Vad tycker ni om DR-Z400SM

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag undrar över vad ni tycker om Dr-z400sm nu när den har funnits ett tag?
(Brister m.m allt som kan vara bra att veta...)
och ja vet att det finns en massa trådar förut men ingen som talar om hur nöjda ni är nu när det har gått ett par år:)
 
Bra tips... men ni här på sporthoj som äger en eller har gjort kan väl skriva ett par rader om vad ni tycker!:Bugar
 
riktigt snygg, jäkligt schyssta serviceintervaller, billiga...

däremot är dess Hk/kg inte mycket att hurra för, som min XT600 fast ca 40 kg lättare om jag inte minns fel.
hade den haft samma eller liknande specs som KTM 640/625/660 hade jag plockat DRZ istället.
 
Jag är på väg att sm-kitta min drz400s. Tycker hojen är bra mycket piggare och smidigare än många påstår. Kommer med en fullständig rapport förhoppningsvis i slutet av nästa vecka, då jag hunnit prova ordentligt.
 
ola_sandin skrev:
2539897 Jag är på väg att sm-kitta min drz400s. Tycker hojen är bra mycket piggare och smidigare än många påstår. Kommer med en fullständig rapport förhoppningsvis i slutet av nästa vecka, då jag hunnit prova ordentligt.
Ok... funderar på en DR-Z men undrar om man blir nöjd med effeten bara!
 
gixxxerracing skrev:
2537920 Jag undrar över vad ni tycker om Dr-z400sm nu när den har funnits ett tag?
(Brister m.m allt som kan vara bra att veta...)
och ja vet att det finns en massa trådar förut men ingen som talar om hur nöjda ni är nu när det har gått ett par år:)

Min har funkat klockrent i över 1 år nu :tummenupp
Ang. om effekten räcker till så måste du nog prova själv, till mej räcker det än så länge, kanske köper ett bigbore senare.
Vill inte tumma för mycket på intervallerna och soppaförbrukningen då jag åker en del, annars är väl FCR förgasare ett hett tips.
 
DRZSM skrev:
2544480 Min har funkat klockrent i över 1 år nu :tummenupp
Ang. om effekten räcker till så måste du nog prova själv, till mej räcker det än så länge, kanske köper ett bigbore senare.
Vill inte tumma för mycket på intervallerna och soppaförbrukningen då jag åker en del, annars är väl FCR förgasare ett hett tips.

Satt just och läste på en amerikansk sida om FCR förgasare till drz...
Det är fcr39 som gäller enligt vad man kan läsa sig till.
 
gixxxerracing skrev:
2544798 Satt just och läste på en amerikansk sida om FCR förgasare till drz...
Det är fcr39 som gäller enligt vad man kan läsa sig till.

Ja fcr39 är en populär förgasare att sätta på drz:an, men ganska dyr. Jag hade tidigare en tm40 med acc-pump på min, men bytte tillbaka till orginal eftersom det var så bökigt att få till bestyckningen. Tycker det är bra drag med orginalförgasare och öppnad luftburk. Har även bytt till en tunnare cylinderfotspackning för lite bättre komp. Antar att den amerikanska sidan som du läst på är www.thumpertalk.com
Ett annat tips är http://supermotojunkie.com/forumdisplay.php?f=39
Och givetvis tråden på www.soe.se klicka "soe forum" "grussnack" och en bit ner finns en tråd som heter "Suzuki DRZ400 E/S/SM/SMR"
 
Last edited:
ola_sandin skrev:
2544999 Ja fcr39 är en populär förgasare att sätta på drz:an, men ganska dyr. Jag hade tidigare en tm40 med acc-pump på min, men bytte tillbaka till orginal eftersom det var så bökigt att få till bestyckningen. Tycker det är bra drag med orginalförgasare och öppnad luftburk. Har även bytt till en tunnare cylinderfotspackning för lite bättre komp. Antar att den amerikanska sidan som du läst på är www.thumpertalk.com
Ett annat tips är http://supermotojunkie.com/forumdisplay.php?f=39
Och givetvis tråden på www.soe.se klicka "soe forum" "grussnack" och en bit ner finns en tråd som heter "Suzuki DRZ400 E/S/SM/SMR"
Ja läste på supermotojunkie...
För min del är det bara flatslide som gäller...(Är alldeles för bortskämd med Hondan):D
 
gixxxerracing skrev:
2537920 Jag undrar över vad ni tycker om Dr-z400sm nu när den har funnits ett tag?
(Brister m.m allt som kan vara bra att veta...)
och ja vet att det finns en massa trådar förut men ingen som talar om hur nöjda ni är nu när det har gått ett par år:)

Var rätt insnöad på drz400e förut och fick en massa feedback om modellen.
Relativt skottsäker var väl främsta fördelen jag fick höra om.
De flesta sågade den som körmaskin, då är ändå e modellen betydligt roligare än s och sm modellen.
Nån sa "Hoppas ingen som är sugen på motard testar en DRZ400sm första gången de kör, för då kommer de aldrig vilja ha en".
Hur som fick alla negativa kommentarer från folk som kört dom mig att välja bort hojen, köpte en 525.a istället och den gillar jag skarpt, förstår inte hur jag kunde tycka KTM 625 var smidig förut.
 
Om man vill köra billigt och inte ha en kanon dyr försäkring och inte så känsliga serviceinterevaller. är det en drz 400 sm man ska ha då?
 
gixxxerracing skrev:
2537920 Jag undrar över vad ni tycker om Dr-z400sm nu när den har funnits ett tag?
(Brister m.m allt som kan vara bra att veta...)
och ja vet att det finns en massa trådar förut men ingen som talar om hur nöjda ni är nu när det har gått ett par år:)
Haha, svaret har du i PLMs inlägg, vi blir ju bara överkörda av alla KTM ägare så fort vi försöker berätta hur nöjda vi är :rofl
 
DRZSM skrev:
2550701 Haha, svaret har du i PLMs inlägg, vi blir ju bara överkörda av alla KTM ägare så fort vi försöker berätta hur nöjda vi är :rofl
Överkörda... ja ja..:D
Men 660 är ju en rälsbuss att sitta på jäfört med DR-Z:an, sen att motorn är väldigt klen är väl inget att sticka under stolen med... men allt bygger ju inte bara på motorn!
 
gixxxerracing skrev:
2550875 Överkörda... ja ja..:D
Men 660 är ju en rälsbuss att sitta på jäfört med DR-Z:an, sen att motorn är väldigt klen är väl inget att sticka under stolen med... men allt bygger ju inte bara på motorn!

Nej det är ju visserligen sant. och om man läser på den andra sidan. den om endurocyklar osv. så verkar det ju som att man kan få ganska bra "fjång" i den med enkla medel?
Tror att den är lite roligare än hondas FMX. Och det är de enda 2 jag hittar som har vettiga försäkringar och där man inte behöver serva stup i ett och som man kan köpa för en hyfsad peng
 
Nu är det DR-Z dags det blir en svart 06:a:D
 

Bifogat

  • drz.jpg
    drz.jpg
    72.2 KB · Visningar: 280
gixxxerracing skrev:
2553918 Nu är det DR-Z dags det blir en svart 06:a:D

Grattis till en riktigt snygg hoj! Jag tycker att DR-Z är den klart läckraste motarden! Den verkar grymt smidig, synd bara att motorn är i klenaste laget. Luftburksmoddar och ny förgasare lär dock göra susen. Jag antar att du redan plöjt igenom trådarna på thumpertalk.com, där finns det massor av info om trim m.m.
 
CMF skrev:
2551082 Nej det är ju visserligen sant. och om man läser på den andra sidan. den om endurocyklar osv. så verkar det ju som att man kan få ganska bra "fjång" i den med enkla medel?
Tror att den är lite roligare än hondas FMX. Och det är de enda 2 jag hittar som har vettiga försäkringar och där man inte behöver serva stup i ett och som man kan köpa för en hyfsad peng
drz går garanterat bättre än fmx,n :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top