På en del stötdämpare räcker det att gänga av all förspänning (gänga muttrarna från fjädern mot cylinderhuvudet), lyfta fjädern uppåt, plocka bort fjäderknastret under fjädern, ta bort fjädern och sedan återmontera i omvänd ordning.
OEM-stötdämparen till RSV4 Factory är dock väldigt längdoptimerad. Därför finns inte särskilt mycket utrymme mellan cylinderhuvud och muttrar. Jag tror därför inte att du kan gänga av tillräckligt mycket förspänning för att få bort fjäderknastret.
Seriösa Öhlins-verkstäder använder en domkraft enligt bifogade bilder. Konstruktionen gör att man trycker ihop fjädern men inte stötdämparen då man pumpar upp domkraften. På så sätt kan man demontera fjäderknastret. Det går säkert att arrangera något liknande med andra saker, endast din egen kreativitet sätter stopp. Dock, var försiktig. En förspänd fjäder innehåller enorm energi. Om den plötsligt släpper så har den kraft att döda en fullvuxen karl.