Vad ska man granska vid MC-köp??

PeterPoPS

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJ600n
Tja!

Skrev tidigare i denna del av forumet angående en Streetfighter på uppkörningen, nu har jag ivarjefall bestämt mig å tänker försöka köra på en sådan..

Hur som helst, när man köper en MC, vad ska man titta på???
Jag har ingen som helst erfarenhet, men jag har en kompis med mig. Men han bad mig fråga er om lite tips på saker som kan vara värt att kontrollera extra noga.

Sen en liten till fråga hur löser man oftast betalningen vid privatköp?
< 10 000 känns för mig som kontant. Men allt däröver känns inte behagligt att gå omkring med, några tips?

Tack på förhand!!
/Peter
 
Ang betalning. Får man anta att de flesta har internetbank? I sånnafall gör ni ( köpare och säljare) överföringen tillsammans. Säljaren behöver ju naturligtvis inte se dina koder osv. men att pengarna sätts in på hans konto och skriv ut ett kvitto. Enkelt.
 
Mätarställning
Säg att en normal mätarställning på en 99-00 är ca:

Min: 3500-4000mil
Max: 7000-8000mil

Är mätarställningen mindre så ska man givetvis syna hojen extra noga i sömmarna för att kunna utesluta mätarfiffel. Ligger mätarställningen kring angivna maxmiltal ovan så ska hojen givetvis vara välservad & ha bok på detta.

Min egna R6:a av 2000 års modell har jag ägt sedan den var ny & den har endast gått 2400mil & många skulle kanske dra öronen åt sig för att den gått så lite. Dock syns det tydligt på skicket & servicebok att det är rimligt. I mitt fall beror det låga miltalet på nyttjande av flera hojar.

Vanliga fel

Ta reda på om det finns några vanliga fel som modellen lider av.

Standardkontroll inför köp

Kontrollera mätarställning som utgång för att bedöma slitaget.
Antal ägare?
Skick på lack & kedja/drev (säger en hel del om hur hojen skötts).
Miltal kring 3000/6000 mil? Är drivpaketet utbytt, om inte hur ser det ut?
Kontrollera gaffelbenen/packboxarna så det inte läcker olja. (Kan ha wheelats mycket).
Kontrollera så att det inte är märken i styrstoppen. (Indikerar ev krasch).
Kontrollera svinglager, styrlager & hjullagerglapp fram & bak.
Kontrollera om hojen spårar.
Har hojen gått på bana? Leta efter genomborrade bultar som tyder de najats.
Kontrollera även svingen under kedjan efter hål för "hajfena" som är ett måste inom RR.
Kontrollera bromsbelägg, bromsskivor, däck & fälgar.
Servicebok? Intervall på olje/filterbyte.
Växla genom växellådan stillastående.
Provkör, accelerera & växla snabbt genom lådan, missade växlar eller urhoppade växlar tyder på sliten låda. Växellådan upplevs ofta som "klonkig" detta är dock helt normalt!
Provbromsa lagom hårt. Tar bromsarna bra?


Lycka till!
 
Jag använde postväxel när ja köpte min.
Fick även en sådan när ja sålde den förra, funkar alldeles utmärkt.
 
Mätarställning
Säg att en normal mätarställning på en 99-00 är ca:

Min: 3500-4000mil
Max: 7000-8000mil

Är mätarställningen mindre så ska man givetvis syna hojen extra noga i sömmarna för att kunna utesluta mätarfiffel. Ligger mätarställningen kring angivna maxmiltal ovan så ska hojen givetvis vara välservad & ha bok på detta.

Min egna R6:a av 2000 års modell har jag ägt sedan den var ny & den har endast gått 2400mil & många skulle kanske dra öronen åt sig för att den gått så lite. Dock syns det tydligt på skicket & servicebok att det är rimligt. I mitt fall beror det låga miltalet på nyttjande av flera hojar.

Vanliga fel

Ta reda på om det finns några vanliga fel som modellen lider av.

Standardkontroll inför köp

Kontrollera mätarställning som utgång för att bedöma slitaget.
Antal ägare?
Skick på lack & kedja/drev (säger en hel del om hur hojen skötts).
Miltal kring 3000/6000 mil? Är drivpaketet utbytt, om inte hur ser det ut?
Kontrollera gaffelbenen/packboxarna så det inte läcker olja. (Kan ha wheelats mycket).
Kontrollera så att det inte är märken i styrstoppen. (Indikerar ev krasch).
Kontrollera svinglager, styrlager & hjullagerglapp fram & bak.
Kontrollera om hojen spårar.
Har hojen gått på bana? Leta efter genomborrade bultar som tyder de najats.
Kontrollera även svingen under kedjan efter hål för "hajfena" som är ett måste inom RR.
Kontrollera bromsbelägg, bromsskivor, däck & fälgar.
Servicebok? Intervall på olje/filterbyte.
Växla genom växellådan stillastående.
Provkör, accelerera & växla snabbt genom lådan, missade växlar eller urhoppade växlar tyder på sliten låda. Växellådan upplevs ofta som "klonkig" detta är dock helt normalt!
Provbromsa lagom hårt. Tar bromsarna bra?


Lycka till!


Tack för alla tips! Ska ta med en utskrift å gå igenom det du sa + mer :)

Tänkte göra det lätt för mig.. Om du kan svara på fråga dvs, var kan man hitta modellspecefika fel till en ZX6r?

Tack tack!
 
Jag köpte en R1 i förrgår. Verkar ha varit ett bra köp. När jag kom hem läste jag "skötselanvisningen", där står i princip allt man ska kolla på sin mc. Så be om att få titta i det häftet och kontrollera allt de tar upp där. Jag lärde mig mycket nyttigt av att läsa den, dock i efterhand. Ta god tid på dig att kolla igenom allt så minskar riskerna för att missa fel på mc:n.
 
var kan man hitta modellspecefika fel till en ZX6r?
När jag researchar inför köp av hoj eller bil brukar jag slå en signal till en eller två märkesverkstäder och fråga mekaniker/verkmästare om just modellspecifika fel. Det är de som har bäst möjlighet att ha en uppfattning i frågan, utifrån dels egna erfarenheter från många exemplar och dels från servicebulletiner och info från tillverkarna.
Om du har någon kawaverkstad med gott rykte i din närhet så är det ett bra första steg, min erfarenhet är att verkstäder (i mån av tid) brukar vara hjälpsamma och tillmötesgående i vetskap om att du kan vara en blivande kund.:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top