Vad tänker datorn på egentligen?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har funderar på varför datorn drar igång och börjar "tänka" lite då och då. Ibland surrar det på rejält under en minut helt omotiverat och så blir den tyst igen. Inte utan att man undrar vad den har för sig.

En annan sak som är jävligt skum är det som händer när man råkan snudda till en genvägsknapp nere på startfältet, fast liksom inte trycker in den helt. Då tänker datorn också ett tag, men programmet startar inte. Vad tänker datorn på då egentligen: "Ska jag starta, ska jag inte starta, ska jag starta, ska jag inte starta... äh jag skiter i det. Eller så startar jag programmet bara lite så att det inte syns".

Knorrandet beror på att operativsystemet tömmer swap-filen, typ om du har spelat ett spel och sedan stänger av så knorrar burken en stund för att tömma minnet. Det är mao ett tecken på att du har för liten swap-fil, för lite ram-minne/video-minne eller att din hårddisk är full eller helt enkelt behöver en defragmentering.........Klokare? :)

Ouups, det var meningen att posta i datorforumet. Får aldrig till det där :huvet

X-up skrev:
Knorrandet beror på att operativsystemet tömmer swap-filen, typ om du har spelat ett spel och sedan stänger av så knorrar burken en stund för att tömma minnet. Det är mao ett tecken på att du har för liten swap-fil, för lite ram-minne/video-minne eller att din hårddisk är full eller helt enkelt behöver en defragmentering.........Klokare? :)
Det är med andra ord burken som börjar bli gammal och grå?

mb skrev:
Har funderar på varför datorn drar igång och börjar "tänka" lite då och då. Ibland surrar det på rejält under en minut helt omotiverat och så blir den tyst igen. Inte utan att man undrar vad den har för sig.
Det brukar jag också undra, antagligen är det CIA som hackar sig in i datorn och scannar av alla filerna för att kolla om man håller på med oamerikansk verksamhet.

Micke_Lindstrom skrev:
Det brukar jag också undra, antagligen är det CIA som hackar sig in i datorn och scannar av alla filerna för att kolla om man håller på med oamerikansk verksamhet.
Jag visste det!! :näsblod

Äh, han tänker väll också på sex som alla andra :tungan :tuttar

Kobbe skrev:
Lösningen är väl då att inte ha en grå dator.
Haha, nä men jag skulle kunna tänka mig att slänga in dumburken i garderoben så ljudet dämpas.

mb skrev:
Haha, nä men jag skulle kunna tänka mig att slänga in dumburken i garderoben så ljudet dämpas.

Det är en bra lösning, tänk på att ha bra med ventilation bara, bra med luft och bra med luft ut. Annars så kan det bli lite väl varmt o det gillar den inte. Andra saker är att bygga datorer på tysta delar som är väldigt populärt just nu, men det kostar ju pengar. Själv har jag en massa specialtysta prylar, funkar bra tycker jag. Dock kommer man aldrig undan prestanda/värme problemen...ju mer prestanda, ju högre värmeutveckling.

Min lilla data service

1. avinstallera alla onödiga skit program.
2. tryck på kör skriv mscofig, sendan fliken autostart och klicka av alla onödiga program (obs inte dom som har beteckningen system)
3. diskrensning
4. defragmentera !

Alex.J skrev:
2004-05-03 00:26:13 kaZmur: kan du inte ta emot filer?
2004-05-03 00:26:48 Alex-J: nix datorn fick spel efter formatering jobbar på detta du får länka elr MAila

kaZmur skrev:
2004-05-03 00:26:13 kaZmur: kan du inte ta emot filer?
2004-05-03 00:26:48 Alex-J: nix datorn fick spel efter formatering jobbar på detta du får länka elr MAila

Mobbing din j*vel:FU

Kalle_rs skrev:
1. avinstallera alla onödiga skit program.
2. tryck på kör skriv mscofig, sendan fliken autostart och klicka av alla onödiga program (obs inte dom som har beteckningen system)
3. diskrensning
4. defragmentera !
Gjorde faktiskt allt det för ett par veckor sen...

Fasiken vad less man kan bli på dom här burkarna ibland. Alltid är det nåt som krånglar. Just nu måste man starta upp datorn ett par, tre gånger innan den går igång utan att låsa sig.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back