Val av 125a.

Sukif

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Örebro
Hoj
N/A
Nu kommer jag inom en vecka att få mitt A1 kort :D
Dock har jag ingen motorcykel att åka på än och måste också spara ihop några slantar till innan jag får råd :/

Iaf, Jag skulle behöva lite grova tips på hoj. Jag har jättesvårt för att hitta något som jag verkligen fastnar för. Jag är inte helt 100 på vad jag är ute efter.
iaf, Det här är vad jag kan komma på nu:
  • Helst inte en sporthoj, utan helst en Motard.
  • Efter vad jag fått höra om 4-taktare så vill jag nog helst ha 2-takt.
  • Kommer användas till 95% Street, resten Off-road och kanske lite, lite bana.
  • Inte vara alltför dyr i drift (har hört tex att KTM exc kan vara svindyra i drift medans aprilla sx hör till de billigare 2-taktarna).
  • Kraft och toppfart är inte allt som räknas...
  • Budget: 20-32 000kr (gärna under detta då det ändå kommer ta månader tills jag kan betala tillbaka farsan om han lägger in den slant som saknas).

Det jag hört om insprutning låter i mina öron helt underbart då jag haft en extremt svårstartad, opålitlig moped hittills som går extremt ojämnt beroende på väder och temperatur. Den förgasaren är jag inte lite bekant med :/. Är det värt det att skaffa en nyare, dyrare modell för insprutningens skull, men finns det isf 2t med insprutning??

Iaf, Planerar att köpa en bagangnad. De jag kollat på är främst: Husqvarna SM, årtal 02-05, Gasgas ec, årtal 04-05 , Aprilla SX -09. Har även kollat en hel del på Yamaha wr125x/r men om jag fattat rätt så är de 4t, vilket skulle va ok om någon kan gå i god för att de är starka nog för att åtminstone vara nära en 2t. Husqvarna SMS -11 lät ju riktigt go också. Säkert för dyr dock. Samt KTM Duke 125 då de verkar hålla riktigt hög klass och låter riktigt skönt med akropovic-system :P men även den, nog för dyr.

Förlåt förresten, då dessa trådar säkert är vardagsmat i forumet, men jag hittade ingen från senaste halvåret åtminstone så en ny skulle kanske passa :)
 
Last edited:
2takt med insprutning finns inte på de hojar du nämnt, finns knappt bara på experiment nivå. Så länge förgasaren är rätt inställd så ska de ej vara några problem med det, men visst finns det fördelar med insprut. Kan även tillägga att Gasgas ec är som ktm exc, alltså kostar mer än vissa andra hojar i drift.

Klart att du ska ha motard, finns inge roligare! :yoparty Valet mellan 2takt och 4takt går att förenkla. Ska du köra lagligt så är alla 4taktare på ca 15hk beroende på modell/märke. Ska du dock köra "olagligt" och släppa ut flera hästar så är det 2takt som gäller, inom 125cc då :tungan Men man kan ju även köra 2takt lagligt.
Ett tips är annars att åka och testa en 4takt och en 2takt, du kommer att märka skillnad.
 
aprilia sx är en bra hoj, sitter samma motor som i rsen så mkt delar finns det, har själv en, till salu oxå ;)
ska du köra strypt så skulle jag nog hellre köpt en fyrtaktare då de oftast inte behöver strypas eftersom de inte gör mer än 15 hästar, om inte köp en två takt, skit skoj :), de mer pålitliga tvåtaktarna (motarder) är väl aprilia sx/mx, yamaha dt, husqvarna sms (finns som två och fyrtakt) kan oxå heta sm?
iomed att jag bara är kunnig om aprilian tänker jag inte yttra mig om resten, vill du veta något så är det bara att fråga :)
 
Om du ska köra mest på asfalten så varför inte en sporthoj? Är mycket nöjd med min aprilia i alla fall :tungan
 
Tack för svaren alla :) det har faktiskt hjälpt.


Om du ska köra mest på asfalten så varför inte en sporthoj? Är mycket nöjd med min aprilia i alla fall :tungan

Jag antar att det mest är pga grupptrycket från polarna. Just nu åker jag runt på moppen och gör mitt bästa för att hänga med polarna som har ~400 kubik supermotos. Ska jag åka med dem är det nog motard som gäller :/
Gillar dock sporthojar också så kan tänka mig en senare när jag går upp i ~600 cc klassen ;)
 
Äh, köp grabbens gamla NSR (-91) för 5000:- på fredag kväll när (om) han tagit A2... Skottsäker! Går som f-n, startar alltid, (du får med strypringen:tummenupp), småskabbig så det gör inget att du är nybörjare. Kör i sommar och sälj för samma om du sparat till en annan. Besiktigad till 2014.
Deal?
:hej
 
Jag hade en busqvarna SMS -07 för 2 år sen, köpte den för 25k då helt nyrenoverad med 1000 mil på mätaren...
Gick som fan med HGS rör och strulade aldrig, jag bytte bara olja under de 500 milen jag hade den, riktigt rolig och smidig hoj, inte alls lika vanlig som KTM heller :D:crash
 
När det gäller 125 klassen så finns det ingen anledning att bygga 2 taktare längre eftersom effekten är begränsad till 15 hk. 2 taktaren har ett flertal nackdelar såsom hög bränsleförbrukning och dålig avgasrening.
Behov av kolvbyte och sotning är också en nackdel om det skall göras av en verkstad med hög timkostnad.

Hade däremot effekten varit fri och cylindervolymen varit begränsad, då hade flera skäl talat för 2 taktaren
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top