Vad göra med meck (skrot) projekt?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag har inge tryckande behov av pengar. Det vore fel att säga att jag har plats över, men det är inte olidligt trångt i mitt garage. Där i mot så saknar jag vilja och engagemang. Och jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska göra :va Ett i-landsproblem med andra ord!

Situationen är följande: Jag har en Husqvarna SM 610 S (samma service intervaller som KTM 640) som bestämde sig för att ge upp i slutet av föra säsongen. Under vintern försökte jag få ordning på den men lyckades tydligen aldrig riktigt sen köpte jag en enduro :yoparty och sen då har hojen mer eller mindre bara stått... Jag har små meckat med den i bland men jag kommer ingen vart och enduron tar all mecktid jag har.

Felet är att ena dagen startar den jättesnällt och nästa är det tvärt omöjligt att få i gång skiten :huvet En "varanan dag cykel" som min tjej sa. Jag skriver inte detta inlägg för att jag vill ha tipps om felsökning. Jag har redan några teorier jag kunde prova men de kräver några kvällar i garaget. Tid skulle jag nog kunna fixa fram men det är svårare att få fram vilja och engagemang.

Så vad ska man göra?

Vänta till i vinter? Då hade jag tänkt att renovera motorn på enduron plus dra ett nytt elsystem på den. Så då lär jag inte ha mycket tid över för andra projekt.

Meka nu? Mina teorier kräver ca 500 kr i utgifter och 5 kvällar i garaget. Jag är långt i från 100% att de kommer funka men det är mina sista idéer. Sen vet jag ändå inte om jag vill ha kvar den.

Sälja den som den står? Vad kan den vara värd? Max 10 000 kronor kanske? Motardkitet är väl de ända som är värt något, säljer jag det separat så blir jag nog aldrig av med resten av hojen. Och de ända jag kan tänka mig att spara är just motardkitet...

bjud över någon polare, drick lite pilsner å snacka skit samtidigt som ni testar teorierna för att fixa hojen.

Sälj den.
om hojen startar bra på ojämna dagar ta bara emot köpare ojämna dagar och vice versa.

Skämt åsido. Det borde gå att lokalisera problemet. Temperaturskillnader, tid mellan starter, fukt, glapp i kablar med mera kan ge de symptom du pratar om. Säkert 100 saker till som jag inte har någon aning om heller.

500k och 5 garage dagar...?
Hur definerar du 5 dagar 12tim-6tim eller 2-4 timars meck/ dygn.. Om du har en lösning
på problemet för 500 kronor samt ex: 48 timmars meck så måste väl detta vara bättre än
att sälja skiten som skrot samt att du kan köra hojen igen om du ev sälja den som en fungerande hoj... :)

Gör som jag, använd startspray, det är inte säsong att meka hoj nu.

Alternativ, sälj skiten. Finns inget tråkigare än fordon som inte vill starta. :gnissla

Sälj den.
om hojen startar bra på ojämna dagar ta bara emot köpare ojämna dagar och vice versa.

Skämt åsido. Det borde gå att lokalisera problemet. Temperaturskillnader, tid mellan starter, fukt, glapp i kablar med mera kan ge de symptom du pratar om. Säkert 100 saker till som jag inte har någon aning om heller.

Precis, de handlar om luftfuktighet, temperaturen, månens storlek och om jag såg en svart katt på väg till garaget. Just de sakerna verkar vara de viktiga faktorerna :näsblod

PS problemet är lite djupare en så vilket jag som sakt inte tänker gå in på hära för jag vill inte göra det till en mecktråd.

500k och 5 garage dagar...?
Hur definerar du 5 dagar 12tim-6tim eller 2-4 timars meck/ dygn.. Om du har en lösning
på problemet för 500 kronor samt ex: 48 timmars meck så måste väl detta vara bättre än
att sälja skiten som skrot samt att du kan köra hojen igen om du ev sälja den som en fungerande hoj... :)

En kväll i garaget är för mig 2-4 timmar. Anta att jag skulle kunna få loss en kväll i veckan för just motarden. Så pratar vi om att starta ett projekt som tar ca 1 månad att slutföra.

De tar sån tid pga enduron brukar kräva service efter varge träning och även bilen behöver uppmärksamhet. Jag svär på att Skoda monterade fast rost under alla plåtar på fabriken :crash

Last edited:
Köper man skoda får man skylla sig själv....;) Oooops...var bara tvungen...:)

Nu har jag kommit på en lösning!

Jag har anlitat en billig mekaniker (farsan) han har semester och hans H-D funkar utmärkt så han behöver nåt att meka med.

Vi mekar ned den tillsammans så han får se hur man ska göra, sen får han meka ihop den när vi har fåt hem delarna. Det är en bra deal :banana

Sen om de funkar, ja de får vi se. Hur som helst så ska den bort sen, de spelar ingen roll hur meckresultatet blir. Jag vill ha en asfaltshoj man slipper mecka med.

Jaha nu ger jag upp :huvet

Det behövs antagligen 2 nya avgasventiler för att få ordning på skiten.

Så nu ska kränga i väg den. Vad kan man få för en halvt-nedplockad motard som den står nu? PS motardkittet är i helt ok skick så jag antar att det är de som gör hojen värd nåt.

Vild gissning 8000kr kanske? För mycket? Kan inte någon säga att 8000kr är för lite :rolleyes:

Jaha nu ger jag upp :huvet

Det behövs antagligen 2 nya avgasventiler för att få ordning på skiten.

Så nu ska kränga i väg den. Vad kan man få för en halvt-nedplockad motard som den står nu? PS motardkittet är i helt ok skick så jag antar att det är de som gör hojen värd nåt.

Vild gissning 8000kr kanske? För mycket? Kan inte någon säga att 8000kr är för lite :rolleyes:

8000kr är för lite

Jisses! Det vart några PM på en gång...

Hojen är fortfarande kvar, men den kanske ska ut på blocket, de fanns tydligen lite intresse här för den och på blocket kanske man når ut till lite mera mäniskor.

Risken finns att de hära "lite mera mäniskor" är en hög med moppepojkar som ska prova och mecka. Så dom vill byta sin Reiju Drac eller Cresent compact mot min qvarna :död

Jag ska se om jag hinner svara på de PM jag fåt innan jag måste till jobbe.

Okej nu gav farsan också upp så nu ska hojen i väg. Jag har inte 100% koll på vilka som var intresserade föra gången men jag skickade i väg några PM. Till er andra som jag missade och fortfarande är intesserade. Skicka PM så tar vi resten där ifrån.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph