Val av cross/enduro till nybörjare..

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Efter en del påtryckningar funderar jag allvarligt på att köpa en cross/enduro..

Har inte kört nåt på två hjul förutom cykel sen jag var 16, d.v.s. för 11 år sen..
Med andra ord en riktig nybörjare..

Tanken är att busa i skogen, sladda på isen och grusa ner sig i nåt sandtag..
Är en välvuxen 180 centimetare på dryga 120 pannor, vad vill jag ha för hoj?

tvåtakt? fyrtakt? 250kubik? 400-500kubik?

Det jag har kikat mest på är fyrtakt runt 400 kubik..
Finns en Wr400F i närheten som verkar vettig till hyfsat pris, är det nåt att satsa på?
Meka och skruva kan jag :)

MVH

Edit: Glömde vad det får kosta, säg max 15-20000:- :)
 
Last edited:
Ptja, till det du ska ha den till så duger väl det mesta bra.
Men en 250 eller 450 fyrtakt sålänge det inte är för svår skogsterräng.
Jag gillar 2takt bäst när det är riktig enduro, mycket smidigare.
 
Fyrtaktare är mer förlåtande, tvåtaktarna smidigare - så allt beror på vad du menar med busa i skogen.

Övrigt pekar på en lite större fyrtaktare. :) Förutom prisintervallet...köpa en välanvänd fyrtaktsenduro är lika med att köpa sig en rullande renovering (generaliserat...).
 
Det blir nog inte så svår terräng, mest grusvägar och lite stigar..

Den WRen jag har i åtanke ska enligt säljaren vara i mycket fint skick, vara lite använd och inte gått alls de senaste fyra åren.. priset på 16.500 inkluderar nya dubbdäck..
Står dock inget i annonsen om hur många timmar den gått eller om det är nåt gjort på den..
 
Det blir nog inte så svår terräng, mest grusvägar och lite stigar..

Den WRen jag har i åtanke ska enligt säljaren vara i mycket fint skick, vara lite använd och inte gått alls de senaste fyra åren.. priset på 16.500 inkluderar nya dubbdäck..
Står dock inget i annonsen om hur många timmar den gått eller om det är nåt gjort på den..

Ja då passar en 400-450 bra skulle ja tro.

Är ju bra om man vet hur länge kolven gått o lite sånt, kan ju behövas en rätt grundlig service om den bara stått.
 
Vad innebär grundlig service på en sån maskin?
Olja, filter, tändstift, luftfilter?
 
Vad innebär grundlig service på en sån maskin?
Olja, filter, tändstift, luftfilter?

Nej, dedär är en mer en minimum-service efter varje körning :D

Du lär kolla o fetta in lager, kolla över packboxar i gaffeln, öppna upp o se hur kolven osv ser ut eftersom körtimmar är rätt osäkert, med mera med mera.

Eller så kan man bara köra o hoppas inget dyrt går sönder.
 

Väntar på att du ska köpa nåt annat än asfaltshoj ;-)

Lager alltså.. snackar vi lager i motor, eller hjullager, lager i svingen, lager i styrprylen? :-) som sagt, skruva kan jag, men är helt novis på att skruva hoj, har bara skruvat jänk förut :-)
 
Väntar på att du ska köpa nåt annat än asfaltshoj ;-)

Lager alltså.. snackar vi lager i motor, eller hjullager, lager i svingen, lager i styrprylen? :-) som sagt, skruva kan jag, men är helt novis på att skruva hoj, har bara skruvat jänk förut :-)

Motorn överlag är som sagt rätt bra att ta en koll på om ingen vet hur mkt den rullat.
Sen lager på hela hojen, se över lite bara så dem inte torkat ihop totalt så dem skär, behöver ju inte vara nån dunderkoll men bara så man kollar över allt.
 
Tack för hjälpen :-)
Får se om just den hojen finns kvar när det blir aktuellt, men antar att det kan vara värt att kolla över oavsett vilken hoj man köper.. :-)
 
Jag var i samma sits för två år sen, jag köpte en gammal WR426 för att kolla om jag tyckte att det var kul. Det var jättekul så jag köpte en Husaberg FE570 och körde enduro med som nybörjare, gick bra, bara att gasa lite försiktigare.

När jag sen fick se att Husaberg skulle bli blå KTM'er 2013 så sprang jag och köpte en FE390 2012 bara för att vara säker på att ha en riktig Husa att åka på ett par år framöver.

Så köp något billigt och prova på med, spelar inte så stor roll vad, med hjälp av den första så kommer du på vad du egentligen vill ha.
 
Hur stor skillnad är det egentligen på t.ex. en wr400 mot en yz426 förutom att det är lampor på wren? Stötdämpare? Vikt?
Vore gött med lampa iaf fram till vintern, stor operation att meka dit lampa på en cross?
 
Hur stor skillnad är det egentligen på t.ex. en wr400 mot en yz426 förutom att det är lampor på wren? Stötdämpare? Vikt?
Vore gött med lampa iaf fram till vintern, stor operation att meka dit lampa på en cross?

Inte kört några själv men wr är inte direkt kända för att vara smidiga.
Det kan ju bli en ganska stor operation om man ska göra det ordentligt, men jag kör tex batteridrivet hjälmljus till vinterkörningarna med enduron, går ju köra på ett sånt.
 
...viktigaste med cross/enduro är väl om man behöver åka reggat eller inte - ljusspolar är alltid lösbart.

Crossar har ibland lite längre 1:a, färre växlar, spetsigare karaktär på motorn och lite stuttig fjädring för skogen...men allt beror på vad man menar med skog. :hihi Det är ju från igenväxt grusväg till bära hoj genom ett kärr det här med enduro...

Jag skulle kanske snegla efter en lagomt begagnad KTM EXC i rätt prisklass, tidiga yammor är stridsvagnar...med halvtaskig kvalisort på växellådorna. Men å andra sidan verkar motorerna vara slitvargar.

/J
 
Jag hade tänkt att köra, inte bära ;-) skämt åsido så lär det inte bli Endurokörning, utan jag kör nog hellre fort på en grusväg eller busar i ett sandtag ..
Jag kommer inte "behöva" köra reggat, kommer köra hojen i bilen dit jag ska..

Batteriljus är ju ett alternativ, men hur står det sig mot en riktig lykta som är xenonkonverterad?
 
Hjälmlyse är a och o om du skall åka i mörker, och xenon är the shit. Du lär vilja ha både batteri och laddning från hojen, det är svårt ofräsigt att bli stående utan lyse i skogen, och då blir det väldigt mörkt, väldigt plötsligt. :crash
 
Hur mycket har du tänkt köra i mörker egentligen, blir oftast inte så mycket när det väl kommer ikring.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top