Vad tycker ni? Poliser som har varit med om olyckor i trafik..

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Saxat från expressen.

Tusentals poliser i trafikolyckor
Nu kan körlektionerna bli bättre. - Jag ser polisbilen som ett dödligt vapen,
säger Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, till DN.

De kör för fort, mot rött och enkelriktat.
En polisbil på utryckning bryter ofta mot trafikreglerna för att kunna ta sig
snabbt fram. Och ibland går det lite för fort. Det visar den första sammanställningen
av polisbilar som råkar ut för olyckor.

164 olyckor per år
Mellan 1997 och 2008 har 1 800 poliser, enligt studien, skadats i trafikolyckor.
Det innebär 164 per år – nästan en skadad polis varannan dag.
– Jag ser polisbilen som ett dödligt vapen, säger Jörgen Lundälv, docent i trafik-
medicin som står bakom studien, till DN.

Svag utbildningsnivå
Peter Nord, handläggare och sakansvarig vid Rikpolisstyrelsen, menar att
säkerhetstänket inom polisen är dåligt. Han anser att man nu borde införa en
bättre förarutbildning som är gemensam för alla polismyndigheter i Sverige.
– Utbildningsnivån på utbildningarna har varit väldigt svag, säger Peter Nord
till DN.

Min första tanken var att det är ju inte så mkt på 10 år 1800 poliser?

Men kan man jämnför med motorcykel åkarna? antal folk som brukar hojar?

Säg att vi har tex: 10.000poliser och 100.000 hojåkare.
Förstår ni vad jag menar?

mjaa, ponera att hela landet skulle vara mc-åkare, då blir frågeställningen annorlunda.........:näsblod

mjaa, ponera att hela landet skulle vara mc-åkare, då blir frågeställningen annorlunda.........:näsblod

Hur många mc åkare har vi i sverige tror du?

Edit: saxat från DN

I Sverige hade vi 17 800 poliser 1994. Sedan kom nedskärningarna, nu har vi 16 000 kvar.

Last edited:
Hur många mc åkare har vi i sverige tror du

mjaa, det är betydligt färre än om hela landet skulle vara mc-åkare.

man skulle kunna jämföra det på följande sätt:

om sverige är ett fotbollslag och mc-åkarna representerar spelarna i laget, så har vi ca. 3 spelare. ingen av dem är dock zlatan.

mjaa, det är betydligt färre än om hela landet skulle vara mc-åkare.

man skulle kunna jämföra det på följande sätt:

om sverige är ett fotbollslag och mc-åkarna representerar spelarna i laget, så har vi ca. 3 spelare. ingen av dem är dock zlatan.

fattar inte vad du talar om :)

Menar du att av 9 253 675 invånare som sverige har så skulle vi vara hur många hojåkare? 300.000?

Det är ju inte första gången man gnäller över olyckor med polisfordon, så har det ju varit i massor och massor och massor av år...

Man har alltså tittat på alla olyckor mellan åren 1997 och 2008 - hur många mils körning talar vi då egentligen om? Jag undrar hur många polisbilar som är ute varje dag i hela landet, det måste ju vara ett ganska högt numerär. Tittar man sedan på hur mycket de kör under sina arbetspass så sticker ju siffrorna iväg rätt snabbt.

Något jag tycker är lite pinsamt med svensk polis är bristen på rakryggade chefer, faktiskt. Tittar man över i USA så får man en förklaring med verklighetsförankring. I Sverige sitter syltryggarna i media och upprepar mantrat "vi har gjort en anmälan och saken ska utredas av internutredarna" eller "ja, har det varit så som ni säger så måste vi ju agera"... och man lägger fyra miljoner skattekronor på att ta fram orden "tillgängliga, effektiva och engagerade" under parollen "polisens värdegrund"...

Att vistas i trafiken är ingen lek, och för utryckningsfordon är det än värre. Får de larm så ska de ta sig till platsen snabbt, och måste i vissa fall bryta mot hastighet, rödljus och så vidare. Så fort man "bryter mot trafikrytmen" så ökar ju riskerna, helt klart. Jag har ett flertal vänner som är poliser och för dem är det ingen "machogrej" att köra utryckning. Det handlar inte om att man får köra lite hur man vill, utan om att göra sitt jobb på bästa sätt - och att komma hem efter arbetspasset med hälsan i behåll.

För övrigt undrar jag lite över vad som räknats in under "trafikolyckor". Är det bara när man smällt med fasta objekt eller annan trafik, eller räknar man in parkeringsskador och viltolyckor också?

I Sverige hade vi 17 800 poliser 1994. Sedan kom nedskärningarna, nu har vi 16 000 kvar.

Fast nu har det ju varit stora intagningar till polisskolan de sista åren, så regeringens mål om 20.000 konstaplar ligger inte många veckor bort.

Det är ju inte första gången man gnäller över olyckor med polisfordon, så har det ju varit i massor och massor och massor av år...

Man har alltså tittat på alla olyckor mellan åren 1997 och 2008 - hur många mils körning talar vi då egentligen om? Jag undrar hur många polisbilar som är ute varje dag i hela landet, det måste ju vara ett ganska högt numerär. Tittar man sedan på hur mycket de kör under sina arbetspass så sticker ju siffrorna iväg rätt snabbt.

Något jag tycker är lite pinsamt med svensk polis är bristen på rakryggade chefer, faktiskt. Tittar man över i USA så får man en förklaring med verklighetsförankring. I Sverige sitter syltryggarna i media och upprepar mantrat "vi har gjort en anmälan och saken ska utredas av internutredarna" eller "ja, har det varit så som ni säger så måste vi ju agera"... och man lägger fyra miljoner skattekronor på att ta fram orden "tillgängliga, effektiva och engagerade" under parollen "polisens värdegrund"...

Att vistas i trafiken är ingen lek, och för utryckningsfordon är det än värre. Får de larm så ska de ta sig till platsen snabbt, och måste i vissa fall bryta mot hastighet, rödljus och så vidare. Så fort man "bryter mot trafikrytmen" så ökar ju riskerna, helt klart. Jag har ett flertal vänner som är poliser och för dem är det ingen "machogrej" att köra utryckning. Det handlar inte om att man får köra lite hur man vill, utan om att göra sitt jobb på bästa sätt - och att komma hem efter arbetspasset med hälsan i behåll.

För övrigt undrar jag lite över vad som räknats in under "trafikolyckor". Är det bara när man smällt med fasta objekt eller annan trafik, eller räknar man in parkeringsskador och viltolyckor också?

Fast nu har det ju varit stora intagningar till polisskolan de sista åren, så regeringens mål om 20.000 konstaplar ligger inte många veckor bort.

kul att höra andras synpunkt också :tummenupp

Det ända jag tänkte är ju att motorcyklister är ju så hatade, och tänkte därför typ bara därför om det gick att jämnföra med polisens trafikvett :) .

Sen finns det en annan "faktor" det är ju att dom faktiskt jobbar medans vi nöjeskör.

Men jag ville ändå jämnföra.

Hur många mc åkare har vi i sverige tror du?

Edit: saxat från DN

du 16015 tack så mycket, 15 nyanställa för o jaga fildelare, antar dock att de inte påverkar statistiken på trafikolyckor

du 16015 tack så mycket, 15 nyanställa för o jaga fildelare, antar dock att de inte påverkar statistiken på trafikolyckor

Skojar du? Så fort de hittat Print screen knappen och klistrat in i mspaint så är de hemma hos dig snabbare än du hinner säga "mamma, jag har kissat på mig".

OnT så spelar det nog ingen roll vad "vi" i sporthojssegmentet jämför med - det ser skit ut ändå. Och vi gör det för nöjets skull.

Det behövs bättre utbildning inom poliskåren, helt klart!
Enda sättet att förebygga dessa olyckor är att genomgå riskbedömning och scenarion med diverse olycksrisker mm. Och träning, träning, träning. Pratade med en kompis som precis har utbildat sig till polis och visst är det en hel del fordonsträning men inte tillräckligt enligt honom. Ungefär som att släppa ut en stockholmare i trafiken bland normala människor utan speciell träning, vi har ju sett hur det går :D

Själv så råkade jag ut för en dryg polis för två veckor sedan; En polisbil ligger toknära bakom mig på 90-väg när jag kör 100-110km/h på mätaren. Såg honom lite sent så jag fortsätter i min takt och inväntar att han ska stoppa mig men istället ligger han där och trycker. Blir lite smått arg och fortsätter några kilometer innan det är dags att bege sig ut på motorvägen där det är 110km/h. Väl på utfarten så drar jag på järnet med diesel-5:an som pinnar på rätt bra och precis när jag ska köra om lastbilen som ligger framför mig så blinkar polisen vänster och ska köra om fast jag redan kör för fort, så jag blinkar också vänster och hinner ut före polisbilen och gasar på och svänger in efter lastbilen och polisen drar järnet i säkert 160-170km/h.

Får de ens göra så? Stressa andra trafikanter på det viset och köra som svin utan att ha blåljusen på? Hade de stoppat mig och försökt gett mig böter så hade jag givetvis påtalat att jag blev stressad av dem, hade en vanlig bilist legat så nära i arslet på mig så hade jag övervägt att kasta ut en spolarvätske-flaska på bilen. Nu passade det sig inte då jag antar att poliserna kan bli lite kinkiga :D
Nu antar jag att de hade skiftbyte då klockan var 18.30 så jag har ju lite förståelse för dem :gnissla

För att få köra trängande (blåljus/sirén) krävs att man genomgår en utryckningsförarkurs. Den fordonsutbildning som genomförs på polisskolan är under all kritik, men ger alltså ingen behörighet att köra utryckning.

Jag tror att det rabblats tidigare, men jag rapar upp det igen väldigt basic:
* Tjänsteutövning (så fort en polis kör bil) - man får bryta mot varje lokal trafikföreskrift som innebär inskränkning i rätten att trafikera viss väg; köra på gång-/cykelväg, mot enkelriktat osv. Man får inte köra för fort, mot stopplikt osv.

* Brådskande tjänsteutövning (det ska vara en tidsvinst i tjänsteutövningen) - man får bryta mot hastighetsbegränsningen. Man får inte köra mot rött eller mot stopplikt.

* Trängande fall (fara för liv, hälsa eller större ekonomiskt värde) - man får använda blåljus/sirén, man får bryta mot i princip alla trafikbestämmelser. De enda tre reglerna man måste följa är väjningsplikt mot järnvägstrafik, högerregel för andra utryckande utryckningsfordon samt polismans tecken.

Så, att en polisbil blåser om en utan blåljus är ingenting att hetsa upp sig för :-)

* Trängande fall (fara för liv, hälsa eller större ekonomiskt värde) - man får använda blåljus/sirén, man får bryta mot i princip alla trafikbestämmelser. De enda tre reglerna man måste följa är väjningsplikt mot järnvägstrafik, högerregel för andra utryckande utryckningsfordon samt polismans tecken.

Så, att en polisbil blåser om en utan blåljus är ingenting att hetsa upp sig för :-)

Då vet man att loppet är kört när man sitter hemma och fultankar och hör sirenerna i fjärran. Folk får köra upp på trottoarerna, barnvagnar slungas i diket av självbevarelsedrift, ty här står stora ekonomiska värden på spel (för mediabolagen)!

* Brådskande tjänsteutövning (det ska vara en tidsvinst i tjänsteutövningen) - man får bryta mot hastighetsbegränsningen. Man får inte köra mot rött eller mot stopplikt.

Hmm, men de får ligga i arslet på sina mottrafikanter *det heter faktiskt så, det har jag lärt mig här* och utgöra en fara för dem?

Finns bara en sak att göra mot dom, Ta av dom körkortet, va blir ju av med våra kort om vi gör som dom.

Polisen får inte bryta mot trafiklagar dom heller, så plocka kortet..

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra