Vakuumanslutning förgasare yamaha r6 -02

imorron

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2024
Hoj
Yamaha R6
Hej! Håller på och trliskas lite med min r6:a som är så svår få till tomgången på. Jag trodde att det borde kunna lösa sig om jag synkroniserar förgasarna så jag inhandlade ett set vakuumklockor. Problemet är bara att någon tidigare ägare kapat av vakuumanslutningarna vid förgasarparen så jag kan inte ansluta klockorna. Hojen är lite trimmad och har gått en del på bana har jag upptäckt så det har kanske något med det att göra. Alltså den har tomgång men lite för låg så den dör ibland särskilt när den är varm och vid några tillfällen när motorn är varm efter en tids körning kan den bli svårstartad och startar då enbart med fullgas. Vid dessa tillfällen när den startar ger den ca 2000 varv på fullgas och när jag släpper gasen så dör den direkt. Väntar jag sedan en stund med att starta motorn så går den som "vanligt" igen.

Jag har gått igenom det mesta i övrigt. Bytt kamkedjesträckare, kamkedja, tändstift och olja.

Kan det möjligen finnas någon här som känner igen symptomen och kanske kan ge någon ledtråd.

Jag tror ju att det kan vara vakuumanslutningarna som nu är helt öppna men trasiga vilket innebär att förgasarparen inte har något vakuum. Går det att köpa dessa 't-rör" i plast som sitter mellan förgasarparen som reservdel?

Mvh Henrik
 

Bifogat

  • 20240824_193208.jpg
    20240824_193208.jpg
    2.5 MB · Visningar: 24
  • 20240824_193724.jpg
    20240824_193724.jpg
    1 MB · Visningar: 23
Tja
Jag pillade med det du håller på med för några år sedan och ja rören går att köpa, dock dyra. Det går att åka till en återförsäljare som säljer o-ringar och köpa dessa för en spotstyvel jämfört med originalet. I mitt fall så slutade det med att det var dåligt komp i motorn som ställde till det.
//robert
 

Kolla sprängskisserna och hitta sen en verkstadshandbok så hittar du säkert vad du ska göra sen.
(Jag tycker att det ser ut som avluftningar av förgasarna, dock ingen R6 expert)
 
Hej! Tack för era kloka invändningar. Jag hade fel i vad anslutningarna var till för. Det är anslutningar för kylvätska till förgasarna. Vakuumanslutningarna har jag hittat nu och de sitter nedanför förgasarna på resp. insug. Nu visar det sig att de nipplarna är helt igentäppta så det går ej att mäta vakuumet ändå men det är en annan historia som förhoppningsvis skall lösa sig.

Mvh Henrik
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top