Vad tycker bilen om premix?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nu råkar jag sitta på lite för mycket färdigblandad bensin med 2T-olja (4%). Vad tycker vanliga fyrtaktande bilmotorer om 2t-olja?

Fyrtaktsmotorer tycker bara bra om oljan, men jag skulle nog höja ett litet(men bara litet) varningens finger för vad katalysatorn skulle tycka om det. Spär man det ytterligare tror jag inte det är någon fara där heller. Men kanska fråga någon som är mer hemma på katalysatorer.

tänkte samma.. lär ju sota katalisatorn. Annars smörjer du ju bara kolvarna bättre.. :tummenupp

Köp en billig 250 cross så har du någonstans att hälla bensinen! :banana

Eller en minimoto. Min kinesare går på fjolårets Aspen 102 oktaniga och Castrol A747. Pärlor för svin. :brinnerupp

Teddy skrev:
Nu råkar jag sitta på lite för mycket färdigblandad bensin med 2T-olja (4%). Vad tycker vanliga fyrtaktande bilmotorer om 2t-olja?

Teddy

Varför inte köra upp soppan i skatungen?
Träna någon tisdag o ladda inför B-racet 15/10.

/ Pelle

Min känlsa för timing är helt värdelös. Idag är idag, lite sent påtänkt för träning. 6/9 Konferens med jobbet. 13/9 Bortrest. Kvar är bara 20/9 och då kommer träningen att avslutas redan vid sjusnåret, det vet jag sedan tidigare år och då känns det sådääär att kuska fram och tillbaka till Linköping för max två timmars körning. Det som lockar mest är att köpa en cross, men var ska jag ställa den och när ska jag ha tid med den? Till mitt nästa liv ska jag flytta till landet och införa 48-timmars dygn.

Hmmm, går en minimoto in under diskbänken?

bilen tycker bara mumma om tvåtaktsoppa...
har hänt att jag hält en flaska två taktsolja i soppan, smörjer till det lite i motorn, bara bra..

E22 skrev:
bilen tycker bara mumma om tvåtaktsoppa...
har hänt att jag hält en flaska två taktsolja i soppan, smörjer till det lite i motorn, bara bra..
katalysatorn tar ingen skada av det..så länge du inte kör alltid på den blandningen..någon gång då & då..

Köp en Trabant Teddy :tummenupp En perfekt racebuss för tvåtaktare :banana

Bifogat

• trabi_12.gif
    trabi_12.gif
    77.1 KB · Visningar: 95
Dagens bilar ska INTE ha någon tvåtaktsolja överhuvudtaget.

Risk att katalysatorn bränner , kul när man kör in på besiktningen nästa gång och dom konstaterar att katten inte fungerar = 5000 kr direkt.

Hade bilarna behövt extra olja i soppan så hade man också kört på det.

Jösse skrev:
Dagens bilar ska INTE ha någon tvåtaktsolja överhuvudtaget.

Risk att katalysatorn bränner , kul när man kör in på besiktningen nästa gång och dom konstaterar att katten inte fungerar = 5000 kr direkt.

Exakt skulle inte köra bilen på denna soppa!!!

JB

Perfekt, då MÅSTE jag ju köpa en cross för att bli av med överskottet, i o f s bara 20 liter, men ändå. :)

Jösse skrev:

Behöva och klara av är ju två vitt skillda saker! Motorn blir ju inte ledsen, möjligen kan väl elektroniken få fnatt när den börjar förbränna annorlunda...

Men som sagt, katten mår inte bra av det!
Skaffa en cross! :)

Teddy skrev:
Perfekt, då MÅSTE jag ju köpa en cross för att bli av med överskottet, i o f s bara 20 liter, men ändå. :)

Har du ingen gräsklippare ? Den kan man hälla i mycket skumt utan att den klagar...

/M.I. Ljöbov

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...