Vad håller Svemo på med?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nu är det snart bara 1 månad kvar tills de flesta av oss ska göra säsongspremiär på Anderstorp och jag tycker att informationen från Svemo om nya regler är minst sagt bristfälliga.

I mötesprotokollet från RR-sektionens senaste möte, 2011-01-27, står:
5.10 Nytt SR inför 2011-2012 ( Id: 136 )
Per Träff har skickat in ändringar för SR 2011-2012 till TK och SVEMO kansli.

http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_4707/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Jag tolkar det som att vi ska få ett nytt SR som gäller för 2011-2012 och frågan blir när Svemo hade tänkt publicera det för oss?`

Svemo har bestämt att ljudet ska mätas som förra året på banan, 95 dB vid förbipassering. Låter man för mycket blir det stillastående mätning 2 meter bakom hojen som dras till varvstopp. Den tillåtna nivån diskuteras tydligen men när ska vi få veta vad den blir?

Enligt protokollet ovan planerade Svemo att ha nästa möte 23/2, för ganska exakt en månad sedan, men det finns fortfarande inget protokoll...

Är det bara jag som tycker att informationen varit dålig i år?

Jag är glad det inte är min hoj som skall dras till varvstopp i friläge. Mann skall ju fan inte belasta/varva en motor så mycket utan motstånd.När det gäller bilmotorer, varför skulle det inte gälla en hojmotor? Är inte 95db jäkligt lite? Gäller det alla banor eller en spesifik? Jag såg inget i linken

Har inte koll på hur det är i Norge med hoj men jag tror det är samma för RR, men iallafall för bil förra året var gränsen 100db vid 4500rpm. Mätte själv 102 och slapp igenom, då med så begränsat system som möjligt, hur fan gör bilkillarna det i Sverige?

Lite utanför tråden, kanske inte uppskattad men det var några tankar någon kanske har svar på, måste väl ändå vara ett hett tema

Last edited:
Jag är glad det inte är min hoj som skall dras till varvstopp i friläge. Mann skall ju fan inte belasta/varva en motor så mycket utan motstånd.När det gäller bilmotorer, varför skulle det inte gälla en hojmotor? Är inte 95db jäkligt lite? Gäller det alla banor eller en spesifik? Jag såg inget i linken

Har inte koll på hur det är i Norge med hoj men jag tror det är samma för RR, men iallafall för bil förra året var gränsen 100db vid 4500rpm. Mätte själv 102 och slapp igenom, då med så begränsat system som möjligt, hur fan gör bilkillarna det i Sverige?

Lite utanför tråden, kanske inte uppskattad men det var några tankar någon kanske har svar på, måste väl ändå vara ett hett tema
Här har du en sticky om just ljud i RR-världen, den innehåller nog svaren på dina frågor: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234778

Nämen dra på trissor, nu finns RR SR 2011-2012 att läsa här:
http://svemo.mediapaper.nu/roadracing/

Och svaret på det vi alla undrat över är........ 110 dB(A) :)
(Vid kontroll efter tävling är gränsen 112 dB(A) och alla mätningar avrundas nedåt så gränserna är 110.9 och 112.9)

En annan intressant detalj är att både Rookie 600 och 1000 ser ut att vara begränsade till fyrcylindriga fyrtaktare på max 600 respektive 1000 kubik. Det måste väl vara fel, eller har man "slängt ut" tex Triumph 675 från Rookie 600 och diverse twinnar från Rookie 1000?

Nämen dra på trissor, nu finns RR SR 2011-2012 att läsa här:
http://svemo.mediapaper.nu/roadracing/

Och svaret på det vi alla undrat över är........ 110 dB(A) :)
(Vid kontroll efter tävling är gränsen 112 dB(A) och alla mätningar avrundas nedåt så gränserna är 110.9 och 112.9)

En annan intressant detalj är att både Rookie 600 och 1000 ser ut att vara begränsade till fyrcylindriga fyrtaktare på max 600 respektive 1000 kubik. Det måste väl vara fel, eller har man "slängt ut" tex Triumph 675 från Rookie 600 och diverse twinnar från Rookie 1000?

Härligt!!!! Nu vill jag bara ändra märförfarandet (som är orättvist) så är jag nöjd... :tummenupp

Vad det gäller Rookie1000 och Rookie600 så lär det ju vara ett skrivfel, men ska man följa SR slaviskt så kan det bli kul för en del... He he he

Nu ska man bara försöka få till en provmätning inom två veckor... Nån som har en kalibrerad db-mätare att låna ut? :D

Härligt!!!! Nu vill jag bara ändra märförfarandet (som är orättvist) så är jag nöjd... :tummenupp

Vad det gäller Rookie1000 och Rookie600 så lär det ju vara ett skrivfel, men ska man följa SR slaviskt så kan det bli kul för en del... He he he

Nu ska man bara försöka få till en provmätning inom två veckor... Nån som har en kalibrerad db-mätare att låna ut? :D

Kom ner till anderstorp så fixar vi det!

Men det kan ändras under säsongen.
Japp!
Men ändringen måste publiceras minst 14 dagar innan förändringen kan börja gälla.

@macke: Du är väl en sån där HTC-fjolla ;) så låna en iPhone av en polare och ladda hem något populärt 7:- program för ljudmätning så är du hemma. Gustav har testat iPhonen mot avancerade ljudmätare och det skiljer ytterst lite.

Ska nog provmäta min hoj på skoj :)

Observera att jag inte har ljudmätt så starka ljudnivåer som 110-112 dB. Jag tror risken är stor för distortion i mikrofonen vid de nivåerna. Runt 95 dB är de förvånansvärts bra dock.

Macke --> Kontakta din lokala miljö och hälsa inspektör på komunnen. De ska ha kalibrerad utrustning för ljudmätning. Du vill ju bara var en god medborgare och mäta ljudnivån så det kan ju inte ogillas. :tummenupp

@macke: Du är väl en sån där HTC-fjolla ;) så låna en iPhone av en polare och ladda hem något populärt 7:- program för ljudmätning så är du hemma.

Finns det en 7:- app som fixar det till iphone, så finns det en gratisapp som fixar det bättre till android, så är det alltid :arsele :banana

Finns det en 7:- app som fixar det till iphone, så finns det en gratisapp som fixar det bättre till android, så är det alltid :arsele :banana
Android-ägare är ju samma gäng som åker till GeKås och Rusta så självklart tycker de att gratis/billigt smakar godast :D

@Gustav: Men vad fan gör du på dagarna egentligen? Du borde väl ha gott om rockband som spelar 110 dB :yoparty

Observera att jag inte har ljudmätt så starka ljudnivåer som 110-112 dB. Jag tror risken är stor för distortion i mikrofonen vid de nivåerna. Runt 95 dB är de förvånansvärts bra dock.

iPhone klarar inte av så höga dB-tal tyvärr. Jag har jobbat en del med ACAD på senaste och beskrev "vårat" problem med hojar. Fick tips om att Claes Ohlsson tydligen har en mätare för ~700kr som ska va tillräckligt bra för att prova med hemma på garageuppfarten. Dom var själva förvånade att den var så pass exakt trots sitt ringa pris. Dock skulle man öppna kartongen och kolla kalibreringsdatumet, högst 1år gammalt skulle det vara om man vill slippa att börja med en kalibrering.

Last edited:
I somras gjorde jag Svemo uppmärksamma på att reglementet för siffror på hojarna är minst sagt gammaldags, vart de ska sitta, antalet, bakgrundsfärg osv.

Verkar inte som att någon brydde sig om det...

3.7.2.1
Motorcykeln skall vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En plåt skall monteras framtill, de två andra anbringas längs med på var sida av maskinen, väl synliga för avläsning av varvräkningspersonal. Se bilaga D.

Men jag gör väl som alla andra, skiter i vad reglementet säger och hoppas att jag känner den som besiktigar :rolleyes:

I somras gjorde jag Svemo uppmärksamma på att reglementet för siffror på hojarna är minst sagt gammaldags, vart de ska sitta, antalet, bakgrundsfärg osv.

Verkar inte som att någon brydde sig om det...

3.7.2.1
Motorcykeln skall vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En plåt skall monteras framtill, de två andra anbringas längs med på var sida av maskinen, väl synliga för avläsning av varvräkningspersonal. Se bilaga D.

Men jag gör väl som alla andra, skiter i vad reglementet säger och hoppas att jag känner den som besiktigar :rolleyes:
Det finns ju få moderna hojar som den ens går att montera siffrorna så på :gnissla "En plåt" känns ju dessutom som något man skruvade på sin BSA på sent 30-tal.

Sidokåpan fram ska väl funka utan problem.
Står inte att de ska sitta på kutsen!
Sen det med plåt fram är nog en regel som ligger kvar sen sent 70 tidigt 80 tal då de första faktiskt var BMW som hade liten toppkåpa men de andra inte hade mer än en framlampa.

En bild på Mr Linden tagen från Jerry Lindens sida.

http://www.lindrace.com/images/phot..._racingcareer/pages/nerl%E4gg%20med%20cbx.htm

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul