val av MC

Halvblod

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Hoj
s1000r
Hej vänner!

Jag e totalt ny :)
Skall snart köpa min 1a MC och skulle vara tacksam med lite goda råd/tips vid val av MC. Jag väger mellan 3 olika; Honda CBR600(RR), Kawasaki ZX6R och Yamaha YZF-R6. Vilken drar det längsta strået? Har inte råd med en ny, både vg pris o försäkring, 60.000 blir maxbeloppet. Ngn årsmodell som e bättre än ngn annan? Alla tips välkomnas varmt! :)

Köp den som du tycker är snyggast och sitter bäst på, har du alldrig kört spelar inte den sista0,01sek sekunden någon roll, eller att du köper dig den du hittar bäst pris på.
Försäkring är väldigt individuellt så ta reg nummer på de hojar du tycker är intressanta och ring runt till massa bolag.

Eftersom de hojar du räknar upp är i det närmast likvärdiga så behöver du inte stirra dig blind på prestandan utan gå på andra saker som sittkomfort, pris, utseende, försäkring osv. Testa alla tre o sen tar du den som kändes skönast att köra.

Mitt val skulle bli ninjan eftersom jag har haft en cbr1000, aldrig ägt en kawa och tycker r6:an är mindre vacker.

Du verkar vara ett kötthuve!

Till trådskaparen, för 60 lax kan du ju få en 1000cc, dom är mycket roligare :)

kan ju få en fin r1 00-03 för 60 lax :)

På vilket sätt är en 1000 roligare?

Du kanske ska motivera det för en nybörjare med.
Själv byter jag inte min 600 mot en 1000 i samma årsmodell i första taget då min 600 är betydligt roligare.

På vilket sätt är en 1000 roligare?

Du kanske ska motivera det för en nybörjare med.
Själv byter jag inte min 600 mot en 1000 i samma årsmodell i första taget då min 600 är betydligt roligare.

Bättre bottendrag var väl det jag tänkte på, skulle nog sagt det
Iofs har jag inte kört en nyare 600 så de kanske är likvärdiga med 1000cc i drag osv

men om man jämför med de hojar ja kört så är ju r1an hundra gånger roligare än zx7r om man bara tänker på "draget"

ligger man i marschfart o vill dra på lite så behöver man inte växla ner nåt med r1an men med zx7r så va man tvungen o växla ner 3 växlar för att den skulle dra snabbt...

Hmm.. jag har testat alla 3 och jag valde hondan...som jag har nu och stortrivs !

Man sitter absolut best på hondan cbr 600-f, som jag har...

effekt ock körmässigt är dom ungefär lika.. :)

Bättre bottendrag var väl det jag tänkte på, skulle nog sagt det
Iofs har jag inte kört en nyare 600 så de kanske är likvärdiga med 1000cc i drag osv

men om man jämför med de hojar ja kört så är ju r1an hundra gånger roligare än zx7r om man bara tänker på "draget"

ligger man i marschfart o vill dra på lite så behöver man inte växla ner nåt med r1an men med zx7r så va man tvungen o växla ner 3 växlar för att den skulle dra snabbt...

Jag växlar sällan ner när jag ska köra om en långtradare tex, de går fort nog ändå.
Självklart så är bottenvridet o allt på en 1000 bra mkt bättre.
Men en 600 e rätt mkt smidigare.
Nu på de senare 1000 dock så e ju de lika små o smidiga som min gamla 600, men en sån har han inte råd me.

Jag växlar sällan ner när jag ska köra om en långtradare tex, de går fort nog ändå.
Självklart så är bottenvridet o allt på en 1000 bra mkt bättre.
Men en 600 e rätt mkt smidigare.
Nu på de senare 1000 dock så e ju de lika små o smidiga som min gamla 600, men en sån har han inte råd me.

Jo det är nog en smaksak, men det man verkar ha uppfattat är att om man kört 1000cc så blir man besviken om man kör en 600a

men däremot så tror jag de gäller äldre 600or, de nya är ju riktigt snygga och går som fan, har man ju sett ute på gata och filmer. då tror jag nog inte det spelar så stor roll

60 lax kommer man ju ganska långt på. nog får han en schysst r1 för det iaf, fireblade är väl lite dyrare kanske och zx10r oxå iofs.

Ville ha en blade 600 RR blåvit förut, 07a, nog den snyggaste hoj som gjorts, men de va lite dyrt

Trådskaparn: köp den du sitter bäst på och tycker är snyggast, prestandamässigt så är alla likvärdiga, 1sekund där o här, whatever

För övrigt så sitter man betydligt mer upprätt på en R6a 03 jämfört med en 600rr 03.
Sen är det upp till var o en att själv tycka vilket som är trevligast, jag väljer 600rr 9.5 dagar av 10.

Körde hem en R6 20-30 mil i våras o sen likadan tripp med en 600rr ett par veckor senare, de sög lika hårt båda gångerna :D
Fast R6an va väl lite bekvämare..

nä det lutar åt en 600 faktiskt.. men intressant inlägg, specielt av Noman "nmi" som la sin CBR i backen när han stog stilla vid ett rödljus =) killen har det inte lätt =)

För övrigt så sitter man betydligt mer upprätt på en R6a 03 jämfört med en 600rr 03.
Sen är det upp till var o en att själv tycka vilket som är trevligast, jag väljer 600rr 9.5 dagar av 10.

Körde hem en R6 20-30 mil i våras o sen likadan tripp med en 600rr ett par veckor senare, de sög lika hårt båda gångerna :D
Fast R6an va väl lite bekvämare..

Hm så sittställningen suger på 600rr oxå? den som du har?

körde min r1a från sundsvall till sthlm när jag köpte den, va inga som helst problem, sitter tusen ggr bättre på denna än på zx7r t ex där man satt väldigt framåtlutad. på r1an sitter man bättre än på farsans VFR tillome :)

har haft 2 cbr 600F och har nu en Ninja zx6r. Min personliga erfarenhet är att CBR hojarna har varit roligare att leka med i kurvor. De har helt enkelt varit smidigare att kasta runt i kurvorna.

Provkör ett par o kolla försäkringar

Hm så sittställningen suger på 600rr oxå? den som du har?

körde min r1a från sundsvall till sthlm när jag köpte den, va inga som helst problem, sitter tusen ggr bättre på denna än på zx7r t ex där man satt väldigt framåtlutad. på r1an sitter man bättre än på farsans VFR tillome :)

Tvärtom, sittställningen på R6 suger, på 600rr är den underbar.
Det är en sporthoj jag kör inte en touringhoj =)
Men bekväm sittställning kan man väl inte påstå att de e kanske.
Sadeln är stenhård o man sitter framåtlutad som fan medans sadeln på R6 är som att sitta på 1000 bomulstussar o de känns som man kör runt på en goldwing, inte alls så som man vill ha de när man köper en sporthoj alltså :D

jag tycker du ska skaffa en sparkcykel för du verkar va ett kötthuvve!!!

Mycket moget...

Till trådskaparen:
Jag hade definitivt börjat på en 600, jag ångrar inte det själv. Sen som nån nämnde hade jag samlat ihop de modeller jag var sugen på och kollat försäkringarna går på... Kan bli en dyr läxa.
Jag har haft en R6 och en GSXR600 och faktiskt nöjd med bägge, kanske hellre skulle satsat på en R6 om jag skulle köpt en idag :)

Hoppas du hittar vad du letar efter ;)

Mycket moget...

Till trådskaparen:
Jag hade definitivt börjat på en 600, jag ångrar inte det själv. Sen som nån nämnde hade jag samlat ihop de modeller jag var sugen på och kollat försäkringarna går på... Kan bli en dyr läxa.
Jag har haft en R6 och en GSXR600 och faktiskt nöjd med bägge, kanske hellre skulle satsat på en R6 om jag skulle köpt en idag :)

okey, varför skulle du välja R6an?

Mycket moget...

Till trådskaparen:

det tyckte trådskaparen oxå,han sa det till mej på msn:D

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back