bättre asfaltsegenskaper.
Om jag inte var så gruskåt skulle jag åka med TKC80 eller 690E original (eller liknande) för att få upp farten på asfalt.

Men däck är som sagt högst personligt, jag körde med Biltemas 110/100-18 Crossdäck bak i ca 200 mil tidigare i år. Funkade kalas för helgbuset och vid pendling så var det bara våtgreppet som var riktigt dåligt. Ett fantastiskt däck när man tar hänsyn till priset (299 kr).

Många gillar Maxxis crossdäck IT, har aldrig provat själv. Bäst pris från Hojdäck.se enligt dom som kör Maxxis

Vore det inte för att jag köpte tre 140/80-18 MT21 i våras (innan jag provade Biltema) så skulle jag nog åka med MT21 fram och Biltema bak, men det är jag det.

Köp Biltema fram och bak och prova, kostar mindre än att tanka bilen full, var det för aggressivt mönster så är dom ändå snart slut eller så tar du kostnaden på lärokontot.

Bilden visar Biltema bakdäcket som släpper sin sista suck.

Bifogat

• se_1.jpg
    se_1.jpg
    161.9 KB · Visningar: 235
Last edited:
Kopierat från soe

Skrev detta på Soe tidigare i dag:
Jag har t63 på nu och har kört både grus och asfalt, är helt ok grepp på bägge underlagen.
Har inte kört så jätte hårt på grus men att åka på ställ i inte allt för hög fart har gått bra än så länge.
Körde med mt 21 innan på en grustur och bakdäcket höll i ca 120 mil, dessa håller nog dubbelt så länge.
Kan tänka mig att mt 21 fram och t 63 bak är en bra kombination.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!