Vad har du för bakdämpare?

Vad har du för stötdämpare bak?

• Antal röstningar
    0

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
När en svensk MC-tidning nyligen plockade isär en Kawazaki ZX-6R, upptäckte man att bakdämparen bara innehöll 10% av ursprunglig mängd gas.
Då vissa originaldämpare sällan går att renovera/fylla på, borde det därför vara en ganska vanlig mod att byta (om man nu kör så bra att man känner när det är dags).

Ni som har bytt dämpare, fyll på med kommentarer om varför ni bytte.
T ex. Originaldämparen:
* var utsliten
* var inte tillräckligt avancerad
* såg inte tillräckligt bra ut (Kioskfaktorn)

Kommentera även gärna:
* eventuell förbättring i väghållning
* smidighet vid hantering/inställning
* prisvärdhet

Last edited:
Jag bytte för nån månad sen, till en annan original som inte hade gått lika långt. Alla andra var så jefla dyra juh! (i förhållande till hojens värde då) Den gamla var så sliten och trött att den bottnade över fartgupp även i måttliga farter när jag var själv på hojen. Skillnaden med den nya var enorm, och jag undrade varför jag inte bytt tidigare. :yoparty

EDIT: Kollade på Wilbers ett tag, men tyckte 4 papp var lite väl mycket till min gamla RD.

Ducce = Öhlins :D

Körd 3000 mil innan service. Då var det gas kvar, men pistongen hade slitits och det fanns uppdaterade flowsystem och revisioner att få. Fick den servad gratis på Öhlins Fabrik i lapplandsväsby och är toknöjd. (Gratis service pga. att jag lånade ut hojen till dem för testning av nya fjäderben)

Last edited:
400an=Wilbers värsting - fantastisk dämpare!

750RR=Kawa original som jag är jävligt nöjd med.

950R=Classified

Varför jag bytade?
Finns ju inget sämre än originaldämparen på ZXRen och ja, skillnaden märktes.

Last edited:
Mavve skrev:
Finns ju inget sämre än originaldämparen på ZXRen....
Ska vi slå vad?
Bakdämparen på TL1000S är lika dålig som dess rykte så jag bytte till en Bitubo. Klart bra!! Allt blev så vansinnigt mycket bättre, fattar inte hur man kan ha orginalet kvar om man åker mycket + bana i bland. Den bästa investering jag gjort på min hoj. :yoparty

Vee-twn skrev:
Den bästa investering jag gjort på min hoj. :yoparty

Har hört andra säga precis samma sak.

De har t o m beklagat sig över att de först köpt "en massa onödigt junk" till hojen,
istället för att spara pengarna och börja med en riktigt bra dämpare.

Öhlinare på väg till mig i skrivande stund :tummenupp

Jag var väl rätt nöjd med min originaldämpare tills jag provade en likadan hoj med Ölinare :yoparty

Att sätta sig på sin egen hoj sedan och köra iväg kändes ungefär som om man hade blivit bombad tillbaka till stenåldern :3freak

RG:n hade en sur skitdämpare i bak original. Hydraulisk fjäderförspänning var säkert väldigt nifty för sin tid, men dämparen i sig suger.

Blev Öhlinare som jag bad Stötdämparexperten i Sthlm bygga åt mig. Rekommenderad Öhlinare för RG500 innehåller förutom komp/retur dämpning även rideheight och hydraulisk förspänning. De två sistnämnda bad jag dem strunta i när de byggde den, så då kom jag dessutom lite billigare undan (rideheight fixar jag med eget justerbart stag, förspänningen gör jag ju i princip 1 gång eftersom jag aldrig skjutsar).

Ca 6 loppor blev priset.

/J

På min hoj sitter det WP-dämpare original men det gör det fömodligen på de flesta motarder och off-roadhojar. Huruvida jag skulle märka skillnad med en sämre dämpare är ju en annan fråga :rolleyes:

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats