Vad heter den här delen på min Suzuki?

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
I en tidigare tråd berättade jag om att jag vurpade med hojen för en vecka sen. För några dagar sen fick jag en reservedelspecifikation från AVA-MC om vad kalaset kommer att kosta. Bland annat kommer jag behöva en ny generatorkåpa med packning för 1773:-. På KK racing finns det en generatorskyddskåpa i kolfiber för 925:-. Först och främst undrar jag vad detta är och var det sitter på hojen; bifogar bild med delen jag tror det är (förresten är det inte min hoj på bilden).
Sedan undrar jag om det är värt att köpa delen från KK. Visst sparar man 800 spänn men är KK pålitliga och är det någon större skillnad mellan originaldelen och den i kolfiber?
Tack för alla tidigare tips. Har nu fixat begagnade kåpor till hojen här på Sporthoj.com till ett överkomligt pris, behöver bara lackas och läggas dekaler på.
 

Bifogat

  • suz-gsxr750-02-bikepics-40286.jpg
    suz-gsxr750-02-bikepics-40286.jpg
    57.8 KB · Visningar: 228
Bikacapa skrev:
Först och främst undrar jag vad detta är och var det sitter på hojen; bifogar bild med delen jag tror det är (förresten är det inte min hoj på bilden).

Du har så vitt jag ser gissat rätt.

Sedan undrar jag om det är värt att köpa delen från KK. Visst sparar man 800 spänn men är KK pålitliga och är det någon större skillnad mellan originaldelen och den i kolfiber?

Jag har köpt grejor av KK Racing förut, och de verkar helt ok. Skillnad map funktion mellan de två kåporna tvivlar jag på. Kåpans primära uppgift är att se till att det inte kommer in någon smuts & vatten. Det lär kolfibervarianten från KK Racing fixa tycker man ju.

Köp piratkåpan tycker jag.

/J
 
Kåpan KK säljer är en skyddskåpa man monterar utanpå den ordinarie. Har du hål i den ordinarie kåpan kan du inte montera den som KK säljer.
 
Bikacapa skrev:
I en tidigare tråd berättade jag om att jag vurpade med hojen för en vecka sen. För några dagar sen fick jag en reservedelspecifikation från AVA-MC om vad kalaset kommer att kosta. Bland annat kommer jag behöva en ny generatorkåpa med packning för 1773:-. På KK racing finns det en generatorskyddskåpa i kolfiber för 925:-. Först och främst undrar jag vad detta är och var det sitter på hojen; bifogar bild med delen jag tror det är (förresten är det inte min hoj på bilden).
Sedan undrar jag om det är värt att köpa delen från KK. Visst sparar man 800 spänn men är KK pålitliga och är det någon större skillnad mellan originaldelen och den i kolfiber?
Tack för alla tidigare tips. Har nu fixat begagnade kåpor till hojen här på Sporthoj.com till ett överkomligt pris, behöver bara lackas och läggas dekaler på.


Delen från KK Racinf är förmodligen bara ett skydd för generatorkåpan i kolfiber. Många racehojar som har det. Så kolla upp innan du beställer, om det är en hel kåa eller inte. Låter väldigt konstigt att ha en hel motorkåpa i kolfiber tycker jag?!?!
 
Tror inte att den på KK är en kåpa utan snarare ett skydd att sätta utanpå generatorkåpan för att inte repa den vid vurpa!
 
Nr:18 skrev:
Kåpan KK säljer är en skyddskåpa man monterar utanpå den ordinarie. Har du hål i den ordinarie kåpan kan du inte montera den som KK säljer.
Ok, då förstår jag. Tror inte att det är hål i kåpan, men den är skrapad och läcker olja (kan de göra det?)enligt AVA. Så det lutar mot att jag får köpa originalet iaf.
 
Bikacapa skrev:
Ok, då förstår jag. Tror inte att det är hål i kåpan, men den är skrapad och läcker olja (kan de göra det?)enligt AVA. Så det lutar mot att jag får köpa originalet iaf.
Kolla om du kan laga kåpan med kemisk metall, eller hellre, lämna den till svetsning och montera en kolfiberkåpa utanpå
 
Lämna till en som svetsar alu! Kostar 2-300:- Sen kan du köpa kolfiberskyddet för att d ska se snyggt ut!
 
Nr:18 skrev:
Kolla om du kan laga kåpan med kemisk metall, eller hellre, lämna den till svetsning och montera en kolfiberkåpa utanpå

Det här var lite överkurs, vad är kemiskt metall och vem svetsar alu i Sthlm?
 
Att jag drygar mig är för att jag läste i boken "GSX-R750" av Rob Simmonds, utgiven av Haynes Publishing (sidan 72) , att 98'ans 750 har en del motorkåpor i "magnesium alloy", så det borde efterföljande oxo ha, men det kanske inte gäller generatorkåpan ?

Fast jag kan inte säga emot dig Geiger... jag utgår från att ditt uttalande bygger på personlig erfarenhet. :tummenupp :yoparty

Geiger skrev:
Japp, och den går bra att laga med kemisk metall.
 
Pejo skrev:
Att jag drygar mig är för att jag läste i boken "GSX-R750" av Rob Simmonds, utgiven av Haynes Publishing (sidan 72) , att 98'ans 750 har en del motorkåpor i "magnesium alloy", så det borde efterföljande oxo ha, men det kanske inte gäller generatorkåpan ?

Ingen aning faktiskt. Bruakr inte läsa manualer... :) Men den går fortfarande bra att laga med kemisk.... :)
 
Det är inte manualen, det är en dokumentärbok om 750ans utveckling fram till 2000... mycket najs!

Geiger skrev:
Ingen aning faktiskt. Bruakr inte läsa manualer... :) Men den går fortfarande bra att laga med kemisk.... :)
 
Bikacapa skrev:
Hur mycket pröjsar du för frakten? Försökte beställa men fick ett meddelande om att "freight will be calculated after order is placed"

Jag köpte kåpan och rearsets från samma ställe och betalade 18USD för frakten. Dessutom var dom trevliga nog att skriva ett lågt värde på paketet så det blev ingen tull eller moms.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top