Vad krävs för gatregga cross?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hej.

Har fått napp på en Honda CRF450 som ska renoveras och byggas om så tänkte det skulle kunna bli mitt såkallade utbildningsprojekt.

Dock faller mitt intresse om jag inte kan köra den på väg, så min fråga är vad som krävs för att gatregga den?

De självklara bitarna som lampor o.s.v. fattar jag ju men vad krävs mer? Krävs det någon särskild dokumentation på hojen också som jag måste se till att det finns innan köp eller behöver den bara fylla "fysiska" kriterier?

Googlade efter nån lista eller nått men hittar inget. :rolleyes:

Tack på förhand.
 
För att enduroregga behövs ursprungspapper som man beställer från Honda på Ramnummret. Samt lampor och lite annat, och så lite avgifter hit och dit samt en registreringsbesiktning.

För att få den godkänd som en riktigt landsvägsreggad hoj tror jag det är bättre att köpa en enduro direkt, där det finns elsystem, reggpapper, blinkers mm. Tror det kostar och är betydligt mer jobb än det smakar.Sedan kommer det lite grejer som påverkar såsom avgaskrav och buller mm. Kan nog vara tufft att få igenom det.

Lycka till // Oskar
 
Enduroreggning går att fixa, finns uppgifter att hämta hos Svemo på vilka hojar som är godkända, och vad som måste göras, är rätt vanligt på de som tävlar i enduro typ 1-tävlingar (kåsan är en sådan t.ex) att man shoppar en cross och bygger om.

LV-reggning, tvivlar starkt...
 
Tack för svaren. Alltså kan jag lägga ner idén direkt.

Tråkigt att det är så omständigt då jag inte kan tänka mig att det är så stora fysiska skillnader mellan t.ex. crf450 och t.ex. ktm, husaberg o.s.v. förutom just elsystemet. I min värld så borde det väl inte spela nån roll så länge alla krav på lampor och funktioner uppfylls men i detta byråkratihysteriska samhälle vi lever i väger ju siffror på ett papper tyngre än fakta och fysik.

Enduro-regg får man väl bara framföra på gatan på väg till och från tävlingar?

Jaja. Tråkigt för mig. CRF450 är ju annars bokstavligen "gjord" för projektet jag hade i åtanke. Hojen i fråga är byggd på just en crf450 så tyckte det passade bra när tillfället uppkom. Får hitta nått liknande att bygga på istället.

_15620.png
 
Last edited:
Köp en HM CRF så får du med gatreggningen på köpet.

Jisses. Den finns alltså för gata från fabrik. Detta har helt gått förbi min vetskap. Då finns det hopp ändå =) Om än att kostnaden blir betydligt högre än vad jag räknat med.

Stort tack :)
 
SBP skiter i om cykeln uppfyller kraven det viktiga är att där finns ett ursprungsdokument som bevisar att fordonet är av en homologiserad modell. Är den inte det så är det bara att gå och kamma sig. Honda utfärdar inga ursprungsdokument till crossramnr utan enbart till HM cyklarna.
 

Boris menar helt enkelt att crosshojar inte importeras som fordon (i bilprovningens ögon), utan mer som vilken gräsklippare som helst. Med andra ord finns inte det inga dokument att få. Det är lika omöjligt som att gatregga ett par rullskridskor. Så att säga :)
 

http://www.hmmoto.it/#

HM är ett italienskt företag som är de som bygger av Honda godkända gatcyklar av deras crosshojar. HM CRF 450 fanns/finns både som enduro och motard färdig med regplåt.

05crf450x3ni.jpgcrfmotard4503ts.jpg

Har du ett ramnr från en HM CRF så är det enkelt att skaffa skylt men att ta en vanlig CRF450 och montera lampor och sedan få igenom all certifiering kostar mer än att köpa en HM färdig.
 
Last edited:
Tack för alla svar.

Det slutade med att jag köpte en YZ426F från en användare här på sporthoj. Crossen är förregistrerad och efter samtal med transportstyrelsen ska den alltså lätt gå att registrera om den uppfyller kraven som finns för att få framföras på väg.

Då återkommer frågan, kan jag hitta någon lista eller specifikation på vilka dessa krav är, eller blir jag tvungen att ringa bilprovningen för att få dem att rabbla igenom allt på telefon?

Vad jag menar är t.ex. hel/halvljus, blinkers, regskylt+belysning, hastighetsmätare, backspeglar, och bullernivå. Kan väl inte vara så mycket mer?
 
Tack för alla svar.

Det slutade med att jag köpte en YZ426F från en användare här på sporthoj. Crossen är förregistrerad och efter samtal med transportstyrelsen ska den alltså lätt gå att registrera om den uppfyller kraven som finns för att få framföras på väg.

Då återkommer frågan, kan jag hitta någon lista eller specifikation på vilka dessa krav är, eller blir jag tvungen att ringa bilprovningen för att få dem att rabbla igenom allt på telefon?

Vad jag menar är t.ex. hel/halvljus, blinkers, regskylt+belysning, hastighetsmätare, backspeglar, och bullernivå. Kan väl inte vara så mycket mer?

Låter som du köpt en hoj som du enbart kan enduroregga (licens, transport på allmän väg till från/svemosanktionerat event...att jämföras med en rallybil).

Precis som att man kan shoppa en förreggad CRF450R från handlarna idag, den kan i alla fall bara enduroreggas (vilket faktiskt är den bästa typen om man ser ur tävlingsaspekten, som det är tänkt).
 
Kanske det. Men då sa transportstyrelsen fel till mig i telefon så jag uppgav registreringsnummer och de klargjorde att om den uppfyller krav för gata ska den gå att registreringsbesiktiga. Men det är väl som med telefonoperatörerna, man får anta att deras support inte kan ett skit om vad de supportar.
 
Nu köpte jag inte den i syfte om att regga för väg men hade ju klart varit en rolig bonus. Får väl prata med bilprovningen som antagligen kommer dementera transportstyrelsens uppgifter.
 
Nu köpte jag inte den i syfte om att regga för väg men hade ju klart varit en rolig bonus. Får väl prata med bilprovningen som antagligen kommer dementera transportstyrelsens uppgifter.

Både enduroreggat och landsvägsreggat är för väg...

Enduroreggat är en registrering med diverse undantag, enkom för att vissa endurotävlingar är av "typ 1" där det är specialsträckor med transporter på allmän väg mellan (motsvarar rätt bra rallybilars reggning kan man säga).
Det som tillkommer där är att du måste ha licens, och transporten sker i samband med svemosanktionerad träning/tävling, om man skall köra enligt lagen.

Du får ändå en regplåt och kan trafikförsäkra hojen, så risken är väl minimal att man har sådan otur att man hamnar i lagens långa...
 
Tack för alla svar.

Det slutade med att jag köpte en YZ426F från en användare här på sporthoj. Crossen är förregistrerad och efter samtal med transportstyrelsen ska den alltså lätt gå att registrera om den uppfyller kraven som finns för att få framföras på väg.

Då återkommer frågan, kan jag hitta någon lista eller specifikation på vilka dessa krav är, eller blir jag tvungen att ringa bilprovningen för att få dem att rabbla igenom allt på telefon?

Vad jag menar är t.ex. hel/halvljus, blinkers, regskylt+belysning, hastighetsmätare, backspeglar, och bullernivå. Kan väl inte vara så mycket mer?

Nu vill jag inte vara neggo men jag kan sätta en femma på att du inte kan regga den. Anledningen är att fordon som är förreggade men inte tagna i bruk innan EURO3 kom och inte uppfyller detta ej längre är godkända.
 
Nu vill jag inte vara neggo men jag kan sätta en femma på att du inte kan regga den. Anledningen är att fordon som är förreggade men inte tagna i bruk innan EURO3 kom och inte uppfyller detta ej längre är godkända.

...det var sådär med ja...det var ju en våg av hojar som panikreggades där ja...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top