Vad heter hundrasen?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Har sett en liten lurvig rackare som ser skön ut, alltid frammåt med ett leende!
Verkar inte vara någon konstig blandning då jag har sett flera ägare med denna vovve.

Men vad kan det vara då. Den är oftast vit och med ljudbruna fläckar. Ganska långhårig.
Ser ut som en Bearded Collie fast knähög!?

öhhh en bild kanske?

Jag tror jag vet vilken du menar, och om jag har rätt heter rasen shetland sheepdog (tror jag). En liten ganska lurvig hund som ser ut precis som en collie i ansiktet men såklart knähög. Vit med bruna fläckar låter visselrigen lite konstigt, men om vi snackar miniatyrcollie så är det definitivt en shetland sheepdog.

Edit: denna?:tummenupp

Edit2: Såg nu att du hade skrivit bearded collie... Då var det inget:huvet

Bifogat

• shetland-sheepdog.jpg
    shetland-sheepdog.jpg
    37.2 KB · Visningar: 86
Last edited:
Kan det vara en soft coated wheaten terrier? Mor o far har haft en sådan... Mycket trevlig o glad...

Bifogat

• Soft-Coated-Wheaten-Terrier_640186.jpg
    Soft-Coated-Wheaten-Terrier_640186.jpg
    18.8 KB · Visningar: 58
Pon (Polski owarsek ninsini eller något liknande)?
Kanhända en shapendoe?
070804-Hestra-Vimsa.jpg

Den du tänker på är (som ngn sa) en tibetansk terrier, har en själv och dom är riktiga mördare :D

Bifogat

• tibbe01.jpg
    tibbe01.jpg
    78.1 KB · Visningar: 124
  • tibbe02.jpg
    tibbe02.jpg
    11 KB · Visningar: 1,441
  • tibbe03.jpg
    tibbe03.jpg
    94.1 KB · Visningar: 68
Den du tänker på är (som ngn sa) en tibetansk terrier, har en själv och dom är riktiga mördare :D

Kan va den! Eller soft coated wheaten terriern.. Nån av de är det iaf. Den Tibetanska har lite större öron än wheaten va? Kan va den ist.

Last edited:
Om jag vore du så skulle jag prata med ägaren till hunden du är intresserad av. Då får du ett snabbt och rätt svar.

Kan va den! Eller soft coated wheaten terriern.. Nån av de är det iaf. Den Tibetanska har lite större öron än wheaten va? Kan va den ist.

Soft Coated är inte lik Bearded på nära håll, inte enligt mig alla fall men man kan kanske missta dom. Tibetansk Terrier är i princip en kopia av Bearded fast nerkrympt 50%

"Har sett en liten lurvig rackare som ser skön ut."

Bläddrat i Fibban?

Är det där en "vanlig" eller en engelsk??

Ingen aning, bara en vanlig menlös springer spaniel antar jag :rolleyes:

Och angående kaukasisk ovtjarka så har jag hört att de funkar riktigt bra till jakt, men är lite halvt om halvt opålitliga? Finns de ens i Sverjet?
Min styvfar funderar nämligen på att skaffa en till hund och antingen blir det något liknande rysshunden eller en ren grishund som jag inte kommer ihåg namnet på.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT