Vad ska man köpa för liten skitbil?

Vilket märke bör vi rikta in oss på?


  • Antal röstningar
    0

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Hallo, jag o "frugan" är ute efter egen bil och tänkte kolla vad SH:s expertpanel har o säga....vår budget är inte direkt skyhög, utan den ligger mellan 40-45.

Vi har tänkt oss en liten o billig konservburk (helst lågmilare) då vi inte kör mer än till jobb/plugg/affärn.
Om ni har något att säga om följande modeller, varsågod, spy galla så mycket som möjligt. :tummenupp

*Chevrolett Lacetti -05
*Chevrolet Kalos -05
*Seat Ibiza -03
*Mitsubishi Colt -04

Då vi bor i västernorrland är givetvis schysta bilaffärer en bristvara, så vi kan tänka oss att åka ca 20 mil för en schyst deal.

Finns det någon som känner för att hjälpa till? :krama
 
Personlien skulle jag nog införskaffat en skoda. De är så extremt töntstämplade att man nästan får betalt för att ta över ett ändå okej exemplar.
 
Renault och peugeot har jag lite fördomar mot.Toyota är billigt och håller bra.VW har ochså bra bilar
 
Renault och peugeot har jag lite fördomar mot.Toyota är billigt och håller bra.VW har ochså bra bilar

Håller med om Renault och Peugeot. För mycket fel, särskillt med beggade bilar.

Toyota har ett litet för högt andrahandsvärde för att man skall hitta något vettigt i den prisklass han söker.

Mitsubichi Colt eller Honda Civic är nog det jag hade kikat på först och främst.
Saknar man stolthet och prestige som jag själv så hade även Skoda Fabia varit ett alternativ. Tycka vad man tycka vill om Skoda men de som tillverkats på rätt sida 2000 har varit väldigt felfria och är billiga att äga.
 
Definitivt en Honda Civic om du vill ha en förhållandevis rolig och bra bil.
Skoda är mycket bil för pengarna, men inte rolig på något sätt.

Som ren tråkbil att åka till ICA med så skulle jag nog köpa Skodan faktiskt... INgen bil i snålkategorin är speciellt rolig.
Men du kan ju iofs köpa en gammelcivic som gått ganska långt med 160hk för de pengarna också...

http://www.blocket.se/gavleborg/Honda_Civic_VTEC_27264384.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Fabia_1_4_16v_1agare_servicebok_27274398.htm?ca=11&w=3


Edit: Ser att Korvgubbe redan länkat till samma Honda.
 
Håller med om Renault och Peugeot. För mycket fel, särskillt med beggade bilar.

Toyota har ett litet för högt andrahandsvärde för att man skall hitta något vettigt i den prisklass han söker.

Mitsubichi Colt eller Honda Civic är nog det jag hade kikat på först och främst.
Saknar man stolthet och prestige som jag själv så hade även Skoda Fabia varit ett alternativ. Tycka vad man tycka vill om Skoda men de som tillverkats på rätt sida 2000 har varit väldigt felfria och är billiga att äga.

Hade nog också kikat på Japps-bilar. Är väl mest rosten som sänker dom. Har man bara skött servicarna så brukar dom kunna rulla långt.
Ang Skoda så kan jag bara hålla med. Min Octavia 1.8T -00 har rullat snart 48000 mil. Har nog alla modellrelaterade fel som finns men peppar peppar så snurrar den på bra än :tummenupp
 
Hade nog också kikat på Japps-bilar. Är väl mest rosten som sänker dom.

OO-tals-japsar rostar väl inte särskilt mycket?! :va

...och som du säger. Är prestige och kewkförlängning ointressant är Skodorna grymt mycket bil för pengarna.
 
Ska ni inte åka längre sträckor eller har nåt större lastbehov kan jag rekommendera Trillingbilarna (minsta Peugeot, Citroen och Toyota).

Vi har en Peugeot 107 -07 som gått lite drygt 3000 problemfria mil som är KANON för den stadskörning den används till. Man får in 4-5 ica-kassar i bakluckan, man sitter bättre 4 vuxna än i en BMW 120 (ska byta till en sån så det är fakta, vi har testat noga).

Känns lite billiga jämfört med större bilar men fyller alla behov ypperligt och kostar nästan ingenting i drift.

Vi räknar med att få ca 65 för vår, men då är den nog billigare att äga än de andra du tittar på. Och kollar ni på -06:or med lite fler mil (många går som pendlarbilar vilket är ett snällt slitage) så kan ni säkert få en för de pengarna ni vill lägga. Drar halvlitern ungefär blandad körning.
 
OO-tals-japsar rostar väl inte särskilt mycket?! :va

...och som du säger. Är prestige och kewkförlängning ointressant är Skodorna grymt mycket bil för pengarna.

Inte som 80 och 90-talet men har många gånger sämre rostskydd än Europeiska bilar. Har haft en Avensis -01 innan och där började komma en del rost undertill. Även en hyfsat ny Corolla (-04) som började få lite för mycket rost lite för fort. Sen har väl alla tillverkare haft mer eller mindre problem med rost även på nya bilar.

Vet inte hur Fabian ligger i pris men Octavian vill många ha nästan samma pengar för som för en passat eller A4 (med 1.8T motorn)
Så långt ifrån prestige man kan komma men en jäkligt praktisk bil :)
 
Håller med om Renault och Peugeot. För mycket fel, särskillt med beggade bilar.

Toyota har ett litet för högt andrahandsvärde för att man skall hitta något vettigt i den prisklass han söker.

Mitsubichi Colt eller Honda Civic är nog det jag hade kikat på först och främst.
Saknar man stolthet och prestige som jag själv så hade även Skoda Fabia varit ett alternativ. Tycka vad man tycka vill om Skoda men de som tillverkats på rätt sida 2000 har varit väldigt felfria och är billiga att äga.

Ja toyota har lite högre andrahandsvärde, men av det som jaghar sett av gamla toyotor så är de evighetsmaskiner.Resverdelar borde man hitta hyffsat lätt ochså.

edit:Om jag skulle vilja ha en liten billig bil så skulle jag ej köpa audi, då talar jag dock av kompisars erfarenheter.Dyra delar och felfria var dom inte
 
Vet inte hur Fabian ligger i pris men Octavian vill många ha nästan samma pengar för som för en passat eller A4 (med 1.8T motorn)
Så långt ifrån prestige man kan komma men en jäkligt praktisk bil :)

Mja, skillnaden är att A4/Passaterna ofta är 96-98 med 22-25k mil
Skodorna är 00-04 med 15-17k mil
Dessutom kan du ofta få tag på en octavia med fyrkrafs för samma pris som en A4 med Framkrafs.

Dessutom har jag en stark misstanke om att skodorna är billigare att båda försäkra och serva. Även om de inte är lika roliga att köra.
 
Personlien skulle jag nog införskaffat en skoda. De är så extremt töntstämplade att man nästan får betalt för att ta över ett ändå okej exemplar.

Jao vi har kikat på några men det tar emot en aning, för inte fan är de schnygga.


Ser ju helt OK ut den där o lite fler kusar än många andra småbilar. Växelspaken var dock en aning udda placerad.

Tack för tipset.

Renault och peugeot har jag lite fördomar mot.Toyota är billigt och håller bra.VW har ochså bra bilar

Ja jag med o även många jag känner. Men fasen vad peugeot göra snygga frontar.

Toyota har jag inte kollat än, men VW är det Polo och Golf som gäller men de är så dyra, i alla fall lågmilarna.
 
Last edited:
Skulle också säga Honda Civic. Den udda växelspaksplaceringen uppskattas av de flesta som testat bilen.

Sitter själv med en gammal rostig Honda från -93 med 26000 mil på mätaren. Inga stora reparationer sedan jag köpte den för 9 år och 14000 mil sedan. Men rost lär inte vara ett lika stort problem på en så pass ny japs.
 
Jag kör själv en Civic av samma karossmodell med den växelspaksplaceringen (fast en Type R). Det ser udda ut, men är helt klockrent för föraren att ha spaken några centimeter från ratten!
 
Jag kör själv en Civic av samma karossmodell med den växelspaksplaceringen (fast en Type R). Det ser udda ut, men är helt klockrent för föraren att ha spaken några centimeter från ratten!

*Avis* skulle ge min högra arm för lite mer grönt i lädret och en Type R på parkeringen :D
Bra drag o bekväm att köra?
 
Volvo 360,då får du en hel näve sådana sportcouper.:tummenupp
Fast det e ju ingen skitbil,så jag rekomenderar något Franskt istället för att fylla det kriteriet.:tuttar
 
Bästa bil jag ägt. Jag köpte den ny i januari 2005 och har kört snart 11 000 mil med den.
Småtrimmat och mappat till 235 hästar i motorn (212 på hjulen) och 220Nm, så den går riktigt bra. Vad det gäller bekvämligheten så tycker jag personligen att det är komfort att känna vägen och veta att bilen reagerar på snabba rattrörelser om faran skulle vara framme. Som familjebil är den väl lite stötig för gemene man, men jag trivs som sagt med det!

Kostnadsmässigt så ligger den också i nivå med vilken billig bil som helst märkligt nog.
Jag ger 6500:- helår helförsäkrat. Service ligger på mellan 2500-4500:-/ 2000 mil beroende på om det är ventiljusteringar eller inte typ.
Sedan tillkommer ju ett par extra oljebyten som jag gör själv med biltemaolja och så lite slitdelar i form av bromsbelägg och däck.
 

Bifogat

  • mantorp09-1.jpg
    mantorp09-1.jpg
    48.4 KB · Visningar: 79
  • P7162011.jpg
    P7162011.jpg
    229 KB · Visningar: 95
Last edited:
Hyndai Atos om du inte har några krav på komfort.
Väldigt problemfri(än så länge)
Verkar som lite problem hos bilprovningen med.
Indienbyggd så det borgar för kvalité :tummenupp

Ska man bara fara runt i stan så är den klockren
 
Visst en skoda är inte snygg men praktisk och kan vara rolig att köra ändå om det är en rs. Har runt 200hk i min och lite mer vrid, även om mer önskas. Fast min har bara gått 9900 mil.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top