vad ska man ha ktm 525 eller aprilia Aprilia RXV 450/550

StreetSlayer

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
mora
Hoj
ninja 6oo rr -03
jag ska köpa en motard har ja tänkt vilken ska ja ha??? ktm 525 eller aprilia 450/550???
 
Det är en smaksak, jag har haft både 525 och Aprilia, det är bra hojar båda två med snarlika serviceintervall. Ska du ha motard heter den förresten SXV, RXV är enduron.
 
Det är en smaksak, jag har haft både 525 och Aprilia, det är bra hojar båda två med snarlika serviceintervall. Ska du ha motard heter den förresten SXV, RXV är enduron.

oki men vad e de för skillnad på dom 2 då?

Det är en smaksak, jag har haft både 525 och Aprilia, det är bra hojar båda två med snarlika serviceintervall. Ska du ha motard heter den förresten SXV, RXV är enduron.

å vad ingår i servicen då??
 
Last edited:
oki men vad e de för skillnad på dom 2 då?

SXV är mera anpassad för gata då det är en supermotard.

051122_apr_sxv_b.jpg


RXV är anpassad för skogskörning alltså en enduro.

24551_0_1_2_rxv%204.5_Image%20credits%20-%20Aprilia.jpg




Skillnaden mellan är att SXV har lite hårdare fjädring och har för mig att den har en annan utväxling också.
 
Vet inte om man törs säga det här i den här KTM-sekten.. ;)

Den ena har en cylinder och den andra två så motorkaraktären skiljer en hel del, den ena går som en lastbil, mycket botten men sen händer det inte så mycket mer om man fortsätter varva, den andra är som en sportbil, händer inte så mycket på låga varv men kommer mer och mer ju mer man varvar. Så det är väl en smaksak vad man gillar, jag anser alt. 2 vara mer underhållande.

Edit: Hmm, osäker på om du menade skillnad mellan Aprilia och KTM eller SXV och RXV, jag svarade på KTM/Aprilia. :)
 
Vet inte om man törs säga det här i den här KTM-sekten.. ;)

Den ena har en cylinder och den andra två så motorkaraktären skiljer en hel del, den ena går som en lastbil, mycket botten men sen händer det inte så mycket mer om man fortsätter varva, den andra är som en sportbil, händer inte så mycket på låga varv men kommer mer och mer ju mer man varvar. Så det är väl en smaksak vad man gillar, jag anser alt. 2 vara mer underhållande.

Edit: Hmm, osäker på om du menade skillnad mellan Aprilia och KTM eller SXV och RXV, jag svarade på KTM/Aprilia. :)

=) oki men då vet ja...men jag vill kunna göra båda sakerna åka på väg och skogen....vad ska man ha då sxv... eller rxv... för jag e inne på att köpa en aprilia fan alla åker ktm...varför va som alla andra=)
 
En RXV är nog bättre på vägen än en SXV skulle vara i skogen. :)
 
...och en KTM EXC är ju det givna valet om det är riktig svenskenduro du vill pyssla med, skogskörning med för den delen (där är botten/mellanregister "allt").

Det finns en anledning till allt...

/J
 
@streetslayer, jag har en en RXV 550 08 i mint condition till salu. 22 timmar o inte en repa, extra rallytank mm på köpet. Rätt justerad o mappad o inte varit något strul men ryggen pallar inte inte mer då jag har diskbråck. Den är minst sagt brutal som grushoj. Runt 60.000 vill jag ha. Bilder o mer fakta ordnas om det låter intressant. Fräschare RXV hittar du garanterat inte.
 
@streetslayer, jag har en en RXV 550 08 i mint condition till salu. 22 timmar o inte en repa, extra rallytank mm på köpet. Rätt justerad o mappad o inte varit något strul men ryggen pallar inte inte mer då jag har diskbråck. Den är minst sagt brutal som grushoj. Runt 60.000 vill jag ha. Bilder o mer fakta ordnas om det låter intressant. Fräschare RXV hittar du garanterat inte.

60.000 e lite mycket för mig tänkte mig runt 45-50.000....att ja ska köpa en hoj för
 
Ok, jag tror dock du gör en betydligt bättre affär att handla denna cykel än att snika till det o köpa en 06-07 eller en cykel som gått betydligt mer. Det brukar kosta dessa pengar i strul o delar. Men finns inte pengarna så finns de ju inte. Men rådet är ändå att köpa en 08 då de är kraftigt uppdaterade o har inte de barnsjukdomar de andra dragits med.
 
Ok, jag tror dock du gör en betydligt bättre affär att handla denna cykel än att snika till det o köpa en 06-07 eller en cykel som gått betydligt mer. Det brukar kosta dessa pengar i strul o delar. Men finns inte pengarna så finns de ju inte. Men rådet är ändå att köpa en 08 då de är kraftigt uppdaterade o har inte de barnsjukdomar de andra dragits med.

har hört mig för lite å folk säger att packningarna brukar gå på dom äldre apriliona -05 till 07....nån som vet nå mer om de..??? så dom flesta säger att man ska satsa på en 08 modell... nån som vet nå mer???
 
har hört mig för lite å folk säger att packningarna brukar gå på dom äldre apriliona -05 till 07....nån som vet nå mer om de..??? så dom flesta säger att man ska satsa på en 08 modell... nån som vet nå mer???

en 07:a som alla packningar är bytta på ska inte vara några problem.
Ska du köra mest enduro skulle jag ta KTMén men ska du köra bana/gata mest så skulle jag ta Aprilian.
MEN är det lika mycket av varje så satsa på KTMén som är bra på båda.
 
oki pris?? släng ut en bild vetja

ska kolla vad han tänkt sig för pris, han har pratat om att sälja den ett bra tag eftersom han aldrig kör den... men nu har han väl börjat småklura på att ha kvar eftersom vi blir många på motard i sommar..
finns bild på halva hojen i mitt garage.. återkommer med mer info!
 
Nu har jag hamnat i precis den är sitsen... SXV är fin, men det är KTM 525/530 med. Jag är så kluven mellan dessa, så många som åker KTM och det lär ju vara av en anledning, men å andra sidan har inte SXV funnits så länge.

Fråga; Vilken lämpar sig bäst vid buskörning, street/urban-körning att leka med. Jag har inga erfarenheter av någon av dem, men undrar vad folket som provat tycker?

Mvh // Björn
 
Du kommer som alltid få lika många svar som det finns personer här på forumet, kan väl säga att båda cyklarna är bra så låt hjärtat välja. Så brukar det ändå alltid sluta oavsett hur mycket man ältar fram o tillbaka. Som Motard skulle jag tagit Aprilian pga dess betydligt högre motoreffekt. Men båda har sina för o nackdelar. Personligen skulle jag köpt en KTM 690 eller liknande om jag endast skulle köra i o runt stan. De har längre mellan service o man åker något humanare på en sådan, de är dock lite tyngre men enligt mig bättre som gathoj om den får rulla skapligt mycket. Ska man bara åka bana så är det tvärtom
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top