Vad ska man göra när man är magsjuk?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Igår kväll så mådde jag dåligt som fan strax innan läggdags och mycket riktigt, efter bara 2 timmars vridande och vändande i sängen så var det muggen som gällde för att spy som en räv.
Har ont i precis hela kroppen, känner mig som en gammal gubbe :(

Vad ska man äta/dricka när man är magsjuk? Jag har käkat lite fil och proviva som funkade hyffsat men jag känner att det är på väg upp igen :zpy
Alla möjliga konstiga dofter får mig att vilja spy, tjejen värmde nyss lite grekiska färsbiffar och det var bara att sätta sig vid datorn utanför muggen istället, om olyckan är framme...

Så, finns det några bra huskurer så dela med er av dem. Jag har ca 20 minuter på mig igen innan jag slocknar på soffan av febern igen, har sovit istort sett hela dagen.

Avslagen cola är grejen, och inte under 4 liter. 4-6 timmar sen är du som en ny människa:tummenupp

avslagen cola funkar faktiskt.

det, blåbärs & nyponsoppa.

när det börjar gå över så fyll på med vatten igen, helst lite ljummen så inte tarmarna slår knut på sig :)

När du slutat spy, så ät något av nedan nämda grejer, men börja med väldigt små mängder, för att se om det stannar kvar eller inte. Kanske en halvt glas av normalstorlek.
Sen brukar det hjälpa med en dusch och lite nya kläder så känner man sig lite piggare.

Krya på dig...

se till att för det första ha de svalt hemma, vädra ut, öppna alla fönster osv..
stäng efter nån halvtimme lr så..

det viktigaste är ju att du dricker och får i dej vätska, vatten är perfekt,
drick små klunkar i taget..

det här med att man ska äta vissa grejjer när man är magsjuk är lite av en myt, du ska äta de du känner för att äta, dock i små mängder..

hoppas att du får behålla maten och att du slutar kräkas och må dåligt..

krya på dig!!! //Dr. Nina :)

Magsjuk - vad kan du göra själv?

Varje dygen behöver du få i dig 2-3,5 liter vätska genom vad du äter och dricker. Bhovet ökar om du får kraftig diarré eftersom vätskan rinner rakt igenom. Du behöver därför vara noga med att dricka mycket och ofta. På Apoteket finns vätskersättning (brustabletter eller pulver) som ersätter både kroppens vätske- och saltförluster.

De gamla råden om svältkost vid magsjuka kan du strunta i. Läkarna har konstaterat att tillfriskningen går snabbare om du äter så fort aptiten kommer tillbaka.

Tidigare rekommenderades medicinskt kol mot diarré. Men det visade sig inte heller ha någon större effekt. I dag finns i stället medicin med loperamid som minskar tarmrörelserna och ger tarmen längre tid att suga upp vatten (Dimor, Imodium, Loperamid och Travello). De är bra om du snabbt behöver bli av med besvären. De är dock inte bakteriedödande och kan därför inte tas i förebyggande syfte. Medicin med loperamid bör inte ges till barn eller gravida utan läkares rekommendation.

När ska du söka hjälp?
Sök läkare om:

-du är slö, kissar mindre än normalt eller är allmänpåverkad. Då kan det vara frågan om allvarlig vätskebrist.

-avföringen innehåller blod eller slem

-du har diarré av och till, särskilt om du också går ner i vikt

-du samtidigt har hög feber

-diarrén varar i mer än 6 dygn

-du får diarré och nyligen varit utomlands. Du kan ha fått en allvarlig tarminfektion och det är viktigt att du blir undersökt för att hindra smittspridning.

Krya på dig!

/j

Stämmer in i kören, blåbärssoppa är SKITEN!

När det har lugnat sig lite (när du har slutat spy) kan du slänga i dig 2st dimor det stänger av tarmen ca 24tim

:tummenupp

cola is the shit! älskar de dricker de alltid. De verkar som att magsyran inte rår på colan för den smakar nästan lika dant på upp vägen som ner:tungan

Ring någon som är sjuksköterska och be denne hänga på två liter Ringer iv med lite salter. Du spyr inte mindre, men mår garanterat bättre!

Annars härdar du ut som alla alltid fått göra.

Vaknade för en timme sedan efter att ha sovit ca 10h i sträck, något som inte har hänt på många år. Känner mig förvånansvärt pigg och kry, jag var hungrig som fasen men jag slängde i mig ett halvt paket fil med flingor och ett glas proviva och mår genast bättre.
Märklig magsjuka om man bara är sjuk i ett dygn, brukar det inte hålla i sig längre? Jag hade ju trots allt feber nästan hela tiden.

Vaknade för en timme sedan efter att ha sovit ca 10h i sträck, något som inte har hänt på många år. Känner mig förvånansvärt pigg och kry, jag var hungrig som fasen men jag slängde i mig ett halvt paket fil med flingor och ett glas proviva och mår genast bättre.
Märklig magsjuka om man bara är sjuk i ett dygn, brukar det inte hålla i sig längre? Jag hade ju trots allt feber nästan hela tiden.

Är det som din mage protesterade emot borta, så blir man frisk fort!

Är det som din mage protesterade emot borta, så blir man frisk fort!

Förvisso, men jag trodde jag hade fått influensa eller nåt sånt skit eftersom jag hade en sån jävla jobbig feber. Nåja, det känns fortfarande rätt så bra och nu tänkte jag storstäda i några timmar för att se om man orkar jobba litegrann på eftermiddagen :yoparty

De gånger jag varit magsjuk så brukar det var ungefär ett dygn jag varit riktigt klen, men sen är ju det som magen reagerat på borta som nämnts tidigare. Och ger man sen kroppen lite vätska och näring så piggnar man till ganska snabbt. Även om man brukar kunna känna sig mör lite här och var efter en natt på toalett golvet :)

Min kur när man inte kan käka något men är svimfärdig av näringsbrist efter kräkkaskader är knäckebröd! Knapra lite husman skaru se på fan. Det triggar inte diafragman LixÅm.

Min mamma säger att man ska koka ris i mycket vatten och dricka avkoket. Det skall tydligen lugna magen. Likaså som redan är sagt i tråden skall avslagen cola ha en lugnande effekt plus att man får i sig vätska.

Instämmer med de flesta tidigare talare.

Avslagen Coca Cola som du dricker i små mängder åt gången.
Blåbärssoppa är också toppen att ha som variation till Colan.

När du sedan börjar bli lite bättre så kan du börja äta lite vitt bröd. Rostat med lite smör brukar man kunna få i sig (brukar annars kräkas bara man tänker på mat, men det funkar för mig).

Undvik mjölkprodukter...

Krya på dig!

Min mamma säger att man ska koka ris i mycket vatten och dricka avkoket. Det skall tydligen lugna magen. Likaså som redan är sagt i tråden skall avslagen cola ha en lugnande effekt plus att man får i sig vätska.

Har man slutat :zpy så lär man ju börja igen, fyffan! Ueew! :zpy

:D

Min huskur är en (1) liten hutt Gammeldansk. Max två små huttar. Sen vila några timmar så brukar det vara klart.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back