Vad ska jag göra? Projektarbete

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Det börjar dra ihop sig för att bestämma vad vi som just nu går i 2an på gymnasiet ska göra nästa läsår som projektarbete. Men jag har ingen aning om vad jag ska göra.
Funderar på att bygga något, med en motor. Antingen på två eller fyra hjul. Några som har tips eller kan dela med sig av vad de gjort? Budgeten och material (motorn tex) är inget större problem.

Hoj: Honda CBR 600RR -07, Honda CBR 125RRR, Honda ST70, Honda CB 600 HORNET-S

18år i år... Generös pappa eller pappas hojar?

Iallafall, jag bestämde mig för att bygga en kart med crossmotor,
men det blev aldrig av pga penga- och tidsbrist,
men det man bygger är inte det viktiga utan jag ska enbart lämna in uträkningar, solidworks fil med karten och projektrapport.

Hoj: Honda CBR 600RR -07, Honda CBR 125RRR, Honda ST70, Honda CB 600 HORNET-S

18år i år... Generös pappa eller pappas hojar?

Iallafall, jag bestämde mig för att bygga en kart med crossmotor,
men det blev aldrig av pga penga- och tidsbrist,
men det man bygger är inte det viktiga utan jag ska enbart lämna in uträkningar, solidworks fil med karten och projektrapport.

nje. En som jag kör nu, en vinterhoj, en som får vänta tills jag har A-kort och en som jag övningskör på.

Hur som helst... Hur blev det i slutändan? Blev det bättre eller sämre än vad du tänkt dig? För jag har funderat på något liknande.
Är "Solidwork" lätt för någon som aldrig använt det innan? Sökte lite på det och det verkade bra. Vad för uträkningar är det du gjort?

nje. En som jag kör nu, en vinterhoj, en som får vänta tills jag har A-kort och en som jag övningskör på.

Hur som helst... Hur blev det i slutändan? Blev det bättre eller sämre än vad du tänkt dig? För jag har funderat på något liknande.
Är "Solidwork" lätt för någon som aldrig använt det innan? Sökte lite på det och det verkade bra. Vad för uträkningar är det du gjort?

Grabben är tät mao. :hihi

Jag har själv aldrig använt Solidworks, kör CAD. Men det är aldrig enkelt att använda ett program som man aldrig använt innan. Det kommer förmodligen ta längre tid att lära dig det så du blir duktig än vad du har kvar i skolan.

Ska du göra arbetet själv?
Om inte så försök få med nån kille/tjej som kan rita i något program så ha du den biten fixad.

Uträkningar som Oddjobb gjorde antar jag är hållfasthetsberäkningar, materialval, lösningar på olika saker på karten etc.

Som sagt, det är arbetet runtomkring som är det allra viktigaste, inte själva arbetet i sig.

Hur du lägger upp det, planerar, den ekonimska biten (ekonomiplan osv.) etc.

Tjör hårt!

Nu vet jag inte vad det är för utbildning du går men folk brukar oftast göra ett stort misstag i de här sammanhangen.
Som Mysan säger så är inte cad så enkelt att komma igång med och än viktigare är att programmet inte gör ritningarna själv! Man måste lägga lite tid på rittningsläsning bla.

Jag hade satsat på något mindre om det inte är extremt mycket tid avsatt till projektarbete. Ljud-dämpare i rostfritt/kevlar eller något sånt. Beror ju på inriktningen osv.

Tänk på att det inte är så lång tid man har på sig.

Jag började med att ja skulle bygga en pocketbike med en 125cc cross motor men de la jag ned, instalerade larm på motorcykeln och byggde en baslåda i blästrat plexi istället.

Så gör något enkelt.

jag byggde en sorts jetmotor; finns mer info i mitt garage, om det är något du undrar så är det bara PM:a :tummenupp

jag och en polare ska bygga en crosskart (går också tvån förtillfället, Teknik), vi byggde en i sommars så vi har lite erfarenhet!!

blir bla lite cad-ritning/simuleringar....vi har fixat så v får bygga den på industriporgrammet på vår skola

Last edited:

Har du använd t.ex. AutoCAD innan så är inte Solid Works några problem, det är riktigt enkelt att lära sig. Låna en bok och sitt lite hemma så kan du det tillräckligt bra snart. :tummenupp

Betydligt hårigare att försöka lära sig ProE eller Catia själv... :3freak

Har du använd t.ex. AutoCAD innan så är inte Solid Works några problem, det är riktigt enkelt att lära sig. Låna en bok och sitt lite hemma så kan du det tillräckligt bra snart. :tummenupp

Betydligt hårigare att försöka lära sig ProE eller Catia själv... :3freak

vi använde lite autocad i ettan. men nu när vi går i tvåan har vi inte gjort det då jag går teknik/data. Håller på att ladda ner SW nu.
nästa vecka ska vi bestämma oss så i helgen ska jag titta runt och fråga runt. lutar dock mest åt en kart. :)

Har du använd t.ex. AutoCAD innan så är inte Solid Works några problem, ....

Det är det många som påstår, men det stämmer inte för alla. Själv har jag 11 år som konstruktör varav 9 på autocad och upplägget i SW är så dumt att jag inte orkar ta åt mig det. Jag vet inte om det är det andra 3d-systemet somm jag har kört som har ställt till det, men SW är bom-stopp.

Det är det många som påstår, men det stämmer inte för alla. Själv har jag 11 år som konstruktör varav 9 på autocad och upplägget i SW är så dumt att jag inte orkar ta åt mig det. Jag vet inte om det är det andra 3d-systemet somm jag har kört som har ställt till det, men SW är bom-stopp.

Jo, men har man bara kört 2D-CAD innan så är SW lätt att lära sig för det är ett rätt smidigt system. Har man däremot lärt sig nåt annat så är det nog tvärkört. Jag lärde mig Solid Works på två lektioner. Då snackar vi inte om att jag kan programmet på djupet men tillräckligt för att göra ritningar och lagom enkla saker. En 4-taktsmotor t.ex. med alla delar till, ihopsatta så att allting rör sig rätt när man snurrar på veven... :)
Såna grejjer är dock smidigare i andra program men de är svårare att lära sig snabbt.

Som mini-knutten skrev, bygg en pulsjet-motor och bli fränast på plugget! Dom ser så harmlösa ut innan helvetet bryter loss, min stora motor hörs flera mil om det är vindstilla...:tummenupp

//Anders

Bifogat

• ASF_0162 011_0001.jpg
    ASF_0162 011_0001.jpg
    39.4 KB · Visningar: 63
  • Measurements.jpg
    Measurements.jpg
    28 KB · Visningar: 131
  • Stillbild.jpg
    Stillbild.jpg
    20.5 KB · Visningar: 79
Själv byggde man en fläskig förstärkare. Lite sådär småtrevligt!

Jag ska göra en fet mc tur. Va inne på crosskart men pengarna tryter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT