Vad händer med offroadförsäkringarna?

Bamse

Bollsports-VM på is???!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
En liten del av en Gixxer, saknar min Bläjjjjd!!
Någon som har erfarenhet eller vet varför offroadförsäkringarna kostar som de gör?

Kan förstå att en Husaberg kan kosta lite med sitt vikt/hk förhållande.
Men en XR600?

JohanFÖK eller någon annan som brottats med offroadhojarna innan, hur kommer detta sig?

Tog ett exempel från forumet. Det är något som är konstigt här, för enligt uträkning av vikt/hk ligger en XR600 i premieklass 5 om de effekt och vikt uppgifterna jag fick stämmer.

Tog ett exempel från ett tidigare inlägg av Oxipdyius.
Bilsport o MC närmar sig "normal" prissättning.

"Modell Honda XR 600 1997 zon 3
Trygg-Hansa
Hel: 10 372:-
Halv: 6323:-

SalusAnsvar
Hel: 31 659:-
Halv: 14 000:-

Bilsport & MC
Hel: 4856:-
Halv: 3383:-

Folksam
Hel: 60 000:-
Halv: * "

Undrar var brytpunkten går innan värdet på motorcyklen påverkar premien. En Guldvinge är tydligen inte tillräckligt dyr, för en dylik tingest kostar ca 1500 hel/hel.
 
Honda XR 650 är en av de stora bovarna vad gäller premieökningarna på offroad. bl a så försvinner de tydligen väldigt lätt från sina ägare :confused:
 
Då jag känner igen siffrorna lite så kan jag haka på och säga såhär.

De som gav hutlösa priser på hojen så va det inte hojen i sig de inte ville försäkra utan snarare föraren. På Folksam sa det att är du inte 35 eller över så är det ingen idé (ungefär) och så känns det oxå. Man måste vara pensionär för att få njuta av sin MC även om det är en mindre stöldbegärlig hoj som inte går sönder på nått vis vid en olycka. Visst så tillkommer ju den delen att det är en typ av hoj som istället drar på sig personskador så till viss del kan jag förstå. Det är ju då iofs inte farten som ger skadorna utan de ev. många fallen när det trixas.

OBS!! Bara en uppfattning som jag har gissat mig fram till

/oXydex

Bamse skrev:
Någon som har erfarenhet eller vet varför offroadförsäkringarna kostar som de gör?

Kan förstå att en Husaberg kan kosta lite med sitt vikt/hk förhållande.
Men en XR600?

JohanFÖK eller någon annan som brottats med offroadhojarna innan, hur kommer detta sig?

Tog ett exempel från forumet. Det är något som är konstigt här, för enligt uträkning av vikt/hk ligger en XR600 i premieklass 5 om de effekt och vikt uppgifterna jag fick stämmer.

Tog ett exempel från ett tidigare inlägg av Oxipdyius.
Bilsport o MC närmar sig "normal" prissättning.

"Modell Honda XR 600 1997 zon 3
Trygg-Hansa
Hel: 10 372:-
Halv: 6323:-

SalusAnsvar
Hel: 31 659:-
Halv: 14 000:-

Bilsport & MC
Hel: 4856:-
Halv: 3383:-

Folksam
Hel: 60 000:-
Halv: * "

Undrar var brytpunkten går innan värdet på motorcyklen påverkar premien. En Guldvinge är tydligen inte tillräckligt dyr, för en dylik tingest kostar ca 1500 hel/hel.
 
Ok, men det som är märkligast är att de stora bolagen, de som sitter med mest statistik, resurser och allt annat övrigt som ett stort bolag kan dra nytta av. De anser uppenbarligen att det är en stooor risk att försäkra dig och din XR.

Det är det som jag finner mest oroväckande, för om det stora bolagen agerar på ett visst sätt kommer småbolagen att följa efter om de "kommer undan" med det.

Och inte kan det stjälas så mycket offroader att det genererar en premie som är uppemot 30 000 SEK och mer i vissa fall.

JohanFÖK har du möjligtvis någon fakta att bidra med? Hoppas du läser detta.
 
Jag har iofs en Yamaha TT 600 och inte en XR men skillnaden på försäkring borde inte vara så stor eller? Jag är 23, haft kortet ca 6 mån och betalar 1900,- året halvförsäkrat. Det är ju inte så jättedyrt eller? Jag har sneglat lite på en XR 650 men skiljer det så mycket i premier så är det ju inte värt det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top