Vad rekommenderar du för däck?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Som ny på banåka med motard är jag nyfiken på vad ni anser om olika fabrikat på däck.
Är det vissa däck som är aja baja eller något som är toppen?
Många kör på Michelins supermoto och jag har hört en hel del gott om dom, men de är svåra och hitta begagnade.
Jag har kört på Maxxis Goldspeed slicks. De var jag inte nöjd med, kändes hala och lömska.
På årets Ålandsläger körde jag på Dunlop fram och Bridgestone bak, jag tyckte de bet i som tusan, men har inte något att jämföra med mer än Goldspeed.
Hjälp en nybörjare i däckdjungeln :)

...Jag har kört på Maxxis Goldspeed slicks. De var jag inte nöjd med, kändes hala och lömska.
På årets Ålandsläger körde jag på Dunlop fram och Bridgestone bak, jag tyckte de bet i som tusan, men har inte något att jämföra med mer än Goldspeed.
Hjälp en nybörjare i däckdjungeln :)

Jag körde med skurna Goldspeed på Åland och tyckte också att dom kändes opålitliga, tills jag fick prova däckvärmare... vilken skillnad det blev! Bra mycket bättre fäste och släppen kändes bara sköna.

Jag är också ny på bana så jag har egentligen ingen annan nyttig info att komma med. Ska prova Michelin nästa gång det är dags att byta.

Vilket Bridgestone däck körde du med? R06/07 eller BM01?

Var det ett R-däck så MÅSTE du prova motarddäcken (som heter BM), det är det bästa däck jag kört på hittills! Kör man medium så håller dem bra också!

Oavsett märke är det skitviktigt vilket tryck man kör i däcken. Kör 1,5 fram och 1,65 bak!

Igentligen säger väl inte mitt inlägg så mkt eftersom jag bara kört på gatdäck tidigare (pilot power). Men när jag var på Åland så provade jag ett par michelin (pilot?) SM R-däck och och det gick inte att jämföra. Fick köra 7-10 varv innan dom blev helt varma så däckvärmare är ett måste. Grymt bra fäste och när det släppte så gick det att rätta till varje gång. Till skillnad mot gatdäcken så har speciellt framdäcket en helt annan profil...mer spetsigt och väldigt brant på sidorna. Vet inte om jag inbillar mig men tyckte att hojen blev både mer snabbstyrd samtidigt som den gick stabilare i kurvorna. Var iof. i samma veva när Stoffy kom med sitt magiska finger och kollade över mina stötdämpare. ;)

Vet inte om jag inbillar mig men tyckte att hojen blev både mer snabbstyrd samtidigt som den gick stabilare i kurvorna. Var iof. i samma veva när Stoffy kom med sitt magiska finger och kollade över mina stötdämpare. ;)

Ett spetsigt däck ger en mer snabbstyrt hoj och mer gummi i backen vid nerlägg så dina upplevelser låter rimliga. Att Stefan micklat med fjädringen kan ju i och för sig ha hjälp till att förbättra känslan.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph