Vagn på vagn?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dags att konsultera SH igen...

Ska köpa en båtvagn och inser att det kommer bli en 30-vagn, alltså en vagn som bara får köras i 30km/h. Saken är att de vagnar jag väljer mellan finns norr om stan och båten ligger 5 mil söder om stan. Förutom att de bara får köras i 30 så får man heller inte köra på motorvägar/motorfartleder och alltså blir det ett jäkla kryssande för att få hem vagnen.....

Så, min fråga:
- Någon som transporterat en båtvagn en annan vagn?!

Jag har tillgång till en vanlig släpkärra som får köras i 80km/h. Min plan var att helt enkelt lägga båtvagnen uppe på denna vagn och glatt baxa hem hela ekipaget, närmaste vägen och i mer psykiskt tolererbar hastighet.

Vad tror ni?!

Håller sig det bara inom vikt och längdreglementet så är det bara att åka.

Du får ju faktiskt köra vad du vill på din kärra så länge det är inom regleverket.

Även om det ser ut som ett tattarlass.

GuW kör väl folkrace? Han kanske har en kompis i Sthlm som lånar ut ett biltransportsläp mot en enkel tulipan?

Annars kan man (beroende på vikt på båttrailer) lägga den upp och ner på den vanliga släpvagnen.

There is no end to the possibilities!

GuW kör väl folkrace? Han kanske har en kompis i Sthlm som lånar ut ett biltransportsläp mot en enkel tulipan?

Annars kan man (beroende på vikt på båttrailer) lägga den upp och ner på den vanliga släpvagnen.

There is no end to the possibilities!

Nja, mina barn kör folkrace, jag slutade för 15 år sedan, men close enough!

Är det inte så att man får dra en OLASTAD släp (oavsett om den är bromsad eller inte) i 70? (kolla upp det, ta inte mitt ord på det)

ÅAS så har jag aldrig dragit en laglig kombination dom senaste 20 åren och aldrig blivit stoppad.

Min chef drog ner sin båt för att se roslagsloppet, från Umeå till Stockholm på en 30 kärra, och hem igen, känner jag honom rätt låg snittet på 80 :D

jepp, kört på det viset, dessutom med båt lastad på båtsläpet. Gick alldeles utmärkt.:tummenupp

Är det inte så att man får dra en OLASTAD släp (oavsett om den är bromsad eller inte) i 70? (kolla upp det, ta inte mitt ord på det)

ÅAS så har jag aldrig dragit en laglig kombination dom senaste 20 åren och aldrig blivit stoppad.

Jag har iofs aldrig lyckats hålla 30 med 30-släp men så har jag å andra sidan inte åkt runt halva sthlm dagtid heller utan mest varit ute på vischan...
För att få köra 80 måste det vara ett reggat släp... "EU-släp".

Passa på att flytta till norrort från eländet så slår du två flugor i en smäll.

Förresten så kan du ju fråga mackan om du behöver hjälp med att spänna fast släpet på släpet, han ska tydligen ha koll på spännband och sånna grejjer :tummenupp

Medan ni retade mig pågick följande PM-konversation:

Elak Medlem skrev:
Markus skrev:
Elak medlem skrev:
Absolut!
Du vet att du måste ha en 27 och 24 mm blocknyckel i cutsen?
Finns på Biltema! :D

Jag fattar ingenting. :(
Det finns lite verktyg där tror jag, eller så var det på min förra hoj. :gnissla
Kan inte, vill inte, ska inte. :fakta

Retas bara...:D
Dom nycklarna väger typ 2 kg styck...
kanon att ha i cutsen! :yoparty

Funkar klockrent.
Farsgubben drog hem en 30-klassad båtkärra modell medel (1500 kg tror jag) från Linköping (återigen, tror jag) till norr om Stockholm på 80-släp. På med vimpel eftersom den antagligen kommer sticka ut bakom släpet, surra bra med vettiga spännband (lät som mr Markus kunde det......), ladda med schysst musik och börja toura.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!