Vad krävs för att byta bakfjäder?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Tänkte byta bakfjäder på min RSV4 Factory -09 för att anpassa cykeln till min vikt.

Är det någon som har koll på om det krävs något specialverktyg för att få av fjädern från stötdämparen? Det är en Öhlins originalare det handlar om.

Martin.

I en ideal värld skall man ha ett fjäderverktyg men ofta går det att släppa max på förspänningen och komprimera fjädern med något mer hemmagjort. Viktigt är att inte utsätta kolvtången för för mycket knäck-krafter. Exakt hur det ser ut på just din dämpare med möjligheter att få av fjädern vet jag icke.

Öhlins är hårda upptäckte jag, fick åka förbi och få den bytt. Original fixade jag själv med fjäderspännare men inte öhlinaren, tjockare, hårdare fjäder. Skulle säkert kunna bygga ihop något men det var lika enkelt att få det gjort istället för att leta delar och bygga något verktyg själv.

Öhlins är hårda upptäckte jag, fick åka förbi och få den bytt. Original fixade jag själv med fjäderspännare men inte öhlinaren, tjockare, hårdare fjäder. Skulle säkert kunna bygga ihop något men det var lika enkelt att få det gjort istället för att leta delar och bygga något verktyg själv.

Vad fick du ge för det arbetet? Frågan är om man vågar lämna iväg till en vanlig verkstad eller om man måste in med den till Öhlins.

Vad fick du ge för det arbetet? Frågan är om man vågar lämna iväg till en vanlig verkstad eller om man måste in med den till Öhlins.

Jag var förbi lokala öhlins-verkstan och dom ville inte ha något alls, stack förbi och handlade en krans och slängde i några hundringar i påsen, tänkte jag skulle ligga plus till nästa gång. :) Om du inte har en lokal öhlins-verkstad så kolla efter någon som pysslar med fjädring, brukar väl alltid finnas någon som håller på med cross/enduro lite här och där.

På en del stötdämpare räcker det att gänga av all förspänning (gänga muttrarna från fjädern mot cylinderhuvudet), lyfta fjädern uppåt, plocka bort fjäderknastret under fjädern, ta bort fjädern och sedan återmontera i omvänd ordning.

OEM-stötdämparen till RSV4 Factory är dock väldigt längdoptimerad. Därför finns inte särskilt mycket utrymme mellan cylinderhuvud och muttrar. Jag tror därför inte att du kan gänga av tillräckligt mycket förspänning för att få bort fjäderknastret.

Seriösa Öhlins-verkstäder använder en domkraft enligt bifogade bilder. Konstruktionen gör att man trycker ihop fjädern men inte stötdämparen då man pumpar upp domkraften. På så sätt kan man demontera fjäderknastret. Det går säkert att arrangera något liknande med andra saker, endast din egen kreativitet sätter stopp. Dock, var försiktig. En förspänd fjäder innehåller enorm energi. Om den plötsligt släpper så har den kraft att döda en fullvuxen karl.

Bifogat

• Fjäder_Domkraft_1.jpg
    Fjäder_Domkraft_1.jpg
    88.7 KB · Visningar: 340
  • Fjäder_Domkraft_2.jpg
    Fjäder_Domkraft_2.jpg
    126.3 KB · Visningar: 131
Passa på att få dämparen servad när du ändå är igång för oljan slits och blir dålig med tiden. Du har säkert nån mek på orten som kan fixa det och byta fjäder samtidigt.

Jag gjorde ett sånt här verktyg till mina Öhlinare.
Bara för att visa principen, det går såklart att göra något liknande med enklare medel :tummenupp

Bifogat

• 20150216_182349 (Large).jpg
    20150216_182349 (Large).jpg
    74.8 KB · Visningar: 290
  • 20150216_182624 (Large).jpg
    20150216_182624 (Large).jpg
    114.3 KB · Visningar: 226
Jag har en fjäderress spm på Alatalo`s bild.Den passar äldre Öhlin så mät diametern på fjädern och knastret så vet jag om min press funkar.Har du köpt en ny fjäder, så är det lätt att byta om min press passar..

Jag har en fjäderress spm på Alatalo`s bild.Den passar äldre Öhlin så mät diametern på fjädern och knastret så vet jag om min press funkar.Har du köpt en ny fjäder, så är det lätt att byta om min press passar..

Det skulle ju vara kanon om jag kunde låna ditt verktyg!
Jag ska byta från en hård fjäder till orginal så fjäder finns. Hojen står på landet så jag ska försöka komma ut och mäta upp den i helgen. Jag återkommer med mått så snart jag har dem.

Är det någon som vet vad ringarna som justerar förspänningen heter på engelska?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti