roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Lördagspyssel för motorgurus:
Problemet rör inte min hoj, men en kille i USA har fått problem med sin Triumph 675 -06 med ca 1 500 mil på mätaren och med symptom som knäcker min förmåga och fantasi:
Bakgrund - hojen går i USA med en kombination av bandagar och lugn stadstrafikkörning. Under senaste bandagen började han få startproblem och slutligen vägrade hojen att starta. Han har bara monterat ett slip-on och kör med Triumphs egen slip-on mapp i ECU. Den ger vettiga lambdavärden på något fet sida både på bana och landsväg (AF 13-13.5 vid lite tuffare körning, 13.5 - 14.5 vid konstant fart).
Analys -
* Komptest visade att ettan bara hade hälften av full kompression, cyl #2 och #3 helt okey.
* Ventilspel inom toleranserna vid uppmätning
* Leak-down test visade på otätheter i ventilerna både för insug/avgas i #1
* När toppen demonterades fann man tydligen kraftiga sotavlagringar på ventilerna, topp och kolvar. Bilder finns i denna post
Teorier -
* Taskig trottelsynk. Faller dock då alla tre cylindrarna har rejäla avlagringar.
* För fet motorgång. Men borde inte insugsventilerna vara renare på ovansidan då?
* Felinstallerad mapp (för helsystem). Borde dock ha märkts då hojen inte går rent med den mappen.
* För hög oljenivå som orsakar att vevhusventilationen trycker ut olja i insuget.
* Igensatt katalysator ger för högt mottryck i avgassystemet. Men då borde väl det ha känts på banan i alla fall? Då detta har hänt verkar det ge ett effektbortfall på upp till 10 hk...
Är det någon av Er som känner igen problemet? Och vad kan i så fall orsaka så mycket avlagringar i förbränningsrummet?
Länk till den engelska tråden finns här.
Problemet rör inte min hoj, men en kille i USA har fått problem med sin Triumph 675 -06 med ca 1 500 mil på mätaren och med symptom som knäcker min förmåga och fantasi:
Bakgrund - hojen går i USA med en kombination av bandagar och lugn stadstrafikkörning. Under senaste bandagen började han få startproblem och slutligen vägrade hojen att starta. Han har bara monterat ett slip-on och kör med Triumphs egen slip-on mapp i ECU. Den ger vettiga lambdavärden på något fet sida både på bana och landsväg (AF 13-13.5 vid lite tuffare körning, 13.5 - 14.5 vid konstant fart).
Analys -
* Komptest visade att ettan bara hade hälften av full kompression, cyl #2 och #3 helt okey.
* Ventilspel inom toleranserna vid uppmätning
* Leak-down test visade på otätheter i ventilerna både för insug/avgas i #1
* När toppen demonterades fann man tydligen kraftiga sotavlagringar på ventilerna, topp och kolvar. Bilder finns i denna post
Teorier -
* Taskig trottelsynk. Faller dock då alla tre cylindrarna har rejäla avlagringar.
* För fet motorgång. Men borde inte insugsventilerna vara renare på ovansidan då?
* Felinstallerad mapp (för helsystem). Borde dock ha märkts då hojen inte går rent med den mappen.
* För hög oljenivå som orsakar att vevhusventilationen trycker ut olja i insuget.
* Igensatt katalysator ger för högt mottryck i avgassystemet. Men då borde väl det ha känts på banan i alla fall? Då detta har hänt verkar det ge ett effektbortfall på upp till 10 hk...
Är det någon av Er som känner igen problemet? Och vad kan i så fall orsaka så mycket avlagringar i förbränningsrummet?
Länk till den engelska tråden finns här.