Vad ska jag ha för däck?

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Nu är bakdäcket slut och ett nytt ska beställas,
men vad ska jag ha? jag har nollkoll.
Kör hyfsat lungt, behöver ett däck med bra
livslängd och hyfsat grepp.

tips? 180 eller 190 ? :confused:

hojen är en zx6r 03.a

tack på förhand.

Jag la på Michelin power på min förra året, mkt trevligt däck som håller i gott och väl i både stressat och makligt tempo.
Nästa set blir garanterat Power igen.
Bredden får ngn annan som kan din hojtyp tipsa om.
//Tobbe

t-quick skrev:
Nu är bakdäcket slut och ett nytt ska beställas,
men vad ska jag ha? jag har nollkoll.
Kör hyfsat lungt, behöver ett däck med bra
livslängd och hyfsat grepp.

tips? 180 eller 190 ? :confused:

hojen är en zx6r 03.a

tack på förhand.
Varför inte ett Michelin Road. Större fetare men ej förbättrade köregenskaper. Håller ett bra tag... :tummenupp

Testar Avon S46 sporttouring i år ,dom första 120 milen verkar iaf lovande.

Angånde breden ta det som Kawa rekomenderar(dvs det som sitter orginal),funkar bäst så.

Långa Farbron på Marys nick.

Last edited:
Jag kör oxå avon as46 på min bandit. Det räcker och blir över för mig. Har dock inte fått så många mil på dom ännu men dom känns tillräckligt mjuka..

Mary skrev:
Testar Avon S46 sporttouring i år ,dom första 120 milen verkar iaf lovande.

Fula Farbron på Mary
Avon var ju bra i min ungdom :hihi Lova att avlägga rapport om hur du tycker dom funkar sedan.
Har du kört på Power?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Avon var ju bra i min ungdom :hihi Lova att avlägga rapport om hur du tycker dom funkar sedan.
Har du kört på Power?
//Tobbe

Nope aldrig provat Power men slet ut ett par Road förra året.

Plockade fegisränderna på Avonen i helgen,så jag tycker nog att betet räcker till(+5) och dom blev varmare än polarens Metzlers.
Men jag är ju iofs en touring-farbror...så

hur många mil håller ett bakdäck typ?

t-quick skrev:
hur många mil håller ett bakdäck typ?

Beggade racedäck 300-400 mil
Nya findäck(sport/race) 400-600 mil beronde på blandning
Sporttouring(alá Farbron) 700-1000 mil

Allt är naturligtvis beronde på typ av hoj och körstil,twinnar och effektstarka hojar äter mer bakdäck.

Jag plockade ut ca 900 mil ur mitt Road förra året,men då var det nere på corden.
Farbron på sitt eget nick.

Lånar tråden lite, har en cbr 900 -97 som börjar bli dags för ett nytt bakdäck! Har fått ungefär samma pris på Pirelli Diablo, metzler sporttec m1 & dunlop d208. 180/55-17

Vilket däck rekomenderas? Är ingen hejjare på att köra men vill ändå våga pressa lite utan att vara rädd för att däcket ska begränsa!

/Johan

Jag har åkt på M-1 och det var trevligt med bra grepp men man får inte så många mil ur det.

Lade på pilot power för en vecka sedan, skönt att åka på. Verkar mjukt.. Får se hur länge det håller! 180/55-17 1850:- med påläggning/balansering.

För min del blir det antingen Diablo Strada eller BT014 eller BT012 nästa gång. :)

Jag kör med Bridgestone BT-014 och tycker det fungerar mycket bra greppmässigt och livslängdsmässigt.
Kan rekommenderas.

Klart du ska ha ett 180 däck på kawwan. e ju en 600 ju. :)

Själv har jag kört på:
Dunlop 207-Dåligt grepp när det var kallt och skapligt när det blev varmt men höll länge (gillade dock aldrig däcket överhuvudtaget)

Bridgestone BT012-Kändes som ett kanon däck höll i bra både kallt och varmt (livslängd vet jag ej nåt om då hojen blev skrot med relativt nya sulor)

Metzeler M1-Ännu ett kanondäck och nog ett av dom bästa jag åkt på och litat fullt ut på. Livslängd ca 500 mil med en banåkning (hårt kokade efter det)

Pirelli Supercorsa- Samma som ovan kan väl bero på att gummiblandningen skall vara den samma vad jag hört. Livslängd ej klart då dom sitter på nu men dom verkar gå åt rätt så fort :hihi

trådlån:

Jag står med inför ett däckbyte snart om jag fortsätter såhär. (120 mil redan i år) det jag vill ha är livslängd och grepp när däcken är relativt kalla, jag inbillar mig nämligen att jag aldrig någonsin kommer upp i mina sportmaxdäcks krävda temp på 80-90 grader ens när jag försöker på landsvägskörning vilket utgör 99% av all körning för mig.
om man nu köper ett mer touringanpassat däck. vad händer nästa gång på G-åsen komer däcken gå varma och bli ultra-uber-kassa? eller kommer dom hålla i tillräckligt för en ultraroukie som mig? :3freak

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park