Vad kostar MC-semester?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Vi är 2 par som funderar på o dra på mc-semester i sommar. Vi utgår från göteborg och så funderar vi på att åka till norge och åka längs kusten där. Vad kostar det ungefär? Kan man hitta boende för 500-600kr/pers/natt? 400kr mat/dag är det rimligt? Norge ska ju tydligen vara svindyrt.

Sverige ska ju oxå vara fint uppåt landet, någon som har några tips på vart man ska åka i sverige istället? Och vad får man lägga ut på boende då ungefär?

har ni några andra allmänna tips inför resan?

Maldiani skrev:
Funkar vandrarhem så har ni garanterat råd.

Kan verkligen rekommendera vandrarhem. De vandarhem jag besökte i somras höll alla mycket hög klass och var riktigt mysiga.

Ett annat alternativ är att tälta, och det är ju också kul så länge det inte regnar några dagar i rad!

Vi var två stycken som åkte i norge förra året. Bodde i stugor som kostade max 500 nok per natt, för oss båda. Överkommligt. Käk körde vi budgetvarianten på, hade med oss spritkök och lagade själv efter vägarna, billigt, men faktiskt jävligt roligt! Så kunde man lägga stålarna på soppa istället, för att åka mer!

Till sommaren har vi planerat för en tur till nordkap!

Vi vill inte ha för mycket packning med oss, måste man ha med lakan o sånt till vandrarhem?

Tält, nja... Efter att ha åkt mc en hel dag vill jag ha en riktig säng o ligga i...

Hur långt orkar man köra på en dag? Känns som 1½h är lagom o åka i sträck, och sen kanske ta 3-4 sånna pass på en dag, eller vad tror ni?

trummiz skrev:
Vi var två stycken som åkte i norge förra året. Bodde i stugor som kostade max 500 nok per natt, för oss båda. Överkommligt. Käk körde vi budgetvarianten på, hade med oss spritkök och lagade själv efter vägarna, billigt, men faktiskt jävligt roligt! Så kunde man lägga stålarna på soppa istället, för att åka mer!

Till sommaren har vi planerat för en tur till nordkap!
Känns som om det är bökigt och få med sig spritkök. Hade ni sidväskor då eller? Körde ni med ryggsäck? Man vill ju inte känna sig som en packåsna utan vi tänkte försöka ta med så lite som möjligt.

500 nok för 2 pers är ju bra!

lilltryne skrev:
Känns som om det är bökigt och få med sig spritkök. Hade ni sidväskor då eller? Körde ni med ryggsäck? Man vill ju inte känna sig som en packåsna utan vi tänkte försöka ta med så lite som möjligt.

500 nok för 2 pers är ju bra!

Vi åkte transalper då, å hade väl 117 liter packutrymme var... två sidoväskor + tåpppåx var. Blir det nordkapresa i år så måste jag byta hoj. essven pajjar mina knän...

lilltryne skrev:
Vi vill inte ha för mycket packning med oss, måste man ha med lakan o sånt till vandrarhem?

Tält, nja... Efter att ha åkt mc en hel dag vill jag ha en riktig säng o ligga i...

Hur långt orkar man köra på en dag? Känns som 1½h är lagom o åka i sträck, och sen kanske ta 3-4 sånna pass på en dag, eller vad tror ni?

Ska du bo på vandrarhem är det sidanlakan som gäller. Tar knappt någon plats alls. Kostar typ 400. Man kör lätt 30 mil på en dag, utan att stressa.

Om du vill kolla på utflykten jag håller på och planerar så kolla in www.longvoyage.org

Starstriker skrev:
Ska du bo på vandrarhem är det sidanlakan som gäller. Tar knappt någon plats alls. Kostar typ 400. Man kör lätt 30 mil på en dag, utan att stressa.

Om du vill kolla på utflykten jag håller på och planerar så kolla in www.longvoyage.org
Kudde och täcke då, det finns där?

trummiz skrev:
Vi åkte transalper då, å hade väl 117 liter packutrymme var... två sidoväskor + tåpppåx var. Blir det nordkapresa i år så måste jag byta hoj. essven pajjar mina knän...
Vi tjejer för monster och hornet, men gubbarna kör CB750 och VX800 så vi får la övertala dem till o fixa packväskor, inget sådant på våra hojar tack! :-)

lilltryne skrev:
Kudde och täcke då, det finns där?

Vi tjejer för monster och hornet, men gubbarna kör CB750 och VX800 så vi får la övertala dem till o fixa packväskor, inget sådant på våra hojar tack! :-)

Men tankväska kan du väl ha? Skönt å vila på också =)

lilltryne skrev:
Jo har det, men där får man ju i typ en handduk och lite kläder..
Men vi behöver ju faktiskt inte så mycket packning om vi bara har sidenlakan och lite kläder med oss. I och för sig tar ett par skor upp rätt mycket plats av min tankväska, för att inte tala om gubbarnas kanoter...
Det blir flip flops och stringtrosor för alla. :tummenupp

witte skrev:
Men vi behöver ju faktiskt inte så mycket packning om vi bara har sidenlakan och lite kläder med oss. I och för sig tar ett par skor upp rätt mycket plats av min tankväska, för att inte tala om gubbarnas kanoter...
Det blir flip flops och stringtrosor för alla. :tummenupp
Frågan är om flipflopps räcker? Kan ju tänka mig att man vill promenera iväg på upptäcktsfärd dit man kommer och då vill man nog ha några gympadojor eller liknande... Eller man kanske kan vandra i kängorna...?

lilltryne skrev:
Frågan är om flipflopps räcker? Kan ju tänka mig att man vill promenera iväg på upptäcktsfärd dit man kommer och då vill man nog ha några gympadojor eller liknande... Eller man kanske kan vandra i kängorna...?
Jo, man behöver helt klart några hyfsade skor så man kan gå mer än bara några meter från hojen då och då... Sen vill man ju ha klätterskor med sig också :)

Ett vandrarhem man inte får missa ligger på Hållö (utanför Smögen). Det kanske ligger lite för nära Göteborg för att bli ett naturligt stopp.
Sedan de byggde de nya stugorna där ute är det helt fantastiskt ställe. Tyvärr kan ni inte ta med er hojjarna ut utan de får ni lämna på Smögen och ta en färja över till Hållö.

Bokning i god tid är ett måste under högsäsong.

Fredr28 skrev:
Ett vandrarhem man inte får missa ligger på Hållö (utanför Smögen). Det kanske ligger lite för nära Göteborg för att bli ett naturligt stopp.
Sedan de byggde de nya stugorna där ute är det helt fantastiskt ställe. Tyvärr kan ni inte ta med er hojjarna ut utan de får ni lämna på Smögen och ta en färja över till Hållö.

Bokning i god tid är ett måste under högsäsong.

Jag kommer iof från Smögen så det KAN ju bli ett naturligt stopp :)
Kanske för naturligt...

witte skrev:
Jag kommer iof från Smögen så det KAN ju bli ett naturligt stopp :)
Kanske för naturligt...

Hm, jo, ni bor väl knappast på vandrarhemmet på Hållö då.
(själv har man ju sina föräldrar bosatta på "sunnet")

Hytter är riktigt billiga i Norge. Kostade i somras när vi åkte, runt 200-400 Nok/natt. Vi var 4 stycken så boendet blev riktigt billigt.

Vi körde ungefär mellan klockan 10-17 varje dag, blev olika långt beroende på väg-/väderförhållanden. Hade hyfsat planerade dagsrutter, men avvek för det mesta och började att leta boende runt 17-17:30 varje dag. Oftast inga problem att hitta hytter.

Hela min semester i somras på 6 dagar (om jag minns rätt) gick loss på max 3500 Sek inkl allt.

Bifogar vår rutt.

Last edited:
hållundan skrev:
Bifogar vår rutt.

Så nära Trollstigen utan att köra den? Konstigt! :)

I övrigt håller jag med! Hytter is the shit. Jag och flickevännen hittade hytter för NOK 300-400 och letade när vi kom fram varje dag. Det var aldrig problem, de flesta campingar har hytter. Vi körde 35 mil om dagen ungefär i 6 dagar. Vi hade dubbla packväskor (2 på varje cykel, totalt 4 väskor med sammanlagt 128 liter) plus en vattentät sjösäck som låg som en rulle över min hoj. Inga tankväskor. Vi hade gott om plats, trots att vi hade med egna lakan, gott om extrakläder, "civila" skor och gå-bort-kläder.

I efterhand kan vi konstatera att handtagsvärmen och Walkie-Talkie-Intercomen var det absolut viktigaste vi hade med oss.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!