Vad göra med hojen för att köra Rookie?

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Nästa år tänker jag ta licens och ställa upp i någon av Rookie-klasserna.
Min fråga är vad man måste göra med en gathoj förutom att rensa den på onödiga saker (lampor, blinkers och dylikt).
Jag har hört att man måste naja vissa grejor oljeplugg mm, men vad är det som gäller egentligen.
Skruva är inget problem eftersom jag kört cross sen barnsben.
Sen ett extra fälgpar med regndäck är väl bra å ha?

/Max
 
blom skrev:
oljeplugg, bromsbelägg, så ska du ha båt mm mm, du får veta allt när du tar licensen

Aha, tack.
Vad är en "båt" i RR-sammanhang? Nåt som samlar upp oljan eller?
 
Mackz skrev:
Nästa år tänker jag ta licens och ställa upp i någon av Rookie-klasserna.
Min fråga är vad man måste göra med en gathoj förutom att rensa den på onödiga saker (lampor, blinkers och dylikt).
Jag har hört att man måste naja vissa grejor oljeplugg mm, men vad är det som gäller egentligen.
Skruva är inget problem eftersom jag kört cross sen barnsben.
Sen ett extra fälgpar med regndäck är väl bra å ha?

/Max


Du måste naja oljeplugg, bromsbultar, samt dra slangar från tank och kylare till ett uppsamlingskärl mm allt står på roadracing.se.

Jag har själv kört lite rookie 1000 med min gathoj i sommar och känner definitvt att det skulle vara skönt med en extra uppsättning fälgar, fast för min del står en styrdämpare högre upp på önskelistan, tätt följd av fälgar.
 
Mackz skrev:
Aha, tack.
Vad är en "båt" i RR-sammanhang? Nåt som samlar upp oljan eller?

Det betyder att underkåpan är heltäckande för att samla upp olja och annat.
Jag minns inte riktigt men jag tror att den ska kuna hålla halva motorns vätskevolumer.
En sk. hajfena bör du ha oxå. En flärp som sitter på svingen framför bakdrevet.
Extra fälgar tror jag är väldigt bra och ha. Samt en god ekonomi och en förstående flickvän/sambo.
 
Victor skrev:
En sk. hajfena bör du ha oxå. En flärp som sitter på svingen framför bakdrevet.
.
Har sett sådana på RR-hoj, men aldrig riktigt förstått dess uppgift, kan någon förklara för en okunnig....
 
Honda forever skrev:
Har sett sådana på RR-hoj, men aldrig riktigt förstått dess uppgift, kan någon förklara för en okunnig....
Har för mig det är för att skydda så man inte får in en hand lr fot mellan kedjan o drevet.
 
Honda forever skrev:
Har sett sådana på RR-hoj, men aldrig riktigt förstått dess uppgift, kan någon förklara för en okunnig....
Ska förhindra att man "sjabblar" till det och får inte foten eller liknande där...

För övrigt så rekommenderas krasckåpor, då har du ditt uppsamlingskärl klart... :tummenupp
 
Honda forever skrev:
Har sett sådana på RR-hoj, men aldrig riktigt förstått dess uppgift, kan någon förklara för en okunnig....

Så att man inte ska kunna få in exvis en hand eller fot mellan kedja och drev..


hmmm... för sen som vanligt.. :)
 
Honda forever skrev:
Har sett sådana på RR-hoj, men aldrig riktigt förstått dess uppgift, kan någon förklara för en okunnig....


Tror det var nån som klippte av sig foten mellan drevet och kedjan nån gång och då blev det en regel att ha en sk Hajfena. För att minska risken till såna skador.

edit: Lite sent svar tydligen :o)
 
fezt skrev:
Ska förhindra att man "sjabblar" till det och får inte foten eller liknande där...

För övrigt så rekommenderas krasckåpor, då har du ditt uppsamlingskärl klart... :tummenupp

Kraschkåpor hade jag inte tänkt köra utan ändå. Tack.
 
Mackz skrev:
Min fråga är vad man måste göra med en gathoj förutom att rensa den på onödiga saker (lampor, blinkers och dylikt).
Sälja den :)

Tänk efter några gånger innan du bygger om gathojen. Det kostar mycket pengar och den sjunker som en sten i värde. Begagnade rejshojar är riktigt billiga och det kommer finnas gott om dom till hösten.
 
stavgren skrev:
Sälja den :)

Tänk efter några gånger innan du bygger om gathojen. Det kostar mycket pengar och den sjunker som en sten i värde. Begagnade rejshojar är riktigt billiga och det kommer finnas gott om dom till hösten.

Precis, låt sponspojkarna ta ut alla nya fina hojjar och köp dom efter en säsong e slut när dom skall byta. Blir gastronomiska utgifter om man skall göra om en gathoj till en fullfjädrad racer...

Finns en del annonser här på SH och en del på roadracing.se.
 
Du kan säkert hitta några racehojar efter säsongens slut.

Naja bromsoken är viktigt
Men som sagt, du får veta allt när du tar licensen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top