vad säger polisen om zick-zack åkning?

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
När jag för några år sedan bodde i Paris och vid den tiden var hoj och körkortslös så förbannade jag mig dagligen på dessa motorcyklister som smet före i köer. De dök upp från ingenstans och for förbi 10 cm från bildörren i en vannsinnig hastighet, en gång glömde jag att titta bakåt innan jag öppnade dörren....ni kan nog gissa vad som hände :( (killen klarade sig utan större skador)

Nu har jag hoj, kort och bor i Göteborg, och även om stopp i trafiken och långa köer inte är lika vanliga här så händer det...Jag är nu en av dom som jag en gång i tiden svor mig hes åt, jag tar det dock lite försiktigare när jag smiter imellan kryssar etc.

Min fråga lyder: Vad säger polisen om detta beteende? "vårdslöshet i trafik" kan jag tänka mig. Blir det böter, eller kan dom rycka lappen?

Börja du o fundera över hur poliserna ska ta sig fram i kön med sin bil :)

Eller sinta feta bmw hojar som är ungefär lika breda som en 945

Jag tror knappast att det är vårdslöshet om man gör det försiktigt. Jag frågade min granne om detta förut när jag övningskörde, han svarade att han kryssat förbi polisbilar många gånger. Om man skulle dra förbi fort som satan och köra verkligen vårdslöst så är det väl en annan femma.

Det var inte för länge sedan en tråd var uppe om just detta ämne.
Det var någon som hade snackat med en polis, och jag har för mig att polisen tyckte det var ok så länge man inte åkte för snabbt och var en trafikfara.

Men sök så hittar du troligen den tråden. :tummenupp

Edit: Glömde ett ord :huvet

Last edited:
jesse_j skrev:
Min fråga lyder: Vad säger polisen om detta beteende? "vårdslöshet i trafik" kan jag tänka mig. Blir det böter, eller kan dom rycka lappen?

Det jag hört är att man är fri att köra melan bilköer bäst man vill om de står helt still eller går VÄLDIGT långsamt för det räknas som "undvikande av hinder". Detsamma gäller köer vid rödljus. Däremot är det inte tillåtet att pasera över den spärrlinje mellan filerna som brukar vara metrarna före en korsning..

Så det är mer eller mindre köernas hastighet som avgör vad man får och inte får... köer som rullar i 50+ får man nog inte köra förbi mellan filerna och även vid stillastående köer kan man åka dit för vårdslösehet om man kör som en dåre...

Itacha75 skrev:
Det var inte för länge sedan en tråd var uppe om just detta ämne.
Det var någon som hade snackat med en polis, och jag har för mig att polisen tyckte det var ok så länge man åkte för snabbt och var en trafikfara.

Men sök så hittar du troligen den tråden. :tummenupp
Va de ok om man åkte för snabbt? :D

korvgubbe skrev:
Det jag hört är att man är fri att köra melan bilköer bäst man vill om de står helt still eller går VÄLDIGT långsamt för det räknas som "undvikande av hinder". Detsamma gäller köer vid rödljus. Däremot är det inte tillåtet att pasera över den spärrlinje mellan filerna som brukar vara metrarna före en korsning..

Så det är mer eller mindre köernas hastighet som avgör vad man får och inte får... köer som rullar i 50+ får man nog inte köra förbi mellan filerna och även vid stillastående köer kan man åka dit för vårdslösehet om man kör som en dåre...

SUNT FÖRNUFT :fyllisar

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...