Vad har ni fått för ersättning för Sveda och verk

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Var nyligen med om en trafikolycka där jag blev påkörd av en bilist när jag körde MC. Undrar nu för personskadorna jag fått vad man ska "kräva" för ersättning av FB eller överhuvudtaget vad som är rimligt så man inte går med på något skambud från deras sida. Svårt dethär med ersättning hit och dit för hoj, utrustning mm.. så jag undrade om jag kunde få lite exempel på vad ni har fått ut för ersättning vid personskador. Jag vet fortfarande inte om det kommer bli några bestående skador men jag vet åtminstonde att jag kan kräva pengar för sveda och verk.
Jag flög av MCn och landade på knät. Skydden höll inte. Ser värre ut nu då det svulnat upp och blivit lila mm. Kortet är taget med mobilkamera på sjukhuset bara någon timme efter olyckan. bild

G-MAN skrev:
Åå fy fan va svullet:(
kan knappt stödja mig på benet. Sova eller ens gå på toa de spänner i hela benet vad jag än gör. Är inte särskillt rörligt heller. :huvet doktorn sa att svulnaden skulle börja gå ner om 2 veckor. :4skrika

philsson skrev:
kan knappt stödja mig på benet. Sova eller ens gå på toa de spänner i hela benet vad jag än gör. Är inte särskillt rörligt heller. :huvet doktorn sa att svulnaden skulle börja gå ner om 2 veckor. :4skrika
FAN jag läste din andra tråd om olyckan, fan vilket jävla :censored asså, stå på dig o försök fixa mycket $ nu... Krya på dig med :tummenupp

Räkna inte med mer än max 2-3 tusen kronor för sveda och värk. Om det inte blir bestående skador sk invaliditet då är det andra siffror och kräver läkarbedömning efter ca 1 - 1 1/2år. Det är vad de normalt brukar ge och normalt har all bolag samma tabeller att gå efter.

Gissar också på något sånt blygsamt belopp 1500-3000kr max!

Ärr, bestående men som i värsta fall leder till nedsatt rörelseförmånga (läs invalid) ger dock klart högre belopp som är procentuellt räknat på en skala på x kr.

Det dröjer ca 1-2 år innan du blir kallad till någon sån undersökning och man kollar hur det står till med knät. Därefter skriver en läkare någon sorts rek. till f-bolaget.

alltid tragiskt med olyckor kolla i första hand med ditt f-bolag är du med i facket ?? där är man också försäkrad via AFA kolla även där iså fall :tummenupp

Du kanske får 2000-3000 kr, men du har upp till 6 månader (tror jag) att kräva mer beroende på hur skadan läker (eller inte läker).

Tömde de knäet på blod? ochisf, tog du bedövning? :)

Ersättning för sveda och värk beräknas med utgångspunkt i den akuta sjuktidens längd. Akuttiden är den period under vilken kroppen läker ihop en skada. Denna kan alltså avslutas med att man blir återställd eller att det inträder ett invaliditetstillstånd den dag kroppen inte vill läka mera.
Ersättning för sveda och värk utgår normalt med 2100 kr per månad under de första tolv månaderna. Därefter sänks ersättningen till 1100 kr. Kräver skadan sjukhusvård är beloppen högre.
Bedömning av akuttidens längd görs av försäkringsbolagets medicinske rådgivare eller i vissa enklare fall av handläggaren. Om du inte har någon skada på knät förutom svullnaden rör det sig nog inte om mer än max en månads akuttid.
Om du blivit sjukskriven för skadan så bör den akuta sjuktiden räknas till dess sjukskrivningen går ut.

Last edited:
Och om du vatt hemma från jobbet pga skadan så ska du kräva ersättning för förlorad arbetsinkomst. Också.

philsson skrev:
Var nyligen med om en trafikolycka där jag blev påkörd av en bilist när jag körde MC. Undrar nu för personskadorna jag fått vad man ska "kräva" för ersättning av FB eller överhuvudtaget vad som är rimligt så man inte går med på något skambud från deras sida. Svårt dethär med ersättning hit och dit för hoj, utrustning mm.. så jag undrade om jag kunde få lite exempel på vad ni har fått ut för ersättning vid personskador. Jag vet fortfarande inte om det kommer bli några bestående skador men jag vet åtminstonde att jag kan kräva pengar för sveda och verk.
Jag flög av MCn och landade på knät. Skydden höll inte. Ser värre ut nu då det svulnat upp och blivit lila mm. Kortet är taget med mobilkamera på sjukhuset bara någon timme efter olyckan. bild
Fick 3000kr för sveda å värk direkt efter olyckan.
Efter 1 år så fanns det fortfarand ärr kvar i ansiktet...försäkringsbolaget kollade med Sofiahemmet vad det skulle kosta att ta bort ärren.
Det skulle kosta ca 15-20 tusen.
Slutade med att jag fick 25000kr i ersättning + dom 3000kr jag fick direkt efter olyckan.
Hade även valet att ta bort ärren.
Ska nämnas att det var ca 5 år sen och TH
Glömde att spara alla kvitton från läkare så den ersättningen missade jag det mesta av :huvet

Last edited:
En bilist som hade väjningsplikt körde rätt ut framför mig i en fyrvägskorsning då jag hade c:a fem meter kvar tills jag passerat honom och korsningen, vilket resulterade i att jag brakar in i sidan på honom i 60km/h ungefär och bryter vänster smal och skenben, samt stukar vänster hand mycket kraftigt.
Finns tre vittnen som sett detta och föraren erkänner att han inte såg mig fast det var fri sikt och fint väder mitt på dagen. Jag blir inte misstänkt för något fel.

Detta resulterar i att jag får en titaniumspik islagen från knäet ner till fotknölarna, vilken skruvas fast med två skruvar nertill och en vid sidan om knäet, plus att jag i två veckors tid efter det att jag kommit på benen, vilket gick rätt fort, får ha en stödkrycka p.g.a. att jag inte kan greppa eller stödja med vänster hand/arm. Handen återhämtade sig rätt fort och var annars intakt. Men det tog nästan ett halvår tills jag kunde gå normalt utan att efterlikna Verbal Kint.

Dom bestående menen blev att jag förlorade känseln i knäet (vilket jag bara märker om jag tar på det. D.v.s. inget handikapp), några småfula hud-deformationer på insidan av benet där det gick av och nere vid innre fotknölen, plus att det vänstra benet alltid är lite svullet, vilket man mycket tydligt märker om man haft strumpor med tight resår på sig, då det blir en tydlig inbuktning där strumpkanten suttit.

Annars så är det prima liv. För detta fick jag 5 x 1100kr för sveda och värk, och sen efter nästan två år får jag ett förslag på en klumpsumma av försäkringsbolaget som erbjuder mig 75.000kr, vilket jag accepterade.
Tillägga bör jag att detta hände 1992 då jag var 16år, och runt 18 då jag blev erbjuden denna ersättning, vilken jag skulle neka idag då man vet lite bättre och istället yrka på högre ersättning. Men då var 75.000kr, och är självklart mycket pengar än idag, men mycket vill ju alltid ha mer...

Btw... Några månader senare började man sitt riktiga första jobb och använde då skadepengarna till att finansiera en splong ny RF600R på Claessons... :tummenupp Det var tider det!

Calmanders skrev:
En bilist som hade väjningsplikt körde rätt ut framför mig i en fyrvägskorsning då jag hade c:a fem meter kvar tills jag passerat honom och korsningen, vilket resulterade i att jag brakar in i sidan på honom i 60km/h ungefär och bryter vänster smal och skenben, samt stukar vänster hand mycket kraftigt.
Finns tre vittnen som sett detta och föraren erkänner att han inte såg mig fast det var fri sikt och fint väder mitt på dagen. Jag blir inte misstänkt för något fel.

Detta resulterar i att jag får en titaniumspik islagen från knäet ner till fotknölarna, vilken skruvas fast med två skruvar nertill och en vid sidan om knäet, plus att jag i två veckors tid efter det att jag kommit på benen, vilket gick rätt fort, får ha en stödkrycka p.g.a. att jag inte kan greppa eller stödja med vänster hand/arm. Handen återhämtade sig rätt fort och var annars intakt. Men det tog nästan ett halvår tills jag kunde gå normalt utan att efterlikna Verbal Kint.

Dom bestående menen blev att jag förlorade känseln i knäet (vilket jag bara märker om jag tar på det. D.v.s. inget handikapp), några småfula hud-deformationer på insidan av benet där det gick av och nere vid innre fotknölen, plus att det vänstra benet alltid är lite svullet, vilket man mycket tydligt märker om man haft strumpor med tight resår på sig, då det blir en tydlig inbuktning där strumpkanten suttit.

Annars så är det prima liv. För detta fick jag 5 x 1100kr för sveda och värk, och sen efter nästan två år får jag ett förslag på en klumpsumma av försäkringsbolaget som erbjuder mig 75.000kr, vilket jag accepterade.
Tillägga bör jag att detta hände 1992 då jag var 16år, och runt 18 då jag blev erbjuden denna ersättning, vilken jag skulle neka idag då man vet lite bättre och istället yrka på högre ersättning. Men då var 75.000kr, och är självklart mycket pengar än idag, men mycket vill ju alltid ha mer...

Btw... Några månader senare började man sitt riktiga första jobb och använde då skadepengarna till att finansiera en splong ny RF600R på Claessons... :tummenupp Det var tider det!
hehe.. låter "bra". Aldrig kul att göra sig illa :(
Själv studerar jag och har varit i skolan trots knäskadan. Räknar man månader då också sa ni? typ hur lång tid det tar innan skadan är återställd. 2100kr/mån? eller?.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back