Vad köpa?

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Ingen
Hej på er alla. Är ny här på forumet och "nygammal" när det gäller mc. Funderar nu på att skaffa mig en sporthoj men har ett stort beslutsångest. Jag är 30 år gammal och ganska nybörjare när det gäller sporthojar, dvs lite har jag kört (lätt mc bl.a.) men är ingen fullfjärdad expert. Nu till fråga. Vad hade ni som är mer erfarna satsat på? En 600 eller 900 alt 1000 kubikare? Honda, Yamaha eller kanske Kawan? Har varit och tittat på följande: CBR600 -99, R6 -99, ZX6 och 9 R och sist men inte minst CBR954 som jag har fastnat mest för men som också är dyrast! Jag är ute efter en snygg (vilket är smaksak egentligen), någorlunda lättkörd och bekväm samt problemfri mc. Det ska helst gå att åka 2 på den också. Rent fartmässigt duger ju alla dom åt mig så det argument kan vi utesluta. Är jätte tacksam för alla kloka råd då jag verkligen är i behov av sånna.

I med att du inte söker bakhjulsåka, och extrema nerlägg och sätta nya rekord överallt vad gäller hastighet m.m, utan söker en hoj med skönare sittställning och som passar för två men ändå har lite pulver så är en nyare ZX-9r nog att föredra.

Budo skrev:
Hej på er alla. Är ny här på forumet och "nygammal" när det gäller mc. Funderar nu på att skaffa mig en sporthoj men har ett stort beslutsångest. Jag är 30 år gammal och ganska nybörjare när det gäller sporthojar, dvs lite har jag kört (lätt mc bl.a.) men är ingen fullfjärdad expert. Nu till fråga. Vad hade ni som är mer erfarna satsat på? En 600 eller 900 alt 1000 kubikare? Honda, Yamaha eller kanske Kawan? Har varit och tittat på följande: CBR600 -99, R6 -99, ZX6 och 9 R och sist men inte minst CBR954 som jag har fastnat mest för men som också är dyrast! Jag är ute efter en snygg (vilket är smaksak egentligen), någorlunda lättkörd och bekväm samt problemfri mc. Det ska helst gå att åka 2 på den också. Rent fartmässigt duger ju alla dom åt mig så det argument kan vi utesluta. Är jätte tacksam för alla kloka råd då jag verkligen är i behov av sånna.

Det bästa är väl att provköra alla hojarna och se vilken du fastnar för.
Själv började jag min hoj åkning på en Fazer600 -00, gick vidare till en Daytona 955i -01 och nu Bladen -96.
Vad nästa hoj blir vet jag inte.

Mitt råd testa dig fram, Lycka till!

Budo skrev:
Rent fartmässigt duger ju alla dom åt mig så det argument kan vi utesluta. Är jätte tacksam för alla kloka råd då jag verkligen är i behov av sånna.

Duccarna är snyggast i mina ögon..
Jag har inte kört så mycket plastraketer men 900SSien som jag fick låna av min vän i sommras var en klart trevlig upplevelse... och väldigt snygg..
Den var överaskande smidig. Antar att mycket beror på att en twin blir så smal..

Ska ni kunna åka två på ett någorlunda vettigt sätt finns egentligen bara CBR600 och ZX-6/9 att välja på bland de du räknar upp.

Kan inte annat än att rekommendera ZX9:an. Köpte min i slutet av Juli och har nu kört ca 500 mil. Bekväm vid långfärder, relativt smidig, bra med pulver.

Seså, bara tjacka. :tummenupp

Provsitt och provkör och skit i vad vi säger :tummenupp

Det är vad du känner som är viktigast

Jo ZX9-an har en snällare sittställning än dom övriga men nackdelen med den är att den känns betydligt tyngre med. ZX6-an är däremot ganska lätt vilket gäller samtliga 600 maskiner så en sån borde va det givna valet. Det som talar emot en 600 i så fall är det att man kanske ska behöva varva ut den hela tiden vilket också blir tråkigt i längden.
En annan grej jag har märkt är att Honda är betydligt dyrare i inköp. Någon som vet varför och i så fall om det är värt att spotta ut dom extra slantar. Av erfarenhet vet jag att man inte får alltid vad man betalar för :).

954:an är en extremt snygg och driftsäker hoj. Prestandan duger dessutom till det mesta, även att harva runt med passagerare.

Jaha, det blev en 2002 år R6, så nu är jag som ett litet barn med en ny leksak.
Första intryck då:
Ganska liten, men ungefär vad jag hade förväntat mig.
Smidig som attan, väger ingenting känns det som!
Svängradie är större en på scania på jobbet men det kanske är så på en sporthoj.
Alls inte brutal-okörbar för en "nybörjare". Går fint fint att köra på låga varv, dock så varvar den ganska mycket redan vid 110 km/h. På höga varv betydligt piggare men alls inte brutal-hysterisk som vissa påstår, men nu har jag inte testat den absoluta toppen. Kanske ändrar min åsikt sen.
Allt som allt då, tja måste testa lite mer en 900/1000 hoj för att verkligen jämföra,men 600 räcker gott och väl för mig i alla fall.

Har ni tipps för vilka kläder är det man ska ha. Har inte riktigt bestämt mig om det ska bli skinn eller goretex. Vill gärna kunna gå på stan utan att se ut som en utomjordning :).

Budo skrev:
Har ni tipps för vilka kläder är det man ska ha. Har inte riktigt bestämt mig om det ska bli skinn eller goretex. Vill gärna kunna gå på stan utan att se ut som en utomjordning :).

Det finns inget alternativ. Det är skinn som gäller. Så ÄR det! :mattias

Helt klart skinn som gäller. som sporthoj hade jag nog rekomenderat en gsxr 750 gärna 04 =) har fått massor med ros av tidningar osv och hänger även med de större 1000 kubikarna rätt bra.

EDIT: Oups såg inte att du redan köpt en r6:a nu.. hehe men det är ett bra val det med :tummenupp

Last edited:
Grattis till köpet!! Många härliga mil väntar.

Personligen så är det skinn som gäller. Har testat goretex en gång och det kommer nog att stanna vid det. Det känns helt enkelt tryggare med ett skinnställ men att promenera runt på stan i ett skinnställ är ju iofs ingen höjdare. Annars är det ju bara att kasta sig ut i butikerna och prova tills du hittar nåt du trivs i.

Tackar. Jo har redan provat dom olika alt och goretex är ju den som känns skönast när grejorna är nya i alla fall. Sen så slipper man ju smörja in goretex också.
Många påstår att just skinn är betydligt bättre om man nu skulla råka ut för en olycka och i att jag är ingen expert på hoj körning så känns det extra viktigt med säkerhet. Tänkte även satsa på ryggskydd (vilket är inte så dyrt) och en bra hjälm. Men vad är en bra hjälm då? Har märkt att det skiljer mycket i priset. Är det lika stor skillnad i verkligheten?

LJL skrev:
Grattis till köpet!! Många härliga mil väntar.

Personligen så är det skinn som gäller. Har testat goretex en gång och det kommer nog att stanna vid det. Det känns helt enkelt tryggare med ett skinnställ men att promenera runt på stan i ett skinnställ är ju iofs ingen höjdare. Annars är det ju bara att kasta sig ut i butikerna och prova tills du hittar nåt du trivs i.

Det viktiga är att det inte är en plasthjälm utan nån glasfiberkompostit.
Sen ska den sitta tajt som attans. Sök lite så finnes du massor av trådar.
Jag tycker du ska satsa på ett skinnställ. Flying Eagle tar hem Spyke-ställ om du vill. Annars har ju alltid Mickes Motor skinnställ.

Så syns vi på vägarna till våren! :tummenupp

Köp en 916 istället. Finns inget annat val. Sök på forumet och du kommer fram till det! Alla är Duccatister egentligen (utom Sveavägsputtarna i Ducati Stockholm).

/K

Budo skrev:
Är jätte tacksam för alla kloka råd då jag verkligen är i behov av sånna.
Jag skulle nog sikta på en hoj med motor på minst 800cc för att orka med skjuts utan att växla ner. Det blir lite lugnare körning och du har nog uppnått relativt mogen ålder så du behöver inte visa alla hur fort hojen går.
Kawan 900:an e nog den bland de 4 du räknar upp som verkar vettigast.
Det går att skjuts med mindre hojar men du får planera omkörningar lite bättre. Kolla vad det finns för packningsmöjligheter innan du köper hoj. Kan vara bra att veta.

Budo skrev:
Jaha, det blev en 2002 år R6, så nu är jag som ett litet barn med en ny leksak.
Första intryck då:
Ganska liten, men ungefär vad jag hade förväntat mig.
Smidig som attan, väger ingenting känns det som!
Svängradie är större en på scania på jobbet men det kanske är så på en sporthoj.
Alls inte brutal-okörbar för en "nybörjare". Går fint fint att köra på låga varv, dock så varvar den ganska mycket redan vid 110 km/h. På höga varv betydligt piggare men alls inte brutal-hysterisk som vissa påstår, men nu har jag inte testat den absoluta toppen. Kanske ändrar min åsikt sen.
Allt som allt då, tja måste testa lite mer en 900/1000 hoj för att verkligen jämföra,men 600 räcker gott och väl för mig i alla fall.

Har ni tipps för vilka kläder är det man ska ha. Har inte riktigt bestämt mig om det ska bli skinn eller goretex. Vill gärna kunna gå på stan utan att se ut som
en utomjordning :).

Du kan ju inte åka en r6 i goretex :gnissla ....skinn är snyggare och säkrare. Köp en delat så funkar det lite bättre en varm högsommardag också. Kolla in Dainese....bättre finns inte. Och glöm inte ryggskyddet. Lika viktigt som en bra hjälm (köp den dyraste du kan)

Budo skrev:
Tackar. Jo har redan provat dom olika alt och goretex är ju den som känns skönast när grejorna är nya i alla fall. Sen så slipper man ju smörja in goretex också.
Många påstår att just skinn är betydligt bättre om man nu skulla råka ut för en olycka och i att jag är ingen expert på hoj körning så känns det extra viktigt med säkerhet. Tänkte även satsa på ryggskydd (vilket är inte så dyrt) och en bra hjälm. Men vad är en bra hjälm då? Har märkt att det skiljer mycket i priset. Är det lika stor skillnad i verkligheten?

Nu under vintersäsongen så kan man verkligen fynda på hjälmfronten. Jag prutade ner min nya Arai-hjälm 2500 kr i butiken. Samma sak med skinnstället, ryggskydd, handskar och stövlar. Fick betydligt bättre grejor nu än mina gamla fast det handlade om samma peng.
Kan säga att uppgradera hjälmvalet var det bästa jag gjort. Tystare, skönare och framförallt säkrare än den gamla Raiden...

Sök så hittar du. Finns många MC-butiker på nätet som lägger ut sin "fyndhörna".

Be safe!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...