Vad säger besiktningen om hål i avgaset?

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena

Har aldrig besiktigat MC förut, men nu är det dags. Kan inte komma på några fel på hojen förutom att det är någon liten läcka i avgassystemet ganska långt bak. Är en lite spricka på kanske 1x0.5cm.

Bryr besiktningen sig om detta? Måste systemet var 100% tätt från början till slut?
Försökt laga den med repair-paste från Biltema men det gick sådär, vet inte hur mkt tid man ska lägga på det...

Jag tror inte de kommer säga särskilt mycket om det nu inte låter extremt, för de mäter inte avgasvärdena samtidigt som det är skillnad mellan en bils läckande avgassystem och en motorcykel vad det gäller säkerheten. Min hojs avgassystem läcker precis vid anslutning till sliponet men det sades ingenting om det.

Mina pipor har dräneringshål innan dämparna så det är nog ingen fara. Kan tänka mig att de är lite kinkigare om man har katalysator iofs. Den kan man sabba om det läcker innan den.

Om dom anser att det inte kommer gå av eller riskerar att på annat sätt orsaka fara så brukar det gå bra förutsatt att ljudet är ok.

Låter ju bra!

Hålet sitter på undersidan och syns knappt. Ljudet påverkas inget.

Skulle försöka linda ett bagage runt, men tyvärr sitter avgasfästet precis på andra sidan så det går inte så bra att linda det...

Försöker laga det lite smått, annars tror jag att jag provar besiktiga ändå!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT