Vad göra mot hackers?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Vad skall man göra med dessa hackers, eller vad det nu heter? Får fram ett antal säkerhetsvarningar från mitt norton program där det står 217.208.35.14 blockerad i 30 min samt "regel blockera trojansk häst Back Orifice..."
Gillar inte detta! HATAR datanissar som vill in i min dator! Snälla hjälp en IT-handikappad...

Kolla inte loggen om du inte vet vad du skall kolla efter, blir bara paranoid då.
Uppdatera OS, antivirus och brandvägg, ofta, helst automatiskt, somna om.

jag ger dig det jobbiga sättet för det vill jag

1 skaffa ett antivirusprogram (vet egentligen inte vilka som är bra men kör nåt känt)
2 skaffa peer guardian eller protowall
3 skaffa mjukvarubrandvägg (tex. zone alarm)
5 skaffa hårdvarubranvägg (netgear , d-link)
6 skaffa lavasofts adaware (eller liknande)
7 dra ur nätverkskabeln
8 spara undan det du vill spara (har du tur så har partionerat hårddisken tidigare)
9 formatera , partionera , installera windows (eller liknande)
10 installera alla tidigare nämnda program
11 installera hårdvarubrandväggen
12 koppla in nätverkskabeln
13 uppdatera alla tidigare nämnda program förutom zonealarm
14 uppdatera windows efter konstens alla regler
15 uppdatera alla programmen ofta
16 kör virusscanningar ofta
17 kör adaware då och då

det var det jag kom på på rak arm som skulle kunna göra ditt itliv en smula säkrare men helt säkert blir det nog aldrig.

(pjuh vilken lång post det blev ändå)

petter skrev:
jag ger dig det jobbiga sättet för det vill jag

1 skaffa ett antivirusprogram (vet egentligen inte vilka som är bra men kör nåt känt)
2 skaffa peer guardian eller protowall
3 skaffa mjukvarubrandvägg (tex. zone alarm)
5 skaffa hårdvarubranvägg (netgear , d-link)
6 skaffa lavasofts adaware (eller liknande)
7 dra ur nätverkskabeln
8 spara undan det du vill spara (har du tur så har partionerat hårddisken tidigare)
9 formatera , partionera , installera windows (eller liknande)
10 installera alla tidigare nämnda program
11 installera hårdvarubrandväggen
12 koppla in nätverkskabeln
13 uppdatera alla tidigare nämnda program förutom zonealarm
14 uppdatera windows efter konstens alla regler
15 uppdatera alla programmen ofta
16 kör virusscanningar ofta
17 kör adaware då och då

det var det jag kom på på rak arm som skulle kunna göra ditt itliv en smula säkrare men helt säkert blir det nog aldrig.

(pjuh vilken lång post det blev ändå)
Bra tips det där, men varför använda mjukvarubaserad brandvägg i kombination med en hårdvarubaserad? En rätt konfigurerad "extern" brandvägg bör vara tillräckligt för de attacker en privatanvändare oftast råkar ut för.
Hur konfigurera en brandvägg.
Sen kan jag rekommendera "Spybot search & destroy", vilket liksom Adaware är ett program för att upptäcka och rensa bort spyware.
Länk till Spybot.
Rent personligt anser jag att spyware är ett större hot än virus, så om möjligt, kör gärna spybot eller Adaware ganska så ofta.

Last edited:
kanske tillräckligt ja men jag ser ingen anledning till att inte köra en mjukvaru också när det inte behöver kosta något och jag tycker inte att det tar speciellt mycket cpu-kraft eller minne heller. annars så gillar jag med den enkelhet man med zone alarm kan se vilka program som vill ut och bestämma vilka som skall "få komma ut". lite grann som dubbla kådisar ;)

petter skrev:
kanske tillräckligt ja men jag ser ingen anledning till att inte köra en mjukvaru också när det inte behöver kosta något och jag tycker inte att det tar speciellt mycket cpu-kraft eller minne heller. annars så gillar jag med den enkelhet man med zone alarm kan se vilka program som vill ut och bestämma vilka som skall "få komma ut". lite grann som dubbla kådisar ;)
Jo, det har du ju faktiskt rätt i. Jag tror att det bästa skyddet är kunskap och att inte lita blint till program, för trots allt så kommer de alltid ligga ett steg bakom.

Om man är helt borta i IT-träsket och undrar över vilken plattform man bör välja för att kunna ordbehandla lite, surfa och läsa e-post så är det Mac som gäller.

Vill man kunna spela är det X-Box/PS2/Gamecube som gäller, dom är byggda för nätverksspel och användaren behöver inte ha en aning om hur det fungerar.

Som vi alla vet, Microsoft har hållit tillbaka utvecklingen med minst tio år, hade världen inte tvingats följa deras standard så hade virusproblemet bara varit ett teoretiskt skämt.

Det finns en detalj med Internet som de flesta förefaller ha missat, det är konstruerat för tekniker av tekniker. Inte fan sätter man i skiftnyckel i handen på en sjuksyster och förväntar sig att han/hon skall kunna byta en växellåda bara för att han/hon har ett körkort.

/Fenix

petter skrev:

Nackdelen med mjukvarubrandväggar är att de kan ställa till det för program som behöver obgränsad in och utgående åtkomst till nätet. Själv har jag haft väldigt mycket problem med just ZoneAlarm. Var iofs rätt länge sen nu. Iofs kan en hårdvarurouter/brandvägg bete sig konstigt också men den är avsevärt mindre hackningsbar än en mjukvarubrandvägg på Windows.

Annars kan jag bara rekommendera MacOS X som Fenix sa (jag kör det själv), finns totalt sett ett dokumenterat virus om jag minns rätt och inga trojaner (fanns dock en teoretisk möjlighet men den ska nu vara patchad). Men jag ska väl egentligen vara glad att inte fler kör Mac för det innebär mindre exponering av plattformen bland de som skriver virus.

Coola Ola skrev:
Nackdelen med mjukvarubrandväggar är att de kan ställa till det för program som behöver obgränsad in och utgående åtkomst till nätet. Själv har jag haft väldigt mycket problem med just ZoneAlarm. Var iofs rätt länge sen nu. Iofs kan en hårdvarurouter/brandvägg bete sig konstigt också men den är avsevärt mindre hackningsbar än en mjukvarubrandvägg på Windows.

Annars kan jag bara rekommendera MacOS X som Fenix sa (jag kör det själv), finns totalt sett ett dokumenterat virus om jag minns rätt och inga trojaner (fanns dock en teoretisk möjlighet men den ska nu vara patchad). Men jag ska väl egentligen vara glad att inte fler kör Mac för det innebär mindre exponering av plattformen bland de som skriver virus.

Nämnvärt i sammanhanget är att över 70% av de virus som har slagit hårt i IT-världen är inte OS-virus dvs. virus som attakerar själva Windows, utan merparten nyttjar luckor i t.ex. Outlook och InternetExplorer som av ren olycka/okunskap är för hårt integrerade med operativsystemet.

Coola Ola skrev:
:tummenupp
Kör även jag Mac OS X och kan inte annat än att hålla med.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon