Vad ska man välja? Sporthoj vs Motard

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Snart blir det av att köpa en större hoj men jag vet inte vad man ska satsa på.
Har både kollat in sporthojar och supermotards men har sån beslutsångest så det finns inte.
Ni får gärna hjälpa mig genom att rada upp vad det finns för nack- respektive fördelar med sporthojar och supermotards!

Vad är bra som en första hoj? (har bara kört moped och lite lätt mc innan)


Mvh
 
Har också varit lite sugen på motard, som lite omväxling liksom.

Det som har stoppat mig har varit lite olika grejer:
-Mindre tank = tanka oftare, kortare räckvidd
-Mer luftmotstånd = går inte att cruisa i 140-200
-Känns som att det är mer meck, lägre driftsäkerhet osv..

Fördelar är väl dock saker som billigare försäkring, inte lika farligt, mer lek typ wheelie..


Mina 2 cent
 
beror ju lite på vad man tänkt ha hojen till.. Kortare turer, stadskörning, så är ju en motard kanon! Ska man åka längre och snabbt så väljer man en sporthoj.

/J
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Det är nog rätt olika.

Om farten är det enda du tycker är roligt så är det ju sporthoj/kåphoj som gäller.

Om farten inte är lika viktig och det är mer "känsla" och lek så är nog motard eller något naket minst lika bra. Blir avis varje gång någon med en motard wheelar iväg till synes helt "oansträngt" från typ 0 km/h.. inget sjukt varvande och härjandes där :)

Utan kåpor så går det ju fortare och blir roligt vid lägre hastighet eller vad man ska säga.

Men som sagt, väldigt individuellt.

Nu äger ju jag förvisso en radfyra för tillfället. Men ljudet på de flesta motarder (stånka och twin) slår ju dessutom allt annat med hästlängder.
 
Last edited:
Det är nog rätt olika.

Om farten är det enda du tycker är roligt så är det ju sporthoj/kåphoj som gäller.

Om farten inte är lika viktig och det är mer "känsla" och lek så är nog motard eller något naket minst lika bra.

Utan kåpor så går det ju fortare och blir roligt vid lägre hastighet eller vad man ska säga.

Men som sagt, väldigt individuellt.

Det är ju där skon klämmer ;) jag vill både kunna åka snabbt (fart och drag känsla) och leka av mig lite.. då kanske en supermotard är bäst trots allt?
Men det där med mycket service och pill med motor och grejer, hur mkt sånt är det på en sporthoj?

Mvh
 
Woho, motard leder...

Vet ej, du får pröva dig fram. Motard härskar här iaf.
 
Har ägt ca 5 sporthojar i literklassen, samt en XT660X motard.
Motarden är ju en ren leksak, kul i stan, kul att slita upp på slangen, lättmekat, bra försäkring.
Men jag saknar sporthoj, det är fler fördelar i min mening, man kan framförallt köra längre.

En av varje är ju det ultimata!
 
sporthoj brukar serviceintervall normalt vara 600mil, ibland tom 1000mil

med andra ord servar du den tidigt på våren kan du köra hela sommaren och hösten, och kanske tom nästa sommar med utan att röra en skruv.

Motard vill ha lite mer kärlek
 
Motard:fakta

Lätt meckat, enkelt, billig försäkring, kostar inget/inte mycket vid en normal vurpa, 100% lek etc etc

Sporthoj ...Åka fort? :tungan

Servicen på ttren ligger runt 1000 mil dock så är det en av de slöaste motarderna.
 
Jag gissar att du ska ha A-begr kort.
SKa du köra med strypt hoj hade jag nog valt motard. Jag gissar att dom är lättare att ha skoj med när det är så lite effekt.
 
Ultimata 25kw hojen är ju ttren isåfall, tror den ligger på ca 27kw ostrypt, knappt märkbart.
 
Vägen behöver inte vara lika kurvig för att ha kul med en snabbare hoj...
Jag tror att en nakenhoj/streetfighter är den optimala blandningen.
Dessutom har en sporthoj/streetfighter mer glest stegad växellåda
vilket iallafall jag föredrar. Jobbigt att växla och växla för att ändå
"bara" toppa 180 (ostrypt motard), det gjorde min GS500 som
var strypt till 25kw.
 
Vägen behöver inte vara lika kurvig för att ha kul med en snabbare hoj...
Jag tror att en nakenhoj/streetfighter är den optimala blandningen.
Dessutom har en sporthoj/streetfighter mer glest stegad växellåda
vilket iallafall jag föredrar. Jobbigt att växla och växla för att ändå
"bara" toppa 180 (ostrypt motard), det gjorde min GS500 som
var strypt till 25kw.
Inte behöver man växla mycket med motard.. Lägg i femman vid 60-70 och köra..


Fattar inte hur man kan tycka det är jobbigt att växla? :confused: Köp scooter då..
 
jag är inte alls expert på hojjval, jag ska köpa mig en nyare sporthojj iaf. Men hur äre med motard hojjar på motorväg? luftmotstånd etc etc
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top