Vad kan orsaka svåra sotavlagringar i förbränningsrummet?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lördagspyssel för motorgurus:

Problemet rör inte min hoj, men en kille i USA har fått problem med sin Triumph 675 -06 med ca 1 500 mil på mätaren och med symptom som knäcker min förmåga och fantasi:

Bakgrund - hojen går i USA med en kombination av bandagar och lugn stadstrafikkörning. Under senaste bandagen började han få startproblem och slutligen vägrade hojen att starta. Han har bara monterat ett slip-on och kör med Triumphs egen slip-on mapp i ECU. Den ger vettiga lambdavärden på något fet sida både på bana och landsväg (AF 13-13.5 vid lite tuffare körning, 13.5 - 14.5 vid konstant fart).

Analys -
* Komptest visade att ettan bara hade hälften av full kompression, cyl #2 och #3 helt okey.
* Ventilspel inom toleranserna vid uppmätning
* Leak-down test visade på otätheter i ventilerna både för insug/avgas i #1
* När toppen demonterades fann man tydligen kraftiga sotavlagringar på ventilerna, topp och kolvar. Bilder finns i denna post

Teorier -
* Taskig trottelsynk. Faller dock då alla tre cylindrarna har rejäla avlagringar.
* För fet motorgång. Men borde inte insugsventilerna vara renare på ovansidan då?
* Felinstallerad mapp (för helsystem). Borde dock ha märkts då hojen inte går rent med den mappen.
* För hög oljenivå som orsakar att vevhusventilationen trycker ut olja i insuget.
* Igensatt katalysator ger för högt mottryck i avgassystemet. Men då borde väl det ha känts på banan i alla fall? Då detta har hänt verkar det ge ett effektbortfall på upp till 10 hk...

Är det någon av Er som känner igen problemet? Och vad kan i så fall orsaka så mycket avlagringar i förbränningsrummet?

Länk till den engelska tråden finns här.

Om inte sotet härstammar från yberfet förbränning tack vare en rasad injektor vilket jag inte ser som troligt så skulle jag tro på otäta ringar som trycker upp olja.

Mmm - då alla tre cyllarna verkade vara rejält nedskitade (om än bara ettan tappat komp) låter väl otäta ringar som den mest sannolika förklaringen. Däremot skriver killen att hojen inte dragit någon olja och med den mängden sot borde väl någon förbrukning ha uppmärksammats?

Det är inte ovanligt att 675:an vill ha någon eller några deciliter, speciellt efter lite gymnastik på bana...

Men det blir spännande att se vad han kommer fram till! Tack för svaret:)

Om inte sotet härstammar från yberfet förbränning tack vare en rasad injektor vilket jag inte ser som troligt så skulle jag tro på otäta ringar som trycker upp olja.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2