vad har jag nu gjort?

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
Har gått o vatt sugen på turbo länge. tänkte att det kunne va lämpligt på min gpz 750 eftersom de fanns med turbo. men nu läste jag någonstans att två ventilare inte va lämplig? sen läste jag att turbon från en nissan cherry va lämlig, bra för en sån har jag fått splisans ny. men sen läste jag att den var lämplig till 120 hk typ. kanske det var till just den hojen? tänkte dubbla hk antalet eller nästan iaf ca 150-180 nu står jag där med hela maskinen nerplockad och har precis köp nya wiseco lågkomp 810cc lågkompkolvar börjar bli osäker på vad jag gett mig in på. inget är ju omöjligt men det kan ju fördyra bygget om jag måste tänka om

bobcat skrev:
Har gått o vatt sugen på turbo länge. tänkte att det kunne va lämpligt på min gpz 750 eftersom de fanns med turbo. men nu läste jag någonstans att två ventilare inte va lämplig? sen läste jag att turbon från en nissan cherry va lämlig, bra för en sån har jag fått splisans ny. men sen läste jag att den var lämplig till 120 hk typ. kanske det var till just den hojen? tänkte dubbla hk antalet eller nästan iaf ca 150-180 nu står jag där med hela maskinen nerplockad och har precis köp nya wiseco lågkomp 810cc lågkompkolvar börjar bli osäker på vad jag gett mig in på. inget är ju omöjligt men det kan ju fördyra bygget om jag måste tänka om

Det funkar på en 2 ventilare oxå, det som skulle vara problemet är att den kan spika lättare men med lågkomp kolvar ska det gå bra, jag laddar 1 bar i min Yamaha 650 turbo utan problem (fast inte går den särskilt fort..)

Cherry turbon blir nog lite klen, men jag köper den gärna om priset är rätt, jag tar bara ut 100hk på hjulet ur gat Bonnevillarna jag bygger och då är den lagom.

bobcat skrev:

Köp min 12:a så har du 190 billiga hästar.

Gpz 1100 motorn från 83- 84 är en 2 ventilare och du får lätt ur 220-230hk utan spik i den.
Satsa på riktiga smidda lågkompkovar, det enda som håller. Svetsa veven och balansera ordentligt.
Kompisen tror jag hade 248hk på bakhjulet på sin. 1200cc iofs.
Det e bara snack att man inte kan ladda en 2ventilare. Ok, en 4ventilare e bättre så klart, men det går utmärkt att ladda en 2 ventilare.
:tummenupp
kör på du med ditt recept, kanske en större turbo hade varit på sin plats.

bobcat skrev:

Naturligtvis funkar det med en 2-ventilare också, även om det är mer optimalt med en modern 4-ventilare. Hade en CB900 från tidigt 80-tal med turbo en gång i tiden, (det var nog t.om. innan Andersson turbo hade börjat med turbo :lol ) det funkade det också, hade väl ca: 160 hk.

Kolla om du kan få tag i en Garrett turbo från en Saab 9-5 eller 9-3. Den sitter i Saab:s 150, 170 och 185Hk motorer, men det går att plocka ut över 200hk med den om man vill. Kolla på något Saab forum, eller på skroten.

//R1 T

R1 T skrev:
Naturligtvis funkar det med en 2-ventilare också, även om det är mer optimalt med en modern 4-ventilare. Hade en CB900 från tidigt 80-tal med turbo en gång i tiden, (det var nog t.om. innan Andersson turbo hade börjat med turbo :lol ) det funkade det också, hade väl ca: 160 hk.

Kolla om du kan få tag i en Garrett turbo från en Saab 9-5 eller 9-3. Den sitter i Saab:s 150, 170 och 185Hk motorer, men det går att plocka ut över 200hk med den om man vill. Kolla på något Saab forum, eller på skroten.

//R1 T

Sist jag köpte ett aggeregat till en 9-5 LTT 170HK så gav jag 2300:- har jag för mig, den bilen den kom från hade gått 3000mil ungefär. Så där ligger prisbilden. Dessa högvarvande aggregat är värdelösa anser jag för bilmotorer, där skall det vara lågvarvande större turbiner, men för en hojmotor bör det väl vara perfekt? Vad jag vill säga är, dessa lågtrycksaggregat i SAAB-bilar är ofta slut, så leta lågmilare eller utbytesturbon. Man ser ofta svartrykande niofemmor på stan där det bara är en tidsfråga innan turbinen slår i fan och bitarna seglar in i insuget...KRAAAAS.

Lars

Lite off-topic kanske, men...

Hornet_600 skrev:
Dessa högvarvande aggregat är värdelösa anser jag för bilmotorer, där skall det vara lågvarvande större turbiner,

Jaså? Vad är fördelen med lågvarvande större turbiner menar du?

Man ser ofta svartrykande niofemmor på stan där det bara är en tidsfråga innan turbinen slår i fan och bitarna seglar in i insuget...KRAAAAS.

Svartrök är ofta tecken på dålig bränslepreparering. Får du däremot blårök på en sån bil är det antingen vevhusventilationen eller att turboaggregatet är slut.
Men hur skulle bitarna från turbinhjulet kunna åka in i insuget? Samtliga aggregat med turbinhjulshaveri som jag har sett, och jag har sett en del, så är kompressordelen i det närmaste helt intakt. Eventuellt skulle turbinhjulsdelarna kunna leta sig in via grenör/avgasventilerna, om du har kraftiga störpulser och höga avgasmottryck.

Men jag skulle inte rekommendera turbon ändå, skulle satsa på ett 9-5 Aero aggregat, de är något större i matchningen, men de är riktigt bra.

/J

Last edited:
R1 T skrev:

//R1 T

Andersson Turbo tittade finurligt på min Gpz1100 turbo vid några tillfällen. Han hade FZR turbo med insprut ,fast inte riktigt koll på detta med att kompensera med mer bränsle vid laddtryck.
"du ska ha en progresiv bränsletryckregulator". svar: "jaha.." och sen så va han i fullgång med att bygga en.........och en till och sen en massa mera grejer.

Underseat pipes e förlegat, hade jag typ 93-94... Fast lite mer oborstat......:tummenupp kommer ihåg hur en del skrattade. "ser ju ut som på en offroad hoj ju"... :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage