Val av däck till bygget. Metz/Pire..

Roojdeman

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Hoj
eget custombygge på Harley.
Håller på med ett custombygge, på sportster1200, (vtwin) motorn. motorn är trimmad, o lev ca 100 hk på bakhjulet.

Nu innan sista sfrobes. så skall det på nya sulor. men vilka? det finns hur mycket som helst.
Jag skall ha Pirelli eller Metzelersulor på den. men vad skall jag välja?

Hojjen går att lägga ner en hel del, för att vara chopper, o jag har fått en känsla av att den kommer köras rätt så hårt emellanåt... dock så är det en bit kvar för att nå sporthojskörningen.

Vad har ni för tips? jag vill ha sulor som räcker mer än ett par månaders körning. men samtidigt har bra grepp.. har ingen erfarenhet av däckval på gatuhojar sedan tidigare, därför e jag helt nollställd...

Mycket tacksam för svar. o är det något ni undrar så är det barafråga på.

/Matte

Vad är det för dimensioner vi talar om?

Är det vanliga HD hjul eller är det 17" 3,5/5,5?

glömde. däckdimensioner.

Det är 17" däck. ifrån någon yama sporthoj.

De som sitter på nu är 120*?*17, samt 190*~50*17

Men jag skall gå ner till 180 på bakdäcket.

tackar tackar.

Då finns där 2 vägar att gå, antingen letar du rätt på någon bra försäljare av beg racedäck och kör med jättemjuka däck och byter ofta.

Annars hänger du på ett sport/touring däck och ser glad ut, moderna sport/touring däck greppar utmärkt och det är troligen ditt chassie/körförmåga som sätter stopp innan.

Pirelli Diablo Strada är ett exempel. Varför begränsat till pirelli+metezeler?

Om du kan tänka dig michelin är ex pilot road utmärkt, håller rätt länge och greppar längre än du vågar vika...

Last edited:
tackar.

jag har bra pris på de däcken. samt att jag e student. räknar varenda krona :-)

Jo jag e med på att ramen (och jag själv :) ) kommer sätta stopp före däcken.. skall tilläggas att det e en stelhäck så de blir ännu lite sämre.

Jag vet bara inte riktigt var jag skall börja leta eftersom jag har nollkoll... har tänkt lite på diablo.

Hur är annars Roadtec Z6? testvinnare enligt duells. men vilket test?

Metzeler 180/55 R 18 M/C TL 74V ME 880 MARATHON

Premium line dedicated to cruiser and heavy touring bikes, featuring high-tech construction with fashionable design

Då finns där 2 vägar att gå, antingen letar du rätt på någon bra försäljare av beg racedäck och kör med jättemjuka däck och byter ofta.

Annars hänger du på ett sport/touring däck och ser glad ut, moderna sport/touring däck greppar utmärkt och det är troligen ditt chassie/körförmåga som sätter stopp innan.

Pirelli Diablo Strada är ett exempel. Varför begränsat till pirelli+metezeler?

Om du kan tänka dig michelin är ex pilot road utmärkt, håller rätt länge och greppar längre än du vågar vika...

Är inte racedäck att ta i på en custom , sannolikt kommer greppet i ett traditionellt gatdäck med lägre arbetstemp vara bättre?

Är inte racedäck att ta i på en custom , sannolikt kommer greppet i ett traditionellt gatdäck med lägre arbetstemp vara bättre?

Absolut är det bättre med ett renodlat gatdäck, där är i princip ingen som får ut bättre grepp ur ett 20min däck på gata än vad man hade fått ur ett mer gatanpassat däck.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back