vad styr...

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 990 Adventure
Problem att få till inställningarna på förgasaren så man får ös i hojen.
Vad är det som styr gasresponsen från låga varv ?
Min vill bara dö och efter xx sek så kommer den på vad jag vill för nåt.
Testade med 70s munstycke men fick inte till det. Ni som har ungefär samma grejer...vad kör ni med för inställningar ?

tips tips ni som har gjort detta. :)

XR 650-R -02
Grövre krökar, tömd orginal dämpare med nästan rakt 50 mm rör. (lite ljuddämpnings funktioner bara).
KN-filter, Öppnad sidokåpa.
Lågfart: 68s
Huvudmunstycke: 185

ja, ni har säkert sett graferna över bänkningen...ingen fröjd precis.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=46781
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=46780
 
jontte skrev:
Problem att få till inställningarna på förgasaren så man får ös i hojen.
Vad är det som styr gasresponsen från låga varv ?
Min vill bara dö och efter xx sek så kommer den på vad jag vill för nåt.
Testade med 70s munstycke men fick inte till det. Ni som har ungefär samma grejer...vad kör ni med för inställningar ?

tips tips ni som har gjort detta. :)

XR 650-R -02
Grövre krökar, tömd orginal dämpare med nästan rakt 50 mm rör. (lite ljuddämpnings funktioner bara).
KN-filter, Öppnad sidokåpa.
Lågfart: 68s
Huvudmunstycke: 185

ja, ni har säkert sett graferna över bänkningen...ingen fröjd precis.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=46781
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=46780

om jag gasar till snabbt som fan så storknar den för att sedan ösa på, detta verkar vara standard på xr 650..
 
WaZZe skrev:
om jag gasar till snabbt som fan så storknar den för att sedan ösa på, detta verkar vara standard på xr 650..

Förvisso, men inte i den grad som min är. är det lågfart,nålen och blandskruven som styr detta ?

Någon, kom igen nu.
 
Jag tycker det ser ut som att den går för fett på lågfarten. Nu är inte jag någon air/fuel-expert men det ser ut som att dippen kommer samtidigt som a/f-värdet är högt. Ett mindre munstycke på lågfarten eller nålen ner ett hack skulle nog jag ha testat med.
 
jontte skrev:
Förvisso, men inte i den grad som min är. är det lågfart,nålen och blandskruven som styr detta ?

Någon, kom igen nu.


Testa på blandskruven först, min gick lite halvkakigt efter jag bytt munstycken och tagit upp hål i sidokåpan, men blev bra när jag vred lite på blandskruven.

se till att notera inställningen du har nu, så du inte skruvar bort dig.
 
Honung skrev:
Nja tvärtom den får för mycket men det finns säkert någon här som kan det här bättre.

nej, snålt och/eller otätt avgassystem.

Ett tips till Jontte, skippa grovkrökarna - byt till original om du vill få den gå bättre
 
Per skrev:
nej, snålt och/eller otätt avgassystem.

Ett tips till Jontte, skippa grovkrökarna - byt till original om du vill få den gå bättre

Okej, alltså skruva in blandskruven då får den mer bränsle eller?
 
electronaut skrev:
Vart sitter blandskruven?

sitter på högersida längst fram

eftersom den sitter efter trotteln så borde den justera bränsleflödet, sitter den före trotteln är det en luftskruv.. right??
 
WaZZe skrev:
sitter på högersida längst fram

eftersom den sitter efter trotteln så borde den justera bränsleflödet, sitter den före trotteln är det en luftskruv.. right??

Stämmer, utåt fetare, inåt tvärtom
 
Ok, tackar för de tipsen. Ska testa i helgen om jag får någon ordning på det.
Läste nånstans att blandskruven(bensin skruven) skall stå mitt emellan lägerna där tomgången höjs resp. sänks. Stämmer detta ?
 
jontte skrev:
Ok, tackar för de tipsen. Ska testa i helgen om jag får någon ordning på det.
Läste nånstans att blandskruven(bensin skruven) skall stå mitt emellan lägerna där tomgången höjs resp. sänks. Stämmer detta ?

Nej, skruva dit tomgången är så hög som möjligt och justera sedan med vanliga t-skruven
 
:)

jontte skrev:
ok, då kör vi ett test i helgen.

Snackade med Lundgrens idag och efter att jag byter till 70s så justerar dom resten plus att dom bänkar hojen på nytt för att få lite vettiga kurvor. Detta gör dom gratis!


De kallar jag service!
 
Last edited:
bänkad igen...

Jahopp, då var den på bänkning med Lågfart: 70s och Nålen: mitten.

Reslutatet vart det inge jätteskillnad på men lite bättre kan man säga.
Tipset jag fick var att gå upp i huvudmunstycke till 190-195 och ändra nålen uppåt 1 alt. 2 hack för att få till det där tappet i början.

Vad säger ni som har kunskaper i detta ? låter det vettigt ?
 

Bifogat

  • xr650-2.jpg
    xr650-2.jpg
    71.5 KB · Visningar: 69
hp skrev:
Jag tycker det ser ut som att den går för fett på lågfarten. Nu är inte jag någon air/fuel-expert men det ser ut som att dippen kommer samtidigt som a/f-värdet är högt. Ett mindre munstycke på lågfarten eller nålen ner ett hack skulle nog jag ha testat med.
Högt a/f värde betyder snålt.
/u
 
Där ser man, jag var ingen expert precis som jag misstänkte :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top