vad ha ni för erfarenheter av crf450hm??ktm525??

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
som rubriken lyder.
crf 450 verkar vara en väldigt skottsäker motard med bra mos i. körde själv husa 650 innan medans polaren körde crf och någon större skillnad var svår att utskilja. ja förutom att jag fick skruva halva sesongen medans han var ute och körde.
verkar lite mera hitech de där.

har nu sålt hojen och siktar redan på nästa säsong. ska i första hand se mig omkring efter en crf.
har även kollat lite på ktm 525 verkar vara lite billigare. men det kanske finns en anledning till det.?

Husaberg är uteslutet då man får skruva ist för att köra man kan även få VÄLDIGT ont i foten efter kicken så pass så man får röntkas de vet jag:mad:
 
Jag har precis införskaffat mig en 450HM och maken till liten smidigare maskin får man leta efter, en KTM 525 känns sjukt mkt större/tyngre tycker jag.

Någon större utvärdering kan jag dock inte hjälpa dig med då jag håller på för fullt för att få den klar inför SBP.

Har oxå ägt en Husa 650 -05 och att kicka igång den var ingen lek, Hondan däremot är ju hur lätt som helst att kicka igång, även då jag är totalt inkompetent vad det gäller att kicka :rolleyes:
 
Antar att du haft en husa av lite äldre årsmodell då, f.r.o.m -04 är kvaliten betydligt bättre då det bl.a sitter Keihin förgasare och Kokusan tändsystem. Både HM och husa är ju racehojar som kräver mer service än t.ex ktm lc4. Har själv haft både crf hm -05 och husa 650 -06 och jag upplevde att där var stor skillnad dem emellan. Hondan smidigare och kanske mer finish men 200 cc mer till husans fördel samt att den är 6 vxl är enligt mig bättre, i alla fall för gatkörning. Tänk oxå på att hondan varvar ganska högt bara man ligger i 100 i.o.m mindre cc och då en växel mindre. Kolvbyte på hondan ska väl göras med ca 50 tim intervall medan husan håller 2-300 tim. Blinkersen bak på hondan smälter itu hela jävla tiden så där får man nog göra någon ombyggnad på det då den ena ju sitter precis bakom ljuddämparen:). Jag upplevde även att bromsarna fram var betydligt bättre på husan med faktiskt. Skulle jag kört mkt på mindre bana hade jag tagit hondan annars husan.
 
Antar att du haft en husa av lite äldre årsmodell då, f.r.o.m -04 är kvaliten betydligt bättre då det bl.a sitter Keihin förgasare och Kokusan tändsystem. Både HM och husa är ju racehojar som kräver mer service än t.ex ktm lc4. Har själv haft både crf hm -05 och husa 650 -06 och jag upplevde att där var stor skillnad dem emellan. Hondan smidigare och kanske mer finish men 200 cc mer till husans fördel samt att den är 6 vxl är enligt mig bättre, i alla fall för gatkörning. Tänk oxå på att hondan varvar ganska högt bara man ligger i 100 i.o.m mindre cc och då en växel mindre. Kolvbyte på hondan ska väl göras med ca 50 tim intervall medan husan håller 2-300 tim. Blinkersen bak på hondan smälter itu hela jävla tiden så där får man nog göra någon ombyggnad på det då den ena ju sitter precis bakom ljuddämparen:). Jag upplevde även att bromsarna fram var betydligt bättre på husan med faktiskt. Skulle jag kört mkt på mindre bana hade jag tagit hondan annars husan.


jag hade en 03:a och åkte på kickaxeln första dagen med den, sedan gick semsystemet åt helvete, efter omlindning gick autodecompen sönder och låste kamkedjan, snacka om tur då detta hände när jag kickade så det blev inget ras.
bytte sedan kedja ,autodec. då kom bakslaget som gjorde att jag fick in och röntka foten och de va droppen. dock hade jag den 2,5 säsonger utan större bekymmer. men det är som att sitta på en tickande bomb. som dessutom är svår att starta. crfen verkar hålla bättre,lättstartad om det varvar mer gör det inte så mkt.
man ska ju bara busa runt på gatorna.
ktm är nu uteslutet

men hur är det med årsmodellerna på crfen något man skall passa sig för ???
 
Kick

Jag måste verkligen fått tag i en dålig Husa. Trots total avsaknad av att kicka 4t så startar den normalt på 2-3 försök och då orkar jag inte ens alltid leta dödläge. Nu väger jag en del mer än jag borde men så mycket svårare än att kicka en 250 kan jag inte påstå att det är. Hur bär ni er åt?
 
jag hade en 03:a och åkte på kickaxeln första dagen med den, sedan gick semsystemet åt helvete, efter omlindning gick autodecompen sönder och låste kamkedjan, snacka om tur då detta hände när jag kickade så det blev inget ras.
bytte sedan kedja ,autodec. då kom bakslaget som gjorde att jag fick in och röntka foten och de va droppen. dock hade jag den 2,5 säsonger utan större bekymmer. men det är som att sitta på en tickande bomb. som dessutom är svår att starta. crfen verkar hålla bättre,lättstartad om det varvar mer gör det inte så mkt.
man ska ju bara busa runt på gatorna.
ktm är nu uteslutet

men hur är det med årsmodellerna på crfen något man skall passa sig för ???

Ah, en 03:a. Jag minns min gamla som höll på att knäcka mig mentalt. SEM systemet suger, Dollerton är omöjlig att ställa in etc etc. Slutade med att tjejen fick dra igång mig med bil och rep varje gång så fick jag köra 20 min för att den skulle bli riktigt varm. Sen så funkade den bra.
Men efter 04 verkar husorna funka hur fint som helst.

Men en KTM 525 eller 450 Hm är mycket smidigare. 525:an har mer vrid och mycket behagligare på väg. Dessutom lägre bytesintervall på kolv. 450 Hm är lite smidigare än 525, men det är inte med särskilt mycket. Dessutom så finns det KTM delar och proffs på deras motorer överallt.
Dessutom verkar KTM525 vara en mycket skottsäker konstruktion. Min 450 är i stort sett samma motor och jag är skitnöjd.
 
Last edited:
Ah, en 03:a. Jag minns min gamla som höll på att knäcka mig mentalt. SEM systemet suger, Dollerton är omöjlig att ställa in etc etc. Slutade med att tjejen fick dra igång mig med bil och rep varje gång så fick jag köra 20 min för att den skulle bli riktigt varm. Sen så funkade den bra.
Men efter 04 verkar husorna funka hur fint som helst.

Men en KTM 525 eller 450 Hm är mycket smidigare. 525:an har mer vrid och mycket behagligare på väg. Dessutom lägre bytesintervall på kolv. 450 Hm är lite smidigare än 525, men det är inte med särskilt mycket. Dessutom så finns det KTM delar och proffs på deras motorer överallt.
Dessutom verkar KTM525 vara en mycket skottsäker konstruktion. Min 450 är i stort sett samma motor och jag är skitnöjd.


Något liknande som gäller ktm 525 ang årsmodellerna ? Man brukar ju hitta 03:or som inte gått så förskräckligt långt men dom kostar ju typ hälften av vad en 06:a kostar.. Är de så pass skillnader att en 06:a är värd de xtra kronorna om man har pengarna sas?

mvh
 
Något liknande som gäller ktm 525 ang årsmodellerna ? Man brukar ju hitta 03:or som inte gått så förskräckligt långt men dom kostar ju typ hälften av vad en 06:a kostar.. Är de så pass skillnader att en 06:a är värd de xtra kronorna om man har pengarna sas?

mvh

Driftstimmar sedan senaste renovering är det som spelar roll detta då prisskillnaden mellan ny och gammal cykel snabbt äts upp av en renovering....

I motorn händer där inte mycket som är revolutionerande men chassit blir ordentligt mycket bättre.


För övrigt undrar jag hur man kan tro att en HM450 är skottsäker. Ingen race450 är skottsäker och Hondamotorn är knappast känd för att vara en som kräver lite underhåll...
 
Driftstimmar sedan senaste renovering är det som spelar roll detta då prisskillnaden mellan ny och gammal cykel snabbt äts upp av en renovering....

I motorn händer där inte mycket som är revolutionerande men chassit blir ordentligt mycket bättre.


För övrigt undrar jag hur man kan tro att en HM450 är skottsäker. Ingen race450 är skottsäker och Hondamotorn är knappast känd för att vara en som kräver lite underhåll...

i jämförelse med en husa 650. vad rekomenderar du för ngt. ?
vill ha ngt lätt,smidigt som startar lätt. täta servicar är inget problem
så länge det är olja,filter,ventiler
 
i jämförelse med en husa 650. vad rekomenderar du för ngt. ?
vill ha ngt lätt,smidigt som startar lätt. täta servicar är inget problem
så länge det är olja,filter,ventiler

Hur ofta man måste serva med olja/filter/ventiler är totalt ointressant frågan är vad motorn kostar att renovera var 100h/1000mil. Kolv+vev+ventiler går lös på +15kkr+arbetskostnaden om du lämnar in.....

KTM RFS motor är nog den mest stryktåliga racemotorn ffa om du väljer 525 så man inte måste varva lika mycket på gata. Dessutom finns reservdelar i drivor...
 
Hur ofta man måste serva med olja/filter/ventiler är totalt ointressant frågan är vad motorn kostar att renovera var 100h/1000mil. Kolv+vev+ventiler går lös på +15kkr+arbetskostnaden om du lämnar in.....

KTM RFS motor är nog den mest stryktåliga racemotorn ffa om du väljer 525 så man inte måste varva lika mycket på gata. Dessutom finns reservdelar i drivor...

Nja, det låter högt räknat, jag har sneglat lite på hondan, och inte är det sådana slantar när det blir dags. :) Men där har man fördelen av att kunna shoppa i USA med, det är 'la värre med Husa exvis.

Kåtten är nog det smartaste valet ur gatåkasynpunkt, och just 525:an med gamla RFS'en, där håller jag med dig. :)
 
Nja, det låter högt räknat, jag har sneglat lite på hondan, och inte är det sådana slantar när det blir dags. :) Men där har man fördelen av att kunna shoppa i USA med, det är 'la värre med Husa exvis.

Kåtten är nog det smartaste valet ur gatåkasynpunkt, och just 525:an med gamla RFS'en, där håller jag med dig. :)

Priset var taget ur luften men alla delar som behövs vid en renovering är den stora kostnaden i ägandet av en racemotard på gata....

Pris CRF renovering:
Kolv 2500-3500kr
Kamkedja 700kr
Vev:4000kr
Ventiler: 2500kr
Packningar:600-1200kr
Ramlager+div övriga lager: 700kr
Summa: +11kkr

Alla snackar om hur lätt det är att serva sin racemotard och olja+filter+ventilkoll går på under timmen men sen står de där med en 5år gammal cykel där staken pekar ut genom blocket.

Racemoppar på bana och gatmoppar på gata. Skall man av någon anledning göra tvärt om brukar det mest bli dyrt.....
 
Priset var taget ur luften men alla delar som behövs vid en renovering är den stora kostnaden i ägandet av en racemotard på gata....

Pris CRF renovering:
Kolv 2500-3500kr
Kamkedja 700kr
Vev:4000kr
Ventiler: 2500kr
Packningar:600-1200kr
Ramlager+div övriga lager: 700kr
Summa: +11kkr

Alla snackar om hur lätt det är att serva sin racemotard och olja+filter+ventilkoll går på under timmen men sen står de där med en 5år gammal cykel där staken pekar ut genom blocket.

Racemoppar på bana och gatmoppar på gata. Skall man av någon anledning göra tvärt om brukar det mest bli dyrt.....

Men 450 motorn och 525 motorn är lika "skottsäkra" väl som vissa kallar dom. Menar inte att dom är det men du förstår säkert. Om man bortser från att den varvas mera
 
WRF 450 då? dom ska väll vara ganska slitstarka vad jag läst runt.

Är det någon som vet något om husqvarna 510 hur mycket bättre/sämre håller dom jämfört med andra hojar? Dom verkar vara populära i USA iaf.
 
БОБАН;4965203 skrev:
WRF 450 då? dom ska väll vara ganska slitstarka vad jag läst runt.

Är det någon som vet något om husqvarna 510 hur mycket bättre/sämre håller dom jämfört med andra hojar? Dom verkar vara populära i USA iaf.

WRF 450 håller längre i enduroskogen än mycket annat men på gata/bana har jag ingen koll...

Husky gör riktigt bra cyklar, enda haken har väl varit tillgången på reservdelar...
 
БОБАН;4965203 skrev:
WRF 450 då? dom ska väll vara ganska slitstarka vad jag läst runt.

Är det någon som vet något om husqvarna 510 hur mycket bättre/sämre håller dom jämfört med andra hojar? Dom verkar vara populära i USA iaf.

husqvarna 510 sm kan man köpa bara för den e sjukt snygg :D

Har en 525 -07 själv och är helnöjd. 205timmar och det mesta i motorn har blivit bytt mot nått vassare eller original. tror det hänger på hur man sköter grejjerna och hur den körs. rev efter 129 timmar och det såg nästan nytt ut. men köp hm. så slipper min försäkringspremie påverkas mer åt fel håll :rolleyes:
 
problemen jag vill undvika är generalfel som tex husans sem,kickaxel,startmotor. ja och jag vet att man undviker detta om man köper en 04->. men nu lutar det nog åt honda har en 03:a pgång ingen som vet några bloopers på 03:ans maskin sökte runt lite och läste ngt om styrfladder.

undrar när de framställer en motard som är lätt (typ husa,kotte,crf), HELT skottsäker i maskin
med ett oljebyte/sesong,

räcker kanske att öka vikten på motorn med 2 gram:gnissla
 
problemen jag vill undvika är generalfel som tex husans sem,kickaxel,startmotor. ja och jag vet att man undviker detta om man köper en 04->. men nu lutar det nog åt honda har en 03:a pgång ingen som vet några bloopers på 03:ans maskin sökte runt lite och läste ngt om styrfladder.

undrar när de framställer en motard som är lätt (typ husa,kotte,crf), HELT skottsäker i maskin
med ett oljebyte/sesong,

räcker kanske att öka vikten på motorn med 2 gram:gnissla

Generalsunkiga ventiler och säten var där väl bla..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top