vafan... nu IGEN !!!

Otroligt onödig olycka antagligen. Det kan ju röra sig om någon yttre faktor som dieselspill eller något annat skit som kommit upp ur vägbanan nu när regnet har fallit. Hoppas vi slipper läsa att någon har varit ute och lekt.

Hur kommer det säg att alla säger att lastbilar spiller disel, läcker det ur tanken på de eller hur går det till?

Hur kommer det säg att alla säger att lastbilar spiller disel, läcker det ur tanken på de eller hur går det till?

både berga & ättekulla är både industriområden.
mycket tung trafik.

ättekullarondellen (från området mot Mcdonalds) ligger det ALLTID diesel i.

vi hade en leverantör som tankade 5 min innan han kom till oss, när han stod parkerad så läckte det ut ca 10 liter på gården, detta tack vare att det var varmt & tankarna får högre tryck / dieseln expanderar & rinner över

likadant blir det i rondeller, trycket & rörelsen gör att dom spiller över när dom tankat fullt.
dom verkar inte fatta att man inte skall toppfylla tankarna

mycket tung trafik.

vi hade en leverantör som tankade 5 min innan han kom till oss, när han stod parkerad så läckte det ut ca 10 liter på gården, detta tack vare att det var varmt & tankarna får högre tryck / dieseln expanderar & rinner över

likadant blir det i rondeller, trycket & rörelsen gör att dom spiller över när dom tankat fullt.

Ok, tack för förklaringen Henke!
Har tänkt på det länge hur fan det kommer sig att just lastbilar spiller så mycket, men nu vet jag.

/Z

mycket tung trafik.

Men i regn så skimrar det så vackert i regnbågens alla färger:glömdet

Man ska ha respekt för när det börjar regna. Då kommer det upp olja, kylarevätska och annan skit från vägbanan. Höll själv på att sätta min bil i mitträcket på motorvägen för tre år sedan. Accelererade lugnt ut på motorvägen när bilen plötsligt fick kast med riktning mot mitt räcket. Låg i innerfilen. Det var ren tur att jag lyckades styra rätt bilen. Det kom helt oväntat. Minns att jag ringde och varnade för händelsen, men jag tror inte de gjorde något åt saken. Sedan dess har jag väldig respekt för vad spill kan göra med vägbanan.

Åker ni ner till ringen ska ni verkligen se upp om det börjar regna. Ni som kört på Knutstorp har säkert märkt av hur hal banan kan bli precis när regnet börjat att falla. Samma sak kan ni råka ut för på landsvägarna också.

Kan det möjligtvis varit där motorvägen vid nya polishuset precis börjar? När man står i korsningen och har polishuset framför, och ska köra ut så kan det jääävlar vara halt när det regnar om man är det minsta lilla tung på gasen..

Precis, motorvägen strax utanför det nya polishuset i riktning mot rondellen som leder till Shell macken, dit jag för övrigt var på väg vid tillfället i fråga. Körde från Hälsovägen upp och hade rött vid trafikljuset. Kom upp i ca 70 km/h på treans växel vilket är en växel högre än vad jag brukar ha, men jag hade ingen brådska den här kvällen. Sladden kom plötsligt och aggressivt.

Jag har sett att det inträffat köolyckor när det varit mycket trafik i just innerfilen (folk som ska till Maxi samtidigt antagligen) vilket har fått mig att tro att det finns kylarvätska, bensin, diesel och olja i vägbanan som kanske inte blivit riktigt sanerat efter incidenter. Detta är enda tillfället jag råkat ut för så plötslig oförutsedd sladd på allmän väg med bil på sommarväglag. På ringen råkade jag ut för en liknande sak fast på "torr" asfalt i en högfartskurva. Men jag hade åter igen reflexerna och instinkten på min sida där jag var kall nog att svänga in senare i kurvan. Det visade sig senare att det var en Porsche GT3 som läckt ut kylarvätska på banan.

Precis, motorvägen strax utanför det nya polishuset i riktning mot rondellen som leder till Shell macken, dit jag för övrigt var på väg vid tillfället i fråga. Körde från Hälsovägen upp och hade rött vid trafikljuset. Kom upp i ca 70 km/h på treans växel vilket är en växel högre än vad jag brukar ha, men jag hade ingen brådska den här kvällen. Sladden kom plötsligt och aggressivt.

Jag har sett att det inträffat köolyckor när det varit mycket trafik i just innerfilen (folk som ska till Maxi samtidigt antagligen) vilket har fått mig att tro att det finns kylarvätska, bensin, diesel och olja i vägbanan som kanske inte blivit riktigt sanerat efter incidenter. Detta är enda tillfället jag råkat ut för så plötslig oförutsedd sladd på allmän väg med bil på sommarväglag. På ringen råkade jag ut för en liknande sak fast på "torr" asfalt i en högfartskurva. Men jag hade åter igen reflexerna och instinkten på min sida där jag var kall nog att svänga in senare i kurvan. Det visade sig senare att det var en Porsche GT3 som läckt ut kylarvätska på banan.

God bless you.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...