Vad ska jag bygga på?, caferacer, Honda

Honda caferacer

Ny medlem
Gick med
16 May 2014
Hoj
Snart en ......
Hej!
Har länge drömt om att bygga lite själv och tänkte nu köra igång. Men jag är helt rookie på det här, har aldrig byggt innan och är inte speciellt kunnig heller. Men vi har väl alla varit där en gång. :)
Så här går tankarna, gillar Honda 70-tal, vill börja med enkla modiferingar, har begränsad tillgång till verktyg/maskiner, vill kunna göra misstag, vill ha ett kul och lära!

Vad ska leta efter för hoj, vilken modell är en bra rookiemodell att bygga en caferacer på?

Alla tips är välkomna!

Tack snälla för att ni hjälper mig komma igång och för att ni står ut med nybörjare!
//Douglas

Leta reda på den CB500 med ekerfälgar. Det finns en massa eftermarknadsgrejer till dessa och de finns gott om reservdelar. CB750 börjar bli ordentligt dyr och räknas som en riktig klassiker, vrak kanske går att hitta billigt men motorerna kostar mycket att fixa, som med alla andra typ. 500:an går att hitta fungerande och relativt billigt 8000+ då får du nog räkna med att byta däck, lacka om etc. Men det brukar ju vara saker man vill göra ändå.

Vill du ha mer krut så kolla efter en CB900. De kostar inte heller några stora summor. Kolla in Cafe Racer Dreams nr 5

Edit:
Fel av mig #5 är ju en 750 men #1 är en 900, det var DOHC som förvillade

arl6069_final_detalle.jpg

#5, en av mina favvo
blog_prtada_ciclope_detalle.jpg

Last edited:
minst 5000:- för dyr!

För rätt pengar kanske du kan ta över min cb750, se projekttråden nedan. Jag hinner inte med den tyvärr.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT