Vad ska jag tänka på vid begangat köp?

Pappakeno

Greger
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Nästa säsång!
Hej på er allesammans!

Nu har det blivit dags att kika på en hoj till nästa säsång tycker jag mig. Eftersom detta blir min första sådan så vill jag ha en som inte är av litersklassen men heller ingen moped.. Valet har fallit på 600cc alternativt 750cc.

Har haft en köpesannons ute och fått lite svar. bla på en Honda cbr 600 av 1987årsmodell som rullat 5000mil. Har tänkt åka och titta på den och undrar nu VAD ska jag observera? Lyssna på? Ta reda på? Tänka på? fråga om...? :confused: Och vad ska jag ge i pengaväg? Någon som kan tipsa om vilka hojjar som i allmänhet är bättre och mer problemfria, billigare reservdelar och dylikt.

Är jättetaksam för svar och inputs från människor som har mer erfarenhet!

mvh/ Henrik
 
så gammla hojar kan ha presis vilka fel som helst.
CBR600 -87 Denna modell lider av skoterus maximuskomplex och utvecklar gärna kåpdelar som innesluter hela motorn och ramen.

Allvarligt talat så får du provköra o dra ur bitarna lite motorn ska ju inte låta som ett tröskverk eller läcka olja men knäpptyst mekaniskt är de inte.
Däck och drivpaket är väldigt viktigt det är dyrt att köpa och blir inte skitpengar i sammanhanget på en sådan gammal hoj.

Den något modernare cbr600an som kom 91 är en tålig hoj annars och är lite modernare.
 
Last edited:
Finns massor med trådar om detta men ok då...courtesy of Twinsucker

:banana

Tips vid köp av begagnad hoj!

--------------------------------------------------------------------------------

Jag vet inte riktigt vart den här ska ligga egentligen...för det är väl snarare ett hjälpmedel är det tänkt...

Eftersom man ser gång på gång trådar som handlar om va man ska tänka och titta på vid köp av en begagnad hoj så tänkte jag släng ihop en lista med punkter som bör kontrolleras. Har inte hittat någon komplett lista och denna är säkert inte heller komplett… så är det något som bör tilläggas så skriv det i tråden så fixar jag in det på listan.

Okej låt oss börja.

Som jag ser det så är det visuella det första man ser och av det kan man få en viss aning om har den är skött, därmed ska man inte lite på att bara för att det är überputs på den så måste den va välskött för så är icke fallet.

Styrlager
Kontrollera alltid styrlagren så att de inte glappar. Glappar dom så är det definitivt en punkt som ska påpekas. Det är dessutom en del jobb med att byta dom och kräver mer eller mindre en servicehandbok (som oftast finns på nätet) om man ska göra det själv.
Hur kontrollerar man dom då?
Lättaste sättet är att sätta sig på hojen och nypa frambromsen och sen ”jucka” hojen fram och tillbaka. Känner man eller hör någon form av kluckande eller krasande ljud så är det troligtvis styrlagren som är paj. Oftast så både hör och känner man men man ska även se till att ljudet inte kommer från nitningen till bromsskivan/orna. Om det är några tveksamheter om vart ljuden kommer ifrån så be ägaren till hojen göra manövern så att ni kan lyssna runt skivorna eller runt styrkronan.
Kan kontrolleras själv.

Hjullager
Hjullagren är en minst sagt viktig detalj att kolla upp då ett fallerande hjullager kan få förödande konsekvenser.
Hjullager är OFTAST inte så dyra eller så är det relativt lätt att hitta ersättningslager av olika fabrikat.
Denna kontroll utförs på samma sätt fram och bak.
Kontroll
Här är det lättast att vara två stycken för att få till ett vettigt test.
Be någon tippa upp hojen på stödet och vrida styret till styrstoppet så att det blir ett fast stopp att testa emot.
Greppa däcket med tjugo-i-två-fattning och pressa i överkant på däcket mot det håll som styrstoppet är åt. Ex. om styrstoppet är åt vänster så sätter man sig på höger sida om hojen och pressar överkanten från sig. Här är det inte säkert att man hör något ljud utan får snarare känna efter glapp eller en kluckande känsla. Glapp = BYTE

Svinglager
Svinglager sitter vid infästningspunkten på svingen och påverkar körningen om dom är glapp eller i värsta fall helt slut. Slitna svinglager kan resultera i att hojen blir svajig i kurvor eftersom svingen flexar i sidled.
Kontroll
Här är det också en fördel att va två som kan hjälpas åt (iaf i mitt tycke).
Tippa upp hojen på stödet och sätt dig ner vid sidan av hojen och sätt foten eller ett knä mot infästningspunkten för svingen, ta sedan tag i svingen och dra den mot dig med små ryck. Det ska vara stumt, inget glapp eller svampigheter. Jag brukar göra det på båda sidor för säkerhets skull.

Bromsar
Dom flesta kan väl räkna ut va som händer om inte bromsarna tar.
Här är det en hel del att kontrollera så jag börjar uppifrån.
Kontroll
Kläm åt bromshandtaget med ett fast grepp, det ska vara stumt, samma gäller på bakbromsen. Om handtaget/pedalen fortsätter inåt/neråt så är det med största sannolikhet luft i systemet. Det är inget svårt att fixa själv och framför allt inte med alla trådar om luftning som finns här på SH.
Kontrollera även slangarna (såvida det inte är stålomspunna slangar) så att det inte är några torrsprickor i dom i så fall så MÅSTE dom bytas.
Fortsätt neråt till oken, kolla så att dom inte är skrapade eller verkar ha utsatts för massa våld, helt enkelt att dom är hela och rena.
Kolla beläggen, dom brukar man kunna se mellan springorna som finns på ovansidan. Det finns eller rättare sagt ska finnas skåror i beläggen som är en slitindikator, skåror kvar… bra! inga skåror = byte.
Skivorna, ska se ut att vara jämt slitna. Punktvis slitna kan tyda på att skivorna är skeva och det märker du när du provkör hojen, det pulserar i handtaget samt att det kan vibrera i hela hojen om det är riktigt illa.
Känn även på nitningen till skivan (om det är flytande skiva), det ska finnas ett visst spel och det känner du genom att ta tag i skivans ytterkanter och vickar lite på den. OBS! Man ska inte ta på slitytan eftersom fingrarna är feta och det kan i extrema fall påverka bromsarna.
Bak kontrolleras slang, skivan, beläggen och oket eftersom det oftast är fast skiva bak.

Gafflar och bakdämpare
Eftersom fjädringen är en vital del av väghållningen så ska den kollas också.
Kontroll
Be någon att hålla hojen upprätt sedan trycker du till hårt över sadeln och kollar att den fjädrar tillbaka som den ska. Fjädrar den tillbaka ”svampigt” och nästan gungar efter att man har pressat till den så kan dämparen va slut. Trycker man ner över sadeln så ska den liksom fjädra tillbaka likvärdigt fram och bak.
Kontrollera även efter synliga oljeläckage, det händer lite då och då att packboxarna i gafflarna går sönder och då måste dessa bytas vilket inte är det lättaste. Man kan behöva tillämpa expertishjälp för att få dom fixade.

Däck och fälgar
Däcken kan avslöja en hel del om man har lite kunskap om slitagemönster. Sicksack mönstrat slitage kan va resultatet av obalans i däcken eller i vissa fall för lågt däckstryck. Självklart ska det finnas mönster såvida det inte är slicks på hojen. Är det en hoj som inte har körts på ett tag så kan däcken ha blivit gamla och torkat och det är ingen höjdare att köra på.
Kontroll
Titta och känn på däcken och kolla så att dom ser bra ut. Den som kan lite mer om däck kan även kolla upp när däcken är tillverkade om man nu vill veta det. Finns en lite oval ruta där det står tillverkningsår samt vecka ex. 0514.
Fälgarna är det framför allt kanterna som avslöjar en hel del om skicket på dom. Är det brytmärken på dom så tyder det på att säljaren har lagt om däcken själv vilket oftast inte är något bekymmer.
Balanseringen av däcket kan även avslöja hurdant skick det är på fälgen. Som ex. om bakfälgen är balanserad med ovanligt mycket vikter så kan det bero på att fälgen är skev.

Drivpaketet
Ja, drivningen är ju bra om den fungerar som den ska =)
Kontroll
Kontrollera att kedja är i gott skick och är rätt spänd och smord. För att känna konditionen på länkarna så behöver man bli lite kladdig.
Ta tag tvärs över kedja och böj den mot länkarna och vrid på den, det ska inte va mycket glapp här inte. Kolla även dreven så att dom är i gott skick, inte har tendenser till ”hajfenor”.
Ett annat sätt att kolla den är snurra på hjulet och känn efter så att kedjan är ungerfär lika mycket spänd hela hela varvet runt. Du kan även titta på länkarna när dom rundar över drevet, dom ska följa drevets form och inte peka utåt.
Är den olika spänd eller att kedjan stannar utåt när den rundar dreven kan det tyda på en eller flera är skurna länkar.

Ramen
Ja, va säger man… ganska vital va.
Kontroll
Kolla så att det inte finns några bucklor eller veck i ramen. Vecken sitter vanligast vid styrkronan som resultatet av att ha kört in i nånting hårt, bucklor kan finnas lite vart som helst på ramen om hojen har varit hårt vurpad.
En hoj med trasig ram SKALL inte köpas såvida man inte är väl medveten om att dom finns och bara ska ha vissa delar från den.

Vxllåda
Vital del som kostar skjortan att renovera eller byta. På sporthojar är det framförallt tvåans drev som får ta mycket av kraften från många gasglada ägare. Dra ur hojen på alla växlar, växlarna får inte hoppa ur. Gör de det, oftast på tvåan, då är lådan sliten och en renovering nära förestående. Avstå från köp!

Motorn
Det är ingen höjdare att köpa en hoj som håller någon månad pga. av att motorn ger upp.
Kontroll
Här gäller det att använda ögon och öron (sina egna och helst även någon annans) Ta först en koll på motor överlag så att den inte är blöt pga. oljeläckage eller läckande kylarslangar. Kolla oljenivån och om det är möjligt färgen på den. Öppna påfyllningshålet för oljan och kolla i locket så att det inte ligger massa grått klet där, grått klet är resultat av vatten i oljan och det vill man INTE ha. Efter att den visuella kontrollen är klar så är det dags för provstart.
Motorn ska gå jämt och inte ha några tickande/rasslande ljud, vare sig varm eller kall. Notera att vissa äldre motorer har en hårdare, råare motorgång (tex Kawas GPZ 750/900/1100-modeller) utan att det behöver vara något fel. Knackningar, skorranden från motorn kan vara kassa lager, dyrt och komplicerat att byta men tyvärr nödvändigt för att inte få ett haveri. Nu kollas även avgassystemet så att det verkar vara tätt som det ska. Sätt handen för utblåset och det ska praktiskt taget kväva hojen.
Dra in kopplingen för att se om det är nåt ljud som förändras, om det gör det så KAN det va nåt lager på utgående axel (Bortsett från hojar med torrkoppling, då krävs det lite mer för att kunna urskilja såna ljud) som är slitet och kanske behöver bytas.

Provkörning
Hojen ska kännas bra helt enkel, gå jämt, dra som den ska och bete sig civiliserat helt enkelt.
Det är även här som det är dags att känna på växellådan live så att växlarna greppar i som dom ska och inte får för sig att hoppa ur. Orkar inte rabbla upp allt som det kan vara men är man inte helt på det klara med vad det beror på och är medveten om jobbet som krävs för att fixa det så avråder jag helt klart ett köp.
Nu är det oxå ett ypperligt tillfälle att kolla kondtionen på kopplingen. Dra ut på en väg och ligg och dra på en växel, gärna en högre växel så att motor och växellåda utsätts för mycket vrid. När du gör detta så drar du in kopplingen och släpper ut den fort då ska den hugga in direkt och driva vidare, inte slira. Slirande koppling beror oftast på slitna lameller och dom kommer att behöva bytas snart om det inte är en justeringssak vilket det kan vara.
Känner man av massa vibrationer så kan det bero på att drivpaketet är slut eller att ryckutjämnaren är sliten.
Misständning och missgång över huvud taget är grejer som man märker av först när man kör.
Om den har en tendens att kvävas vid hårda gaspådrag så är det med största sannolikhet att den får för snålt med soppa och på så sätt inte kan tillgodose sig den mängd bränsle luftblandning som behövs för att utföra uppgiften som den ska.
Om den baktänder vid gasavslag så beror det oftast på att den får för mycket bränsle samt att tändningen är felinställd.
Nu testar ni självklart också bromsarna, känn efter vibrationer eller konstiga missljud. Bromsarna ska vara distinkta!
Detta är punkter som bör tas i beaktande under provkörningen.

Känner man att det är några konstigheter så diskuterar man det med säljaren och ser ev. över priset eller så skiter man helt enkelt i köpet och kom ihåg det finns säljare och säljare…
Är man nöjd med hojen… KÖP och ha en underbar sommar och åktur!
 
tacka twinsucker här på sh, det är hans förtjänst :)
 
Vet det är en gammal tråd men upplivar den!

Hur testar jag lådan bäst utan att provköra hojen?

Bör man ställa upp den på depåstöd och varva ur om det finns möjlighet?


Bör man vara orolig för hojar från 99-00 om dem haft 4-5 ägare?

lite bra svar vore fint :Bugar
 
PatrikW skrev:
Vet det är en gammal tråd men upplivar den!

Hur testar jag lådan bäst utan att provköra hojen?

Bör man ställa upp den på depåstöd och varva ur om det finns möjlighet?


Bör man vara orolig för hojar från 99-00 om dem haft 4-5 ägare?

lite bra svar vore fint :Bugar
Lådan är svår att testa utan provkörning eftersom den är obelastad om du bara ställer upp den på depåstöd. Det bästa är ju helt klart att provköra.

Min 99 hade 5 ägare när jag köpte den och vad spelar det för roll egentligen så länge hojen är i bra skick och att man är nöjd. :tummenupp

//TwinSucker
 
PatrikW skrev:
Vet det är en gammal tråd men upplivar den!

Hur testar jag lådan bäst utan att provköra hojen?

Bör man ställa upp den på depåstöd och varva ur om det finns möjlighet?


Bör man vara orolig för hojar från 99-00 om dem haft 4-5 ägare?

lite bra svar vore fint :Bugar

Håller med twinsucker.....det kan du inte dessvärre, lådan måste belastas för att bekänna färg. Är du inte desperat så skulle jag vänta tills du kan provköra.

Ja och nej, det beror helt på hur ägarna har skött hojarna. Ett välskött yttre brukar även tyda på ett välskött inre , jag köper lika mycket intrycket jag får av säljaren som själva hojen. Kolla även med de tidigare ägarna. Jag köper hellre än välskött äldre hoj med fler mil än en nyare som "kanske" servats, förre ägaren "tappade den på en cykelväg" och det är därför den är lite skrapad, styrändarna blänker, motorn är skitig mm....använd checklistan men gå även på känsla. Och är du osäker: ta med dig någon som är duktig på hojar.

Köp även Bikes Begagnatguiden som finns i handeln nu, där finns det många bra tips....
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top